Se että kaupan katteet on kovat johtuu siitä että keskimäärin suomalainen ei katso hintaa kun ruokaa ostaa. Turha väittää muuta
Kun ei katsota hintaa, niin kauppat ei kilpaile hinnalla, ja tämä antaa tilaa hintojen nostolle.
Että ruuan hinnasta valittaja voi katsoa peiliin.
Kommentit (18)
Sitten on myös nämä kaikki bonuskortit. Jos ihminen keskittää ostoksia bonusten takia, ilman että katsoisi (osaisi katsoa) kokonaisuuden taloudellisuutta, niin on myös yksi asia.
Yksi selitys on myös se, että raskaan työpäivän jälkeen ei jaksa hypätä monessa kaupassa. Kun ei jaksa niin sitten kaupan katteet on myös korkealla.
Toistaiseksi ei tuottajahinnoissa ole ollut isompia korotuksia, joten aika outoa vedota johonkin kauran hintaan, jossa esim. leivässä raaka-aineen hinnankorotus on sentin verran.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Olen töissä elintarvikeyhtiössä ja lasken tuotekustannuksia. Tänä vuonna kaikki raaka-aineet ovat nousseet samoin kuin rahtikustannukset. Ensi vuonna nousee vielä enemmän. Tietenkin siirrämme ne hintoihin, toki emme pysty ihan kaikkea siirtämään koska sitten hinnat nousisivat ihan törkeän paljon ja kaupat jättävät sisäänostamasta. Ainakin meidän yritys ottaa siis osan hintojen noususta takkiinsa, jotta saamme tuotteitamme kauppaan kuluttajille.
Toki kaupan katteet ovat isot ja niitä voisi pienentää mutta hintojen nousu johtuu ihan raaka-aineista ja niiden toimituskustannuksista. Myös palkat ja energia nousevat.
Olit siis ihan samaa mieltä loppujen lopuksi, vaikka aloitit "Ei pidä paikkaansa"lauseella.
ap
Vaikka päivän tuijottaisin hintaa niin sillä ei näläntunne mahassani vähene.
Siis kaupan katteet on kovat. Oli sitten aika mikä tahansa. Kovat ne on edelleen, vaikka muut asiat nostaakin ruuan hintaa.
ap
Olen ostanut jo vuosia eri kaupoista vain tarjoustuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Olen töissä elintarvikeyhtiössä ja lasken tuotekustannuksia. Tänä vuonna kaikki raaka-aineet ovat nousseet samoin kuin rahtikustannukset. Ensi vuonna nousee vielä enemmän. Tietenkin siirrämme ne hintoihin, toki emme pysty ihan kaikkea siirtämään koska sitten hinnat nousisivat ihan törkeän paljon ja kaupat jättävät sisäänostamasta. Ainakin meidän yritys ottaa siis osan hintojen noususta takkiinsa, jotta saamme tuotteitamme kauppaan kuluttajille.
Toki kaupan katteet ovat isot ja niitä voisi pienentää mutta hintojen nousu johtuu ihan raaka-aineista ja niiden toimituskustannuksista. Myös palkat ja energia nousevat.
Toimin vuorovastaavana kaupassa, en siis ole kauppias mutta teen tilauksia yms. Kyllä ne kustannukset on meillekin noussut suhteessa kaikkeen muuhun, se sitten siirretään kuluttajahintoihin, osittain. Kesko tekee jäätävän hyvää tulosta, mutta se ei nyt kyllä joudu päivittäistavarakaupasta vaan maa - ja rakennustyö kaupoista. Moni kauppias on hätää kärsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut jo vuosia eri kaupoista vain tarjoustuotteet.
Et ole pannut merkille muiden asiakkaiden ostokäyttäytymistä?
Minä olen seurannut.
ap
Kyllä mä ainakin katson hintaa, mutta annan myös omalle ajalle arvon. Jos saan muut tarvitsemani ostokset edullisimmin Prismasta mutta se maito olis 10 senttiä halvempaa Lidlissä, niin en mä sitä pelkkää maitoa lähde hakemaan Lidlistä. Kävelymatkan päässä on Supermarket ja sieltä mä haen vaan ja ainoastaan tarjoustuotteet, sillä kaikki muu niin paljon kalliimpaa kuin muualla.
