"Kuinka todennäköisesti suosittelisit firmaa | palvelua?"
Tämäntyyppisiä kyselyitä tulee satunnaisesti sähköpostiin tai tekstarina, kun on käyttänyt jotain palvelua tai tilannut jonkun tuotteen.
Irrelevantti kysymys.
Jos tapana ei ole suositella koskaan kenellekään mitään, tähän liittyen oikea vastaus on nolla - riippumatta siitä, kuinka tyytyväinen on ollut palveluun.
Jos on pettynyt palveluun, todennäköisesti ei anna mitään "melko huonoa" arvosanaa, vaan mustavalkoisesti tökkää nollaa.
Jos on tyytyväinen palveluun, tyypillisesti ihminen ajattelee, että näinhän sen pitikin mennä. On vain hiljaa tyytyväinen eikä puhu mitään. Ei siis suosittele kenellekään mitään. Tyytyväisellä asiakkaalla ei ole mitään tarvetta vastata tällaisiin kyselyihin. Jättää joko vastaamatta kokonaan - tai sitten painaa nollaa, koska kerran on tyytyväinen eikä ole mitään tarvetta tai aikomusta suositella palvelua.
Summa summarum: nollan eli tyhjän saa pyytämättäkin. Tai jos tulee nollaa parempi keskiarvo, vastaajat ovat valehtelijoita.
Vai mikä on oma kokemuksesi?
Kommentit (9)
S-kortin väläyttämisen jälkeen voi seurata meilien mukana kesälomakierrostaan, koska sinne tupsahtaa jokaiselta käydyltä ABC:lta kysely, että mites meni. En koskaan vastaa näihin.
Itselläni on aina muutama pettymys valmiina kun kysyvät kohdassa muuta.
Nämä ovat esimerkkejä tekemisen luomisesta tyhjästä, kun oikeasti tuottavaa työtä ei ole enää tarpeeksi ja siitäkään huolimatta, että työttömiä on valtava armeija. Kuluttajia nämä kyselyt useimmiten onnistuvat vain ärsyttämään.
Mulle tuli juuri lähitapiolasta vastaava kysymys. Asteikko 0-10. Muutaman vuoden ollut asiakas ja en ole hakennut korvauksia kertaakaan. Ei mulla oo tosta muuta kokemusta kuin että laskuja tulee muutama vuotta kohti ja kaikki oon ajallani maksanut. Sekin kertoo enemmän musta kuin lähuitapiolasta. Vastaanko 0?
Hyvä nosto. Lisäksi olisi kiva tietää:
a, miten vastaukset käsitellään? kone vs. ihminen?
b, muuttuuko yrityksen toiminta mitenkään vastausten perusteella?
c, aiheuttaako vastaaminen sen, että jatkossa tyhmiä kysymyksiä tulee vielä enemmän?
d, mihin henkilötietoja muuten käytetään? nouseeko tuotteen hinta?
Nykyään jätän yleensä vastaamatta kokonaan. Yhteen vaiheeseen vastailin aina kommenttikentässä, että muuten meni hyvi, mutta nämä kyselyt tiputtavat arvosanan täysin.
Et varmaan ole saanut kyselyitä, miksi et ole lukenut sähköpostejamme? Luen kyllä ne tilaamani mainospostit, mutta minulla on mainostenesto-ohjelma käytössä, joten se blokkaa sen kyyläysosan viestistä. Muutamasta paikasta sähköpostien tulo vaan lakkaa ilman kyselyitä, oletan syynä olevan tuo, etteivät ole nähneet minun lukevan viestejä.
Oma hupinsa on täytellä gallup-kyselyitä, minkä täytöstä jopa maksetaan jotain hiluja.
Onko kauppa tai tuote XXX mielestäsi: eloisa, leikkisä, iloinen, hauska, vakava, luonnollinen jne. Aivan kuin jollain vaatekaupalla tai leivänpäällyksellä olisi jotain luonteenpiirteitä kuten ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Oma hupinsa on täytellä gallup-kyselyitä, minkä täytöstä jopa maksetaan jotain hiluja.
Onko kauppa tai tuote XXX mielestäsi: eloisa, leikkisä, iloinen, hauska, vakava, luonnollinen jne. Aivan kuin jollain vaatekaupalla tai leivänpäällyksellä olisi jotain luonteenpiirteitä kuten ihmisellä.
Minäkin juuri näin johonkin mehuun liittyvän kyselyn. Pyydettiin rastittamaan kaikki ominaisuudet, jotka omasta mielestäni kuvailivat ko. juomaa. No ok, joukossa olivat "raikas", "pirskahteleva" ym, jotka voivat olla oikeasti mehun ominaisuuksia. Niiden lisäksi olivat myös mm. "määrätietoinen", "seikkailullinen" ja "sympaattinen".
Mitenkäs tuo tulosten tulkinta? Alkaako markkinaväki pohtia kuumeisesti, että mikseivät ihmiset pidä mehua seikkailullisena? Muutetaanko reseptiä niin, että siihen lisätään ripaus viidakkoa ja tujaus avaruuspölyä?
Näin syvää filosofiaa en olisi uskonut näkeväni tällä palstalla heti aamutuimaan. <3