Aurinkokennokattoautolla voit ajella noin 50km siitymiämpäivässä ilmaiseksi!
Kyllä kelpaa! Hinnat toki alkavat 250 000 eurosta, joten säästöjä saa hieman odotella.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uudenkaupungin-autotehtaan-uusi-kay…
Kommentit (18)
Tää on tulevaisuutta.
Uusimman teknologian aurinkokennot pystyy ottamaan auringon valosta energian talteen huimalla 50% hyötysuhteella. Toki tähän on päästy vasta ihan laboratorio-oloissa ja en tiedä kuinka kauan menee että tuollaisia kennoja on massatuotannossa.
Mutta jos auton katolla olisi tuollainen kenno niin kyllä siitä aikas paljon tulisi energiaa aurinkoisen päivän mittaan kesällä talteen....
Kalliita vehkeitä nuo aurinkokennot näköjään, kun tekevät autosta heti paljon arvokkaamman.
Ei hätää, kohta sellaisen saa jo 30 tonnilla mikä on ihan taskuraha.
No kaikki maksaa aluksi aina. Maksoihan väritelkkaritkin aikonaan aluksi ihan v*tusti.
Jos on hengissä vielä esim. 30 vuoden päästä, niin veikkaan että kyllä tämä nykyaika näyttäytyy aika vanhanaikaiselta monessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, kohta sellaisen saa jo 30 tonnilla mikä on ihan taskuraha.
Samaa luvattiin jo 10v sitten. Pitkäksi tulee aika odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on tulevaisuutta.
Uusimman teknologian aurinkokennot pystyy ottamaan auringon valosta energian talteen huimalla 50% hyötysuhteella. Toki tähän on päästy vasta ihan laboratorio-oloissa ja en tiedä kuinka kauan menee että tuollaisia kennoja on massatuotannossa.
Mutta jos auton katolla olisi tuollainen kenno niin kyllä siitä aikas paljon tulisi energiaa aurinkoisen päivän mittaan kesällä talteen....
Taitaa olla 1000W/m2 Auringon säteilyteho.
Talvella ei juuri mitään.
Puolet tuosta talteen...
Ei pitkälle potki.
Onneksi sähköautot on yksinkertaisempia kuin polttomoottoriautot, heti näkyy hinnoissa
Mites tammi-helmikuussa kulkee, kun auton katolla metri lunta?
Vierailija kirjoitti:
Kalliita vehkeitä nuo aurinkokennot näköjään, kun tekevät autosta heti paljon arvokkaamman.
Uusi tuppaa maksamaan.
vanhoissa volksin pakuissahan on semmonen pitkä tasainen katto-mahtuis isot aurinkopaneelit. onkohan semmosia tehty, olis kiinnostavaa?
Vierailija kirjoitti:
Mites tammi-helmikuussa kulkee, kun auton katolla metri lunta?
Oikein hyvin, kuinka niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tulevaisuutta.
Uusimman teknologian aurinkokennot pystyy ottamaan auringon valosta energian talteen huimalla 50% hyötysuhteella. Toki tähän on päästy vasta ihan laboratorio-oloissa ja en tiedä kuinka kauan menee että tuollaisia kennoja on massatuotannossa.
Mutta jos auton katolla olisi tuollainen kenno niin kyllä siitä aikas paljon tulisi energiaa aurinkoisen päivän mittaan kesällä talteen....
Taitaa olla 1000W/m2 Auringon säteilyteho.
Talvella ei juuri mitään.
Puolet tuosta talteen...
Ei pitkälle potki.
No toki olisi vain energialisä siihen autoon. Pakkohan siinä olla vetykennoja tai ladattavia akkuja varsinaiseen liikkumiseen sen lisäksi.
Kyllä siitä vuoden mittaan kertyisi iso energiamäärä kuitenkin jos oikein hyvä aurinkokenno olisi. Ja etenkin jossain maissa missä saadaan paljon auringonpaistetta vuoden mittaan.
Matkailuautoissa etenkin tuo tulee olemaan jo lähitulevaisuudessa merkittävä lisä auton energian saantiin. Myös muissa isokokoisemmissa ajoneuvoissa varmaan. Miksei vaikka esim. rekoissakin.
Mikä noissa maksaa noin poikkeuksellisen paljon? (voisin toki lukea ja googletella mutta kivempi keskustella)
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa maksaa noin poikkeuksellisen paljon? (voisin toki lukea ja googletella mutta kivempi keskustella)
Tyhmiltä halutaan ottaa rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Mites tammi-helmikuussa kulkee, kun auton katolla metri lunta?
Auton katolta kuuluu harjata lumet muutenkin, et kai tosissaan aja metrin lumikerros katolla?
Auton ilmanvastuskerroin vain 0,19 ja valmistusmateriaalit varmaan pääosin jotain huippukalliita hiilikuitua tai komposiittia painosta päätellen. Ei ihme että on energiatehokas ja että myös vähän maksaa.
Ihanan halpaa tuo sähköautoilu, taidan siirtyä heti sähköautoilijaksi. Olen tosin työtön.