Kokemuksia: tekeekö koulu lasun luvattomien poissaolojen vuoksi?
Onko tietoa, että jos lapsella toistuvia luvattomia poissaoloja, tekeekö koulu lasun?
Kommentit (20)
Tekee, vaikka ois luvallisiakin jos niitä on paljon.
Onko noissa määrissä millainen raja?
Vierailija kirjoitti:
Tekee, vaikka ois luvallisiakin jos niitä on paljon.
no ei tee mitenkään herkästi.Jos heillä on syytä epäillä luvallisia feikeiksi niin silloin toki kuuluu ilmoitusvelvollisuuden piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa määrissä millainen raja?
Meillä näin
Luokanopettaja tai -ohjaaja ottaa asian puheeksi oppilaan ja huoltajan kanssa, kun alakoululaisilla on poissaolotunteja 30 ja yläkoululaisella 50 tuntia. Yhdessä sovitaan tukitoimista ja seurannasta. Tarvittaessa konsultoidaan oppilashuollon asiantuntijoita.
Kun alakoululaisella on poissaolotunteja 50 ja yläkoululaisella 70, keskusteluun tulee mukaan moniammatillinen työryhmä, jossa sovitaan tukitoimista, seurannasta ja oppilaan asioiden vastuuhenkilöstä.
Mallissa on huomioitu myös yhteistyö esimerkiksi sosiaalitoimen kanssa, jolloin myös viranomaisyhteistyö selkeytyy. Jos alakoululaisella on poissaoloja yli 80 tuntia ja yläkoululaisella yli 100 tuntia eikä tilanne tehostetuista toimista huolimatta parane, tehdään muun muassa sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto tuen tarpeen arvioimiseksi ja harkittaessa myös lastensuojeluilmoitus oppilashuollon konsultaation pohjalta.
Kasvatusohjaajat mukana ennaltaehkäisemässä poissaoloja
Vierailija kirjoitti:
Tekee, vaikka ois luvallisiakin jos niitä on paljon.
Ei kuitenkaan automaattisesti. Ensin selvitetään mistä johtuu ja onko syytä huoleen.
Tieto lapsesi koulun osalta löytyy joko Wilmasta tai koulun kotisivuilta.
Meillä on peruskoulun yläluikilla 30h niin luokanvalvojan soitto kotiin, 50-70h oppilashuoltoryhmä kokoontuu (tähän kutsutaan oppilas, huoltaja, kuraattori, reksi, terkka jne) ja 100h lasu.
Mitenkäs toisen asteen opinnoissa? Onko sama kaava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa määrissä millainen raja?
Meillä näin
Luokanopettaja tai -ohjaaja ottaa asian puheeksi oppilaan ja huoltajan kanssa, kun alakoululaisilla on poissaolotunteja 30 ja yläkoululaisella 50 tuntia. Yhdessä sovitaan tukitoimista ja seurannasta. Tarvittaessa konsultoidaan oppilashuollon asiantuntijoita.
Kun alakoululaisella on poissaolotunteja 50 ja yläkoululaisella 70, keskusteluun tulee mukaan moniammatillinen työryhmä, jossa sovitaan tukitoimista, seurannasta ja oppilaan asioiden vastuuhenkilöstä.
Mallissa on huomioitu myös yhteistyö esimerkiksi sosiaalitoimen kanssa, jolloin myös viranomaisyhteistyö selkeytyy. Jos alakoululaisella on poissaoloja yli 80 tuntia ja yläkoululaisella yli 100 tuntia eikä tilanne tehostetuista toimista huolimatta parane, tehdään muun muassa sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto tuen tarpeen arvioimiseksi ja harkittaessa myös lastensuojeluilmoitus oppilashuollon konsultaation pohjalta.
Kasvatusohjaajat mukana ennaltaehkäisemässä poissaoloja
Siis jos alakoululainen on esim. reilun viikon influenssassa tai koronainfektiossa, aletaan tukitoimiin ja seurantaan? Wtf? Kuulostaa kyllä ihan hullulta. Lapsen kouluikää odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs toisen asteen opinnoissa? Onko sama kaava?
Jos lapsi on jo ehtinyt täysi-ikäiseksi, ei ole enää oppivelvollisuuden piirissä ja koulun käymättömyys on ihan oma valinta, eikä siitä mitään muuta seuraa kuin kursseilta putoaminen ja lopulta koulusta erottaminen. Jos saa opintotukia, niin sitten ottavat lopulta yhteyttä Kelalta ja voi mennä tuet takaisinmaksuun.
Jos kyseessä toisen asteen oppilaitosta käyvä alaikäinen?
Milloin Suomesta tuli tällainen syynäysyhteiskunta? Ja silti se ei näy missään tuloksissa positiivisesti? Oppimistuloksetkin yhä huonompia.
Vierailija kirjoitti:
Milloin Suomesta tuli tällainen syynäysyhteiskunta? Ja silti se ei näy missään tuloksissa positiivisesti? Oppimistuloksetkin yhä huonompia.
