Matkailuauton omistajat, vuosikustannuksenne?
Tekisi mieli ostaa matkailuauto, mutta ei mitään käsitystä mitä suurinpiirtein matkailuauton omistaminen maksaa vuositasolla. Kertokaas omistajat. Polttoainekuluja ei tarvitse laittaa, mutta muut kulut kiinnostaa.
Kommentit (17)
Vanha Matkaaja, Ducaton alustalla vm.89.
Verot 600 vuodessa.
Vakuutus alle 200.
Huollot ja korjaukset teen itse, joten niistä ei muuta kuin varaosakulut, joista osan löytää näin vanhaan autoon romiksilta pilkkahintaan.
11kg kaasupulloja 2 kpl, jotka riittävät kesäkäytössä viikon verran. Täyttö jotain 25 euroa kpl.
Yövyn useimmiten ns. puskaparkeissa, kansallispuistoissa, kaupunkien patikkapolkujen parkkiksilla, hautausmaiden parkeilla, uimarannoilla, huoltisten pihoissa, joten yöpymiskustannuksen 0 euroa.
Kemssan tyhjennys huoltiksilla muutaman euron kerta, usein ilmaista tai jonnekin syvälle metsään, sillä viita vetää paskaa ja paskovat sinne eläimetkin :-)
Halpaa hommaa kaikenkaikkiaan ja kun autoa pitää liikennekäytöstä poistettuna talven kylmimmän ajan, verojakin tulee kohtuullisesti.
Pääasiassa kiinnostaa auton verotus ja tietenki vuosimalli, myös talvisäilytyshinnan voipi laittaa eli kaikki muut kulut paitsi matkakulut itsessään sillä sehän riippuu siitä kuinka paljon ja missä ajelee ja yöpyy
Miten käymälä tyhjennetään ja minne. Miten ja missä täytetään vesivaraaja?
Vierailija kirjoitti:
Miten käymälä tyhjennetään ja minne. Miten ja missä täytetään vesivaraaja?
Esimerkiksi leirintäalueilta löytyy sekä tyhjennys- ja täyttöpaikat
Vierailija kirjoitti:
Miten käymälä tyhjennetään ja minne. Miten ja missä täytetään vesivaraaja?
Useilla huoltiksilla on kemiallisen vessan tyhjennysmahdollisuus ja leirintäalueilla (jos haluaa maksaa muutamasta neliöstä ruohoa ja kännisten ölinästä) jokaisella.
Huoltamoilta saa täytettyä myös vesisäiliön ja pitämällä omaa muutaman metrin letkua mukanaan huoltamoiden vesipisteestä, samasta missä voi puhdistaa tuulilasinsa.
Mulla k-a rekattu asuntoauto vero alle 100€ , vakuutus alle 200€ vuodessa ja huollot teen itse. Naftaa syö mitä laitetaan, mutta asuntoautot tunnetusti isoruokaisia.
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Virallisesti ei ole olemassa autoluokkaa retkiauto.
Isoista pakettiautoista voi, joissa on riittävä sisätilan korkeus, rakentaa itse matkailuauton, mutta verot ovat samaa luokkaa kuin valmiissa matkailuautoissakin, yli 600 euroa.
Jos taas ei rekisteröi pakuaan matkailuautoksi, siinä ei saa tavaratilassa olla mitään kiinteitä kalusteita, joten matkailu sellaisen kanssa voi olla hieman ankeaa. Veroseuraamukset kiinteiden virityksien tekemisestä voivat olla suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Virallisesti ei ole olemassa autoluokkaa retkiauto.
Isoista pakettiautoista voi, joissa on riittävä sisätilan korkeus, rakentaa itse matkailuauton, mutta verot ovat samaa luokkaa kuin valmiissa matkailuautoissakin, yli 600 euroa.
Jos taas ei rekisteröi pakuaan matkailuautoksi, siinä ei saa tavaratilassa olla mitään kiinteitä kalusteita, joten matkailu sellaisen kanssa voi olla hieman ankeaa. Veroseuraamukset kiinteiden virityksien tekemisestä voivat olla suuria.
Kyllä löytyy sellainen kuin retkeilyauto. Tarviin pakettiautoa muutenkin, niin tuollainen retkeilyauto vois olla kätevä.
Syö ehkä vähemmän bensaakin.
Olen yksinhuoltaja, niin mietin reissaamista lapsen kanssa. Hyvin mahtui yksi aikuinen ja lapsi tuohon retkiautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Virallisesti ei ole olemassa autoluokkaa retkiauto.
Isoista pakettiautoista voi, joissa on riittävä sisätilan korkeus, rakentaa itse matkailuauton, mutta verot ovat samaa luokkaa kuin valmiissa matkailuautoissakin, yli 600 euroa.
Jos taas ei rekisteröi pakuaan matkailuautoksi, siinä ei saa tavaratilassa olla mitään kiinteitä kalusteita, joten matkailu sellaisen kanssa voi olla hieman ankeaa. Veroseuraamukset kiinteiden virityksien tekemisestä voivat olla suuria.
Kyllä löytyy sellainen kuin retkeilyauto. Tarviin pakettiautoa muutenkin, niin tuollainen retkeilyauto vois olla kätevä.
Syö ehkä vähemmän bensaakin.
Olen yksinhuoltaja, niin mietin reissaamista lapsen kanssa. Hyvