Tietääkö joku täällä kattoremontin reklamoinnista, jos katto todetaan virheellisesti tehdyksi joitain vuosia remontin jälkeen?
Eli voiko kuluttaja muka menettää oikeutensa korvauksiin (kaupan purku tmv korvaus), jos ensin epäilee, että katossa on vikaa ja ilmoittaa siitä firmalle, mutta viat _varmistuvat_ vasta 2 vuoden kuluttua, kun asukas palkkaa tavarantarkastajan?
Epäily syntyi siis siitä, että pihalla kävi toinen firma, joka väitti, että 3 vuotta aikaisemmin tehty katto on tehty niin väärin, että se pitää tehdä uudelleen. Näiden puheiden pelästyttämänä otin yhteyttä katon tehneeseen firmaan (ei mikään iso toimija, jolla olisi maine menetettävänä, en toki ajatellut vastuuttomiksikaan, ei pieni ole minusta (silloin ollut) automaattisesti tuomittava vastuuttomiksi). Kerroin heille havaituista ja silloin siis vasta väitetyistä vioista, he lupasivat tehdä jotain, mutta sitten ei kuulunut mitään.
Olin yhteydessä kuluttajaviranomaiseen, joka sai lopulta firmaa lähestymällä tiristettyä heistä tiedon, että pomo on sairaslomalla, mutta palaa asiaani mahdollisimman pian.
Oli marraskuun puoliväli 2019. Helmikuussa 2020 tuli korona.
Kuluttajaviranomainen ei neuvonut minua oikein mitenkään. Sitten rakennusarkkitehti-ex-puolisoni, jonka kanssa olemme hyviä ystäviä aina olleet, sanoi, että katto on ihan ok, minua vain peloteltiin.
Se ei vuotanut, siinä ei ollut mitään itseni maallikkona havaittavissa olevaa vikaa. Olin täysin sen armoilla, mitä kilpaileva yritys, joka kauppaa remontteja ilmestymällä toisten pihaan ja toisaalta ex-kumppanini sanoi.
Kuitenkin keväällä 2021 sain idean hankkia aurinkopaneelit. Silloin mieleeni tuli, että pitäisi tietää katon tilanne, koska jos paneelit asennetaan ja asennustyöllä on 10 vuoden takuu, en halua, että katosta paljastuukin jotain vikaa ja sitä täytyy korjata ja ottaa paneelit alas.
Pitkä tarina lyhyesti : sain puolueettoman tarkastajan raportin syksyllä 2021 jossa sanotaan, että katossa on sellaisia virheitä, että sen voi vaatia uudelleen tehtäväksi. Eli siinä pitää korjata sellaisia alimpia rakenteita, joiden korjaamisessa pelti pitää ottaa pois, jolloin on jo sama työ tehdä koko katto uudelleen.
Tein asianajajan avulla reklamaation joulukuussa 2021. Asianajajani kuitenkin on sitä mieltä, että en saisi oikeudesta kaupan purkua ja korvauksia, koska syksyllä 2019 en vaatinut mitään, mutta ilmoitin virheistä.
Mitä olisin silloin vaatinut? Ajattelin, että firma tulee katsomaan, miten he kommentoivat virheitä, joista ilmoitin. Ilmoittamani virheet olivat hyvin ylimalkaisia, ranskalaisin viivoin, ei mistään raportista, ajatukseni oli, että jos he kiistävät ne katsomattakaan, tai tullessaan katsomaan kiistävät ne, joudun silloin selvittämään asiaa asiantuntijoilla ja esittämään vaatimuksia.
Kommentit (11)
Vähän aikaa sitten oli lehtijuttu taloyhtiöstä, joka yritti saada korvauksia kattoremontista. Ei mennyt läpi. Tai siis ensin meni ja sitten ei. Todella kummallinen tapaus.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/60884a96-7633-4b58-939f-6ff9ba30a192
Vierailija kirjoitti:
Mitähän virheitä siinä mahtaa olla?
”Vesikatteen ja sen alusra-kenteiden asennus ei vastaa hyvää rakennustapaa ja rakenteilla on laaja korjaustarve. Korjaamat- tomana rakenteen vuotoriski lisääntyy ja katto voi altistua hallitsematto- mille muodon muutoksille.
Vesikaton lappeelle päättyvät sisäjii- rit on toteutettu sellaisella tavalla, että alemmalle katteelle tehty pystysauma lisää rakenteen vuotoriskiä ja on esteettisesti häiritsevä. Lisäksi jiirin ahtaus lisää roskien kerään- tymistä jiirikohtaan ja vaikeuttaa sen puhdistamista.
Päätypelli- tysten asennus on asiallinen eikä niissä havaittu puutteita. Harjapellitys ei ole piipun kohdalla tiivis ja aluskatteen päällä havaittiin selviä vuotojälkiä. Piippujen pellitysten kohdalla har- japellin kaareviksi taivutetut peltilevyt eivät ole visuaalisesti asialliset. Harjapellityksessä on piip- pujen kohdalla korjaustarve.
Katteen kiinnityk- sessä ei ole noudatettu valmistajan ohjeita ja katteen kiinnitys alusrakenteisiin on puutteellinen. Puut- teellinen kiinnitys voi aiheuttaa katteen irtoamisen myrskyllä. Lisäksi katteella on useita kiinnitysruuveja, joiden kiinnittyminen alusrakentee- seen puuttuu kokonaan. Kattopeltien kiinnitys toisiinsa on riittävällä tasolla, mutta katteen kiinnityksessä alusrakenteisiin on korjaus- tarve. Lisäksi ruuvit, jotka eivät ole kiin- nittyneet alusrakenteeseen muodostavat vuotoriskin.
Aluskate on asennettu ja sen vaakalimi- tys on riittävää. Pääty-räystäillä aluskate ei kaikilta osin ulotu seinärakenteen ulkopuolelle, joten on olemassa riski, että aluskatteen päältä vesi valuu sei- närakenteeseen. Aluskatteen asennusta ei ole toteutettu oikeaop- pisesti ja aluskatteessa on pää- tyräystäiden kohdalla ainakin osittain korjaustarve.
Uusien kattopalkkien (sekun- dääripalkit) tukeutuminen olemassa oleviin rakenteisiin on toteutettu siten, ettei niiden kantavuu- desta ja stabiilisuudes- ta voida varmistua. Kattopalkkien asentaminen ja tuen- nat on tehty ilman suunnitelmaa. Kattokannat- timien k-jako vaihtelee 750 – 1200 mm välillä Valmistajan ilmoittama dimensio ruoteelle on 25x100, kun k-jako on alle 900 mm. Rakenteessa on käytetty 22x100 ruodetta, joten ruoteiden dimensiot eivät vastaa valmistajan ohjeessaan antamaa minimi dimensiota. Vesikaton palkistoil- la ja ruoteilla on korjaustarve.”
Onhan siinä virhettä kerrakseen. Mutta eikö asennuksen suorittaneella liikkeellä ole asennustakuuta?
Esim Vesivekillä noin: Asennustakuu 5 vuotta: Voimassa koko Vesivekin asentamalle katon asennukselle sekä myös erillisille sadevesijärjestelmä- ja kattoturva-asennuksille. Tämä takuu kattaa tuotteiden asennusvirheet. Ensisijaisesti noudatamme Vesivekin hyväksi toteamaa rakennustapaa tai toissijaisesti toimimme valmistajien ohjeiden mukaisesti.
Ei mitään asiakaspalvelevaa takuuta. Varmasti vain se, mihin laki pakottaa, koska eivät palanneet asiaan sen marraskuun 2019 jälkeen ja siis itse olisin palannut aikanaan, ellei korona olisi ollut niin järkyttävä muutos arkeen. Piti eristäytyä, Uusimaa eristyksissä jne. Jos asia olisiollut jo liikkeellä, sitä olisi tietysti jatkettu, mutta se ei silloin vielä ollut.
Ap
Nykyisin ymmärrän asennustyön takuun olevan yksi tärkeimpiä takuita remontissa. En silloin ollut tehnyt yhtäkään remonttisopimusta enkä asunut omakotitalossa aikaisemmin. Sittemmin olen oppinut paljon lisää remontin tilaajan tarpeista.
Ap
Välttäkää vesivekkiä! Ovat kunnon huijareita. Netistä löytyy paljon aiheesta
Mitähän virheitä siinä mahtaa olla?