Pitäisikö henkilöautoissa olla nopeudenrajoittimet kuten kuorma-autoissa?
Poliisi ehdottaa 150 km/h nopeudenrajoitinta liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Noin lujaahan ei laillisesti saa ajaa missään. Jos haluaisi ajaa lujaa, pitäisi mennä kilparadalle.
Kommentit (17)
100 km tunnissa olisi sopiva, eihön 150 mitenkään vaikuttaisi ajamiseen
130 km/h riittää mainiosti. Eihän Suomessa ole kuin muutama 120 km/h nopeusalue ja nykyisillä tiestön hoidolla ei ole resursseja niitä lisätä.
Tuo olisi niin epäreilua. Mitä järkeä enää olisi ostaa 300 km/h kulkevaa Ferraria jos keksimääräistä huomattavasti parempi kuski ei voisi hyvällä kelillä vähän näyttää köyhille miten auto kulkee.
Eikös ympäristösyistä ylipäänsä moottorien tehoja voisi rajoittaa. Kaikilla joku max 1.2 litrainen moottori, niin päästöt tippuu ja karsiutuu kaahailu kun ei ne autot kulje niin kauhean kovaa... :p
Ei hyvä. Joskus harvoin voi tulla tiukka paikka ohittaa, ja silloin auton pitää liikkua.
En kyllä itse muista ajaneeni yli 150 km/h edes ohitustilanteessa, mutta mahdollisuus on oltava.
Käytännössä noin nopeasti pääsee vaan moottoriteillä ja pohjoisempana. Käytännössä etelän mutkaisilla teillä kukaan ei aja tuollaista vauhtia. Miksi monimutkaistaa lainsäädäntöä?
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä. Joskus harvoin voi tulla tiukka paikka ohittaa, ja silloin auton pitää liikkua.
En kyllä itse muista ajaneeni yli 150 km/h edes ohitustilanteessa, mutta mahdollisuus on oltava.
Ei pidä lähteä ohittamaan tiukoissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi niin epäreilua. Mitä järkeä enää olisi ostaa 300 km/h kulkevaa Ferraria jos keksimääräistä huomattavasti parempi kuski ei voisi hyvällä kelillä vähän näyttää köyhille miten auto kulkee.
Tai amisjonne ei voisi näyttää miten 20 vuotta vanha bmw kulkee yli kahtasataa kun kaverit takapenkillä hurraavat humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä. Joskus harvoin voi tulla tiukka paikka ohittaa, ja silloin auton pitää liikkua.
En kyllä itse muista ajaneeni yli 150 km/h edes ohitustilanteessa, mutta mahdollisuus on oltava.
-
Ehdottomasti väärin, ehdottomasti ei. Luehan tieliikenneasetus kohdasta "ohittaminen" uudestaan.
-Jo mahdollisuus typerän ohituksen paikkaamiseen mielettömällä ylinopeudella kannustaa tyhmiin ohituksiin. Se selkeä riski poistuisi, kun jokainen kuljettaja tietäisi autonsa rajat.
Uusimmat Volvot taitaa olla rajoitettu 180 km/h, joku toinenkin merkki on, joka on rajoittanut nopeutta. Ja kauppa käy silti.
Sähkökotterot taitaa osua tuohon jo huippunopeuden puolesta.
Samalla pitää sitten kieltää myös alinopeuden ajaminen, JOS keli ei syytä sellaiseen anna.
Satasen alueella kun joku tampio vetää seitsemääkymppiä kilometri toisensa jälkeen, niin silloin on oman auton hyvä kiihtyä ja kulkea reippaasti jotta pääsee joskus ohikin.
100km/h olisi täysin riittävä, ei nopeampaa ole tarvis kaahata.
Olisi varmaan yhtä onnistunut ratkaisu kuin mopojen rajoittimet eli poliisin resursseja menisi valtavasti, mutta hyöty olisi olematon. Miten muuten kävisi jos menen Saksaan?
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä noin nopeasti pääsee vaan moottoriteillä ja pohjoisempana. Käytännössä etelän mutkaisilla teillä kukaan ei aja tuollaista vauhtia. Miksi monimutkaistaa lainsäädäntöä?
150 km/h voi ajaa vaikka mutkaisella soratiellä.
Vierailija kirjoitti:
Samalla pitää sitten kieltää myös alinopeuden ajaminen, JOS keli ei syytä sellaiseen anna.
Satasen alueella kun joku tampio vetää seitsemääkymppiä kilometri toisensa jälkeen, niin silloin on oman auton hyvä kiihtyä ja kulkea reippaasti jotta pääsee joskus ohikin.
??
-Ei sellaista olekaan kuin alinopeus.
Linkki uutiseen.
https://tekniikanmaailma.fi/harvat-ovat-sita-mielta-etta-moottoriajoneu…