Ennen lintsaaja olisi laitettu koulukotiin.
Kyllä sieltäkin lasu tulee ennemmin tai myöhemmin, jos huoltaja ei pysty huolehtimaan siitä oppivelvollinen suorittaa oppivelvollisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa määrissä millainen raja?
Meillä näin
Luokanopettaja tai -ohjaaja ottaa asian puheeksi oppilaan ja huoltajan kanssa, kun alakoululaisilla on poissaolotunteja 30 ja yläkoululaisella 50 tuntia. Yhdessä sovitaan tukitoimista ja seurannasta. Tarvittaessa konsultoidaan oppilashuollon asiantuntijoita.
Kun alakoululaisella on poissaolotunteja 50 ja yläkoululaisella 70, keskusteluun tulee mukaan moniammatillinen työryhmä, jossa sovitaan tukitoimista, seurannasta ja oppilaan asioiden vastuuhenkilöstä.
Mallissa on huomioitu myös yhteistyö esimerkiksi sosiaalitoimen kanssa, jolloin myös viranomaisyhteistyö selkeytyy. Jos alakoululaisella on poissaoloja yli 80 tuntia ja yläkoululaisella yli 100 tuntia eikä tilanne tehostetuista toimista huolimatta parane, tehdään muun muassa sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto tuen tarpeen arvioimiseksi ja harkittaessa myös lastensuojeluilmoitus oppilashuollon konsultaation pohjalta.
Kasvatusohjaajat mukana ennaltaehkäisemässä poissaoloja
Siis jos alakoululainen on esim. reilun viikon influenssassa tai koronainfektiossa, aletaan tukitoimiin ja seurantaan? Wtf? Kuulostaa kyllä ihan hullulta. Lapsen kouluikää odotellessa...
Jos luit ketjua, puhuttiin luvattomista, selvittämättömistä poissaoloista.
Normaali vanhempi olisi huolestuneempi siitä, ettei lapsi mene kouluun ja miettisi ratkaisuja. Jos et itse saa lasta kouluun, miksi on paha jos saat siihen apua?
Voi näitä aikoja. Nykyään jotkut nuoret lintsaa tunneilta koulun sisältä. Sieltä käytäviltä sitten kasvatusohjaaja ne houkuttelee luokkaan.
Kun itse olin teini, lintsatessa mentiin linja-autoaseman baariin kahville ja tupakalle, tai jos oli kevät, rannalle juomaan keskiolutta. Poissaolovihkoon väärennettiin vanhemman nimi. Kyllä on nuorilla ajat huonontuneet ja verkko kiristynyt. t. yläkoulun ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa määrissä millainen raja?
Meillä näin
Luokanopettaja tai -ohjaaja ottaa asian puheeksi oppilaan ja huoltajan kanssa, kun alakoululaisilla on poissaolotunteja 30 ja yläkoululaisella 50 tuntia. Yhdessä sovitaan tukitoimista ja seurannasta. Tarvittaessa konsultoidaan oppilashuollon asiantuntijoita.
Kun alakoululaisella on poissaolotunteja 50 ja yläkoululaisella 70, keskusteluun tulee mukaan moniammatillinen työryhmä, jossa sovitaan tukitoimista, seurannasta ja oppilaan asioiden vastuuhenkilöstä.
Mallissa on huomioitu myös yhteistyö esimerkiksi sosiaalitoimen kanssa, jolloin myös viranomaisyhteistyö selkeytyy. Jos alakoululaisella on poissaoloja yli 80 tuntia ja yläkoululaisella yli 100 tuntia eikä tilanne tehostetuista toimista huolimatta parane, tehdään muun muassa sosiaalihuoltolain mukainen yhteydenotto tuen tarpeen arvioimiseksi ja harkittaessa myös lastensuojeluilmoitus oppilashuollon konsultaation pohjalta.
Kasvatusohjaajat mukana ennaltaehkäisemässä poissaoloja
Siis jos alakoululainen on esim. reilun viikon influenssassa tai koronainfektiossa, aletaan tukitoimiin ja seurantaan? Wtf? Kuulostaa kyllä ihan hullulta. Lapsen kouluikää odotellessa...
Jos luit ketjua, puhuttiin luvattomista, selvittämättömistä poissaoloista.
No kakkoskommentti oli tämä: "Tekee, vaikka ois luvallisiakin jos niitä on paljon".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltäkin lasu tulee ennemmin tai myöhemmin, jos huoltaja ei pysty huolehtimaan siitä oppivelvollinen suorittaa oppivelvollisuuttaan.
Volvoseurueet kuljettavat lapsensa ruotsiin sukuloimaan oppivelvollisuuden ajaksi. Siksi niiden ruotsinkielentaito on yleisesti niin hyvä.
Kyllä opettajan virkavelvollisuuteen kuuluu tehdä, halusi tai ei.