Hesarissahan oli juuri juttu halpatuotteista, missä todettiin yksioikoisesti ettei halvalla saa yhtä hyvää. Eli Extra ja K-menu on selkeää sontaa, Rainbow ja Pirkka hieman vähemmissä määrin ja tuotevalikoimassa voi löytyä yllättäviä poikkeuksia.
Jos katteet ovat liian kovat, se johtuu siitä, että Suomessa on vain kaksi isoa ketjua. Jotain pikkuista on siinä ohessa. Elinkeinoelämä on liian keskittynyttä.
Meillä on omat suosikkituotteet, aina samat ketsupit, kahvit, margariinit, murot, kaurahiutaleet, etc.
Meidän elämäntilanteessa helpoiten asia hoituu kun klikataan S-ryhmän verkkotilaus kotiin. Säästää aikaa ja rahaa (ei heräteostoksia).
En jaksa ajatella ruoan hintojen nousua, ihmisen täytyy syödä eikä olla valmiita tinkimään vaihtamalla edullisempiin ja huonompiin, tai juoksemaan kaupoissa tarjoustuotteisen perässä.
En katso hintoja enkä myöskään osta mitään pirkka ym halpistuotteita. Pelkät pakkaukset ovat jo sontaa, tuotteista puhumattakaan. Maksaa mitä maksaa mutta ostan mielummin vähemmän laatua kuin paljon kuraa.
Allekirjoitan tuttavapiiristä sen ettei hintoja katsella (olen ainoa joka katsoo).Pitää ostaa se merkkituote kun saman saa kaupan omaa merkkiä yli 30% halvemmalla.
Kaupoilla on omat halvemmat merkkinsä, joista löytyy paljon hyviä tuotteita. Ihan hyvän makuisiakin, mutta osa näistä tuotteista eivät maun tai/ sekä koostumuksen vuoksi pärjää toisille merkeille.
Esimerkiksi S-kaupan jauheliha on tuote, jota en voi ostaa. Haju on kuin navetassa kun tätä pannulla paistelee ja hinta on miltei sama kun toisissa tuotteissa joissa tätä ominaisuutta ei ole.
Makkaran maku, jauhoinen epämiellyttävä maku puskee maustamisenkin läpi ja suutuntuma on epämiellyttävä.
Käytänkö usein tuotetta vai harvemmin ei ratkaise vaan syödessä maku ja koostumus.
Säästöä voi hakea muualta, esim. Jättää karkit kauppaan tai ostaa ne punalaput, isompien ruokaerien kerralla valmistaminen, kasvisten määrää voi lisätä ruuanlaitossa ja lisukkeissa ym.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan tuttavapiiristä sen ettei hintoja katsella (olen ainoa joka katsoo).Pitää ostaa se merkkituote kun saman saa kaupan omaa merkkiä yli 30% halvemmalla.
Maku saattaa olla ratkaiseva tekijä osassa tuotteissa? Tai valmistusmaa.
Huonoa laatua en osta, vaikka olisi kuinka halpaa, koska ei ole pakko. Hintatietoinen olen silti, mutta laatu huomioiden.
Esim Pirkka Parhaat -sarjassa on monia tosi hyviä tuotteita ja vastaavasti jossain K-menussa tai Rainbowssa ihan kamalia.
Ei pidä paikkaansa. Olen töissä elintarvikeyhtiössä ja lasken tuotekustannuksia. Tänä vuonna kaikki raaka-aineet ovat nousseet samoin kuin rahtikustannukset. Ensi vuonna nousee vielä enemmän. Tietenkin siirrämme ne hintoihin, toki emme pysty ihan kaikkea siirtämään koska sitten hinnat nousisivat ihan törkeän paljon ja kaupat jättävät sisäänostamasta. Ainakin meidän yritys ottaa siis osan hintojen noususta takkiinsa, jotta saamme tuotteitamme kauppaan kuluttajille.
Toki kaupan katteet ovat isot ja niitä voisi pienentää mutta hintojen nousu johtuu ihan raaka-aineista ja niiden toimituskustannuksista. Myös palkat ja energia nousevat.