Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk opinnäytetyön suunnitelman teko

Vierailija
06.07.2022 |

Olen jumissa tässä vaiheessa. En jotenkin osaa hahmoittaa kuinka laaja ja yksitysikohtainen suunnitelman täytyy olla? Avainsanat, entä jos niitä on vain muutama nyt, mutta niitä tulee lisää tutkimuksen edetessä, meneekö silloin väärin? Oma aihe sellainen, jossa tietoa ja asiaa tulee tutkiessa eli vaikea ennakkoon tietää kaikkea. Yritin etsiä muiden tekemiä, mutta eihän niitä löydy googlella

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsanoja voi täydentää jos niitä tulee lisää. Helpottaa kuitenkin, jos tiedät suurimman osan jo nyt. Suunnitelma on vain suunnitelma, se elää ja muuttuu vielä kun työ etenee. Suunnitelma pitää kuitenkin tehdä, jotta on jotain, mistä lähdet liikkeelle. 

Tässä alkuvaiheessa on tärkeää  rajata opinnäytetyön kohde napakasti, että ei tee alussa turhaa työtä, jonka rajaa lopussa pois. 

Tässä vaiheessa on hyvä myös vilkaista mitä muut on tehneet, katso Theseus-tietokannasta muiden töitä: https://www.theseus.fi/ 

T. ope

Vierailija
2/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä kaikissa leikkiyliopistoissa vaaditaan tutkimuksilta tai niiden suunnitelmilta, mutta noin yleensäottaen kaikki, mitä sinulta vaaditaan opinnoilta, on luettavissa ohjeista jossain. Teet niin kuin ohjeet sanovat.

Suunnitelma on suunnitelma. Avainsanojen kaltaista nippelitietoa pitäisi voida muokata myöhemmin aivan miten lystää. Uskaltaisin väittää, että suunnitelman ideana on teilläkin, että ymmärrät itse, mitä työvaiheita sinulla on edessäsi ja mistä ole tutkielmaa tekemässä. Rajaaminen ja tutkimuskysymyksen ja tulosten esittäminen on monelle jostain syystä todella vaikeaa, vaikka ne ovat ensiarvoisen tärkeitä tutkimuspaperille. Keskity siis suunnitelmassa erityisesti siihen. Jos et osaa määritellä tutkimuskysymystä kunnolla ja rajata sitä oikein, niin tutkimuksesta tulee joko erittäin työläs tehdä tai surkea.

Totta kai kaikissa edes semitieteellistä formaattia noudattelevissa tutkimuksissa tietoa kertyy ainakin tekijälle lisää tutkimusta tehdessä. Se ei tietenkään ole ongelma, mutta lisääntyneen tiedon vuoksi tutkimuskysymys tai -aihe ei pitäisi vaihtua kuin lennosta joksikin toiseksi, ja tietysti sinun pitää osata tarkastella aihetta tasapainoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelman tekemisessä voi auttaa käsitekartta. Kirjoita kaikki, mitä aiheesta tulee mieleen ja yhdistä ne käsitekartaksi. Sitten valitset ne asiat, mitkä kiinnostaa eniten ja mistä löytyy hyvin tietoa. Avainsanat = ne asiat, mitkä valitsit. 

Vierailija
4/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jossain intrassa tai Moodlessa on ne opinnäytetyöohjeet? Siellä yleensä lukee, mitä opinnäytetyösuunnitelmassa pitää olla. Riippuu, mitä olet tekemässä, paljonko on empiiristä osuutta vai onko kirjallisuuskatsaus, ja minkä alan työ se on. 

Vierailija
5/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vastaaja numero 2:n pitää olla noin alentuva? Rumaa sisäisesti se, että kohtelee toisia (tässä tapauksessa amkissa opiskelevia) alentuvasti.

