Miksi aina vain julkinen liikenne mainitaan oman auton vaihtoehtona?
Jossain pk-seudulla julkiset kulkee ja etäisyydet on pitkiä, mutta muualla polkupyörä on ihan pätevä kulkupeli. Moni kulkee kesät talvet pyörällä töissä.
Kommentit (6)
Tokihan polkupyörä olisi ihan kätevä, jos työmatka on jotain max. viisi kilometriä.
Sitten kun matka on 40 kilometriä yhteen suuntaan, alkaa jo vähän epäilyttää.
Hallituksen uusi liikennestrategia lähtee siitä, että liikkumisenvapaus ei ole mikään itsestäänselvyys. Pysytte kotona Shanghain malliin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja monella on myös syynsä olla käyttämättä pyörää. Esimerkiksi:
- ystäväni kotoa työpaikalle pitää kulkea 15 km pitkin valtatietä, jonka varrella ei ensimmäisen 5 km matkalla ole mitään kevyen liikenteen väylää eikä katuvaloja - pitäisi siis ajaa talvellakin lumivallin päällä pimeässä, kun vierestä suhahtelee rekkoja 80 km/h
- osa ihmisistä on liian sairaita, lihavia tai huonokuntoisia voidakseen edes harkita pyörän päälle nousemista; joillakin on huono tasapaino, joku ei edes osaisi ajaa
- yli 2 km matkalla ehtii todennäköisesti tulla hiki, joten työpaikalla pitäisi olla peseytymismahdollisuus, mitä ei välttämättä ole
- pyörällä on vaikea viedä vaikkapa 1-, 2- ja 3-vuotiaita lapsia päiväkotiin töihin mennessään, varsinkin lokakuusta maaliskuuhun
Lapset kuomulliseen peräkärryyn. Kätevämpää kuin taluttaminen bussipysäkille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monella on myös syynsä olla käyttämättä pyörää. Esimerkiksi:
- ystäväni kotoa työpaikalle pitää kulkea 15 km pitkin valtatietä, jonka varrella ei ensimmäisen 5 km matkalla ole mitään kevyen liikenteen väylää eikä katuvaloja - pitäisi siis ajaa talvellakin lumivallin päällä pimeässä, kun vierestä suhahtelee rekkoja 80 km/h
- osa ihmisistä on liian sairaita, lihavia tai huonokuntoisia voidakseen edes harkita pyörän päälle nousemista; joillakin on huono tasapaino, joku ei edes osaisi ajaa
- yli 2 km matkalla ehtii todennäköisesti tulla hiki, joten työpaikalla pitäisi olla peseytymismahdollisuus, mitä ei välttämättä ole
- pyörällä on vaikea viedä vaikkapa 1-, 2- ja 3-vuotiaita lapsia päiväkotiin töihin mennessään, varsinkin lokakuusta maaliskuuhun
Lapset kuomulliseen peräkärryyn. Kätevämpää kuin taluttaminen bussipysäkille
Olipas taas oikein neropatin oivallus.
Tuija Braxin selitys viime vuosituhannella suuriin määriin ilmaisiin taksimatkoihinsa: Me Vihreät olemme sitä mieltä, että taksikin on joukkoliikennettä.
Ja monella on myös syynsä olla käyttämättä pyörää. Esimerkiksi:
- ystäväni kotoa työpaikalle pitää kulkea 15 km pitkin valtatietä, jonka varrella ei ensimmäisen 5 km matkalla ole mitään kevyen liikenteen väylää eikä katuvaloja - pitäisi siis ajaa talvellakin lumivallin päällä pimeässä, kun vierestä suhahtelee rekkoja 80 km/h
- osa ihmisistä on liian sairaita, lihavia tai huonokuntoisia voidakseen edes harkita pyörän päälle nousemista; joillakin on huono tasapaino, joku ei edes osaisi ajaa
- yli 2 km matkalla ehtii todennäköisesti tulla hiki, joten työpaikalla pitäisi olla peseytymismahdollisuus, mitä ei välttämättä ole
- pyörällä on vaikea viedä vaikkapa 1-, 2- ja 3-vuotiaita lapsia päiväkotiin töihin mennessään, varsinkin lokakuusta maaliskuuhun