Miksi jos hyppäät liikkuvan junan sisällä niin päädyt samaan paikkaan. Mutta jos hyppäät liikkuvan junan katolla, niin päädyt eri paikkaan?
Miksi jos hyppäät liikkuvan junan sisällä niin päädyt samaan paikkaan. Mutta jos hyppäät liikkuvan junan katolla, niin päädyt eri paikkaan?
Kommentit (25)
Jos hyppäät liikkuvan junan katolla päädyt todennäköisesti sairaalaan.
Jos nopeutesi suhteessa maahan on nolla niin tilanne on täsmälleen päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyppäät liikkuvan junan katolla päädyt todennäköisesti sairaalaan.
Eli eri paikkaan.
Vaikka hyppäisi paikoillaan olevan junan katolla tai sisällä, niin päätyy eri paikkaan.
Junan katolla ajojohdot pitävät huolen, että määränpää on ruumishuone.
Periaatteessa missään hypätessä ei päädy samaan paikkaan, koska maapallo kiertää aurinkoa 30 kilometriä sekunnissa nopeudella ja aurinko kiertää linnunrataa 225 kilometrin sekunttinopeudella.
Vierailija kirjoitti:
Jos hyppäät liikkuvan junan katolla päädyt todennäköisesti sairaalaan.
Ruumishuoneelle, sillä siellä ylhäällä on melkomoinen sähkövirta.
En tiä, oon aina ollu huono matematiikassa! 😊
Koska kaikki on suhteellista, sanoi Einstein. Myös: E = MC
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa missään hypätessä ei päädy samaan paikkaan, koska maapallo kiertää aurinkoa 30 kilometriä sekunnissa nopeudella ja aurinko kiertää linnunrataa 225 kilometrin sekunttinopeudella.
Ja Linnunrata liikkuu avaruudessa n. 600 km/s
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa missään hypätessä ei päädy samaan paikkaan, koska maapallo kiertää aurinkoa 30 kilometriä sekunnissa nopeudella ja aurinko kiertää linnunrataa 225 kilometrin sekunttinopeudella.
No, se riippuu siitä missä sun origo sattuu olemaan.
Einstein osasi laittaa yläindeksin mutta Sanoma Oy ei.
Sekä sinä että juna liikutte esim. 100 km/h molemmissa tapauksissa. Koska ulkona oleva ilma ei liiku samaa tahtia junan kassa, niin katolla ilmanvastus hidastaa vauhtiasi nopeasti, jolloin juna niin sanotusti liikkuu altasi pois. Junan sisällä taas myös ilma liikkuu sitä satasta eteenpäin ja siksi se ei hidasta sinua vaan tipahdat samaan kohtaan vaunun sisällä.
Junan sisällä liikut vain painovoiman vaikutuksesta takaisin permannolle lähtöpaikkaasi, mutta junan ulkopuolella vaikuttaa myös ilmanvastus estäen sua etenemästä junan nopeudella heti kun irtoat junasta.
Vauhtisi hidastuu molemmisssa tapauksissa suhteessa maahan mutta katolla enemmän ilmanvastuksen takia. Joten kyllä liikut molemmissa tapauksissa taaskepäin suhteessa junan lattiaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hyppäisi paikoillaan olevan junan katolla tai sisällä, niin päätyy eri paikkaan.
Junan katolla ajojohdot pitävät huolen, että määränpää on ruumishuone.
Suomessa on edelleen dieselvetureita.
5/5
Nykyisestä matkustajakäytössä olevasta rataverkosta on sähköistämättä vielä Kemin ja Kolarin, Karjaan ja Hangon, Oriveden ja Haapamäen, Jyväskylän ja Haapamäen, Haapamäen ja Seinäjoen, Pieksämäen ja Joensuun, Joensuun ja Nurmeksen, Savonlinnan ja Parikkalan sekä Iisalmen ja Ylivieskan väliset rataosat.
...ja tästä sai taas Veeti idean.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hyppäisi paikoillaan olevan junan katolla tai sisällä, niin päätyy eri paikkaan.
Junan katolla ajojohdot pitävät huolen, että määränpää on ruumishuone.
Suomessa on edelleen dieselvetureita.
5/5
Nykyisestä matkustajakäytössä olevasta rataverkosta on sähköistämättä vielä Kemin ja Kolarin, Karjaan ja Hangon, Oriveden ja Haapamäen, Jyväskylän ja Haapamäen, Haapamäen ja Seinäjoen, Pieksämäen ja Joensuun, Joensuun ja Nurmeksen, Savonlinnan ja Parikkalan sekä Iisalmen ja Ylivieskan väliset rataosat.
Älä unohda Joensuun ja Ilomantsin sekä Joensuun ja Niiralan välistä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki on suhteellista, sanoi Einstein. Myös: E = MC
E = mc^2
Vierailija kirjoitti:
Einstein osasi laittaa yläindeksin mutta Sanoma Oy ei.
Käytä sinäkin liitutaulua, kuten Einstein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hyppäisi paikoillaan olevan junan katolla tai sisällä, niin päätyy eri paikkaan.
Junan katolla ajojohdot pitävät huolen, että määränpää on ruumishuone.
Suomessa on edelleen dieselvetureita.
5/5
Nykyisestä matkustajakäytössä olevasta rataverkosta on sähköistämättä vielä Kemin ja Kolarin, Karjaan ja Hangon, Oriveden ja Haapamäen, Jyväskylän ja Haapamäen, Haapamäen ja Seinäjoen, Pieksämäen ja Joensuun, Joensuun ja Nurmeksen, Savonlinnan ja Parikkalan sekä Iisalmen ja Ylivieskan väliset rataosat.
Puhumattakaan raiteista jotka vievät esim. satamiin.
Ilmanvastus.