Vierailija
6/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vastaaja numero 2:n pitää olla noin alentuva? Rumaa sisäisesti se, että kohtelee toisia (tässä tapauksessa amkissa opiskelevia) alentuvasti.

Mitä alentavaa on tosiasioiden toteamisesta. AMKit on aina niin herkkähipiäisiä kun tulee puheeksi heidän opintoihinsa päälleliimattu "tieteellisyys".

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vastaaja numero 2:n pitää olla noin alentuva? Rumaa sisäisesti se, että kohtelee toisia (tässä tapauksessa amkissa opiskelevia) alentuvasti.

Mitä alentavaa on tosiasioiden toteamisesta. AMKit on aina niin herkkähipiäisiä kun tulee puheeksi heidän opintoihinsa päälleliimattu "tieteellisyys".

eri

Selvästi huomaa että ei ole tosiasiat hallussa.

Vierailija
8/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vastaaja numero 2:n pitää olla noin alentuva? Rumaa sisäisesti se, että kohtelee toisia (tässä tapauksessa amkissa opiskelevia) alentuvasti.

Mitä alentavaa on tosiasioiden toteamisesta. AMKit on aina niin herkkähipiäisiä kun tulee puheeksi heidän opintoihinsa päälleliimattu "tieteellisyys".

eri

Jaha, amispudokas tuli taas tänne pätemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vastaaja numero 2:n pitää olla noin alentuva? Rumaa sisäisesti se, että kohtelee toisia (tässä tapauksessa amkissa opiskelevia) alentuvasti.

Mitä alentavaa on tosiasioiden toteamisesta. AMKit on aina niin herkkähipiäisiä kun tulee puheeksi heidän opintoihinsa päälleliimattu "tieteellisyys".

eri

Selvästi huomaa että ei ole tosiasiat hallussa.

Ehkä tuo on vain tahallaan ilkeä, koulukiusaaja-ainesta. Onhan AMK v.s. yliopisto sellainen kestoaihe, josta voi helposti kiusata.

Tai sitten tyyppi on tosiaan niin tyhmä, ettei ymmärrä, että AMK-opinnäytetyön kenttä on paljon laajempi kuin vain pelkkä tieteellinen tutkimus. AMK-opinnäytetyö voi olla esimerkiksi myös toiminnallinen tai taiteen alaa soveltava kehittämistyö. 

Vierailija
10/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin piti olla nimenomaan toiminnallinen ja työelämää palveleva opinnäytetyö. Eikös se juuri ole koko AMK:n tarkoitus? Kouluttaa ihmisiä työelämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä kaikissa leikkiyliopistoissa vaaditaan tutkimuksilta tai niiden suunnitelmilta, mutta noin yleensäottaen kaikki, mitä sinulta vaaditaan opinnoilta, on luettavissa ohjeista jossain. Teet niin kuin ohjeet sanovat.

Suunnitelma on suunnitelma. Avainsanojen kaltaista nippelitietoa pitäisi voida muokata myöhemmin aivan miten lystää. Uskaltaisin väittää, että suunnitelman ideana on teilläkin, että ymmärrät itse, mitä työvaiheita sinulla on edessäsi ja mistä ole tutkielmaa tekemässä. Rajaaminen ja tutkimuskysymyksen ja tulosten esittäminen on monelle jostain syystä todella vaikeaa, vaikka ne ovat ensiarvoisen tärkeitä tutkimuspaperille. Keskity siis suunnitelmassa erityisesti siihen. Jos et osaa määritellä tutkimuskysymystä kunnolla ja rajata sitä oikein, niin tutkimuksesta tulee joko erittäin työläs tehdä tai surkea.

Totta kai kaikissa edes semitieteellistä formaattia noudattelevissa tutkimuksissa tietoa kertyy ainakin tekijälle lisää tutkimusta tehdessä. Se ei tietenkään ole ongelma, mutta lisääntyneen tiedon vuoksi tutkimuskysymys tai -aihe ei pitäisi vaihtua kuin lennosta joksikin toiseksi, ja tietysti sinun pitää osata tarkastella aihetta tasapainoisesti.

Älä ainakaan tuota yhtä hörhöä kuuntele. AMK-opinnäytetyöksi ei hyväksytä mitään pelkkää tutkimuspaperia! Tutkimusosuuden lisäksi AMK-opparissa pitää olla käytäntöön soveltava osuus. Hyvässä työssä teoriaosuus ja käytännön osuus nivoutuvat yhteen. Aiheen valinta ja rajaus lähtee työn tilaajasta, käytännön työelämän tarpeista. Tutkimusongelma on se asia, mihin opparissa haetaan ratkaisua. Teoreettisessa viitekehyksessä on esitetty teoria tai malli, joka muodostaa pohjan työn toteuttamiselle, ja oikein hyvässä opparissa mallia on myös kehitetty tutkimustietoon perustuen työhön soveltuvaksi. Mutta kyllä AMK-opparin varsinainen pointti on silti käytännön osuus, empiria, ja työn tulosten soveltuvuus tilaajan tarpeeseen ja siihen käytännön ongelmaan, mihin oltiin hakemassa ratkaisua.  

Vierailija
12/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ohjaavasta opettajasta. Itselläni piti olla sivutolkulla tavaraa paperilla ja silti tuli sanomista. Oikeastaan puoli opparia tuli tehtyä jo tuossa vaiheessa. Kaverilla oli pari sivua ihan yleisjorinaa, oli eri ope ja meni läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin piti olla nimenomaan toiminnallinen ja työelämää palveleva opinnäytetyö. Eikös se juuri ole koko AMK:n tarkoitus? Kouluttaa ihmisiä työelämään?

Joo, niin kai kaikkien oppilaitosten tarkoitus on, kouluttaa ihmisiä työelämään. Ammattikouluissa koulutetaan suorittaviin töihin, AMK:ssa keskitason asiantuntijatehtäviin ja yliopistoissa erityisasiantuntijoiksi.

Ensin suoritetaan tutkinto ja sitten mennään sellaiseen työhön, mihin se tutkinto antaa valmiudet. Suurin osa yliopistoissa opiskelevistakin suorittaa tutkinnon, joka antaa valmiudet toimia jossain ammatissa ja menee töihin, luokanopettajiksi, lääkäreiksi tai puheterapeuteiksi, kuka mihinkin. Pieni osa jatkaa opintoja ja jää tutkijoiksi. Kyllähän se teoreettinen tutkiminenkin on työtä, se on tutkijan työtä. 

Vierailija
14/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jossain intrassa tai Moodlessa on ne opinnäytetyöohjeet? Siellä yleensä lukee, mitä opinnäytetyösuunnitelmassa pitää olla. Riippuu, mitä olet tekemässä, paljonko on empiiristä osuutta vai onko kirjallisuuskatsaus, ja minkä alan työ se on. 

Meillä ainakin on moodlessa. Tutkimuskurssilla on kaikki mitä tarvii, mallipohja ja ohjeet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä kaikkien opinahjojen oppariohjeet eivät ole yhtä laadukkaita. Kaikki opinnäytetyöohjaajatkaan eivät ole kartalla opintosisältöjen uudistuksista, varsinkin jos toinen jalka on jo oven raossa matkalla eläkepäiville.

Ohjeet ovat silti jossain ja sitä pitää kysyä oppilaitoksen henkilöstöltä. Parhaiten asiasta ovat perillä äidinkielen/viestinnän osaajat.

Opinnäytetyösuunnitelmaa ja itse opinnäytetyötä varten tulee olla oppilaitoksen omat asiakirjapohjat kaikkien opiskelijoiden saatavilla. Keskity aikanaan hyvään sisällysluetteloon ja panosta aloitukseen ja lopetukseen. Suurin osa lukee vain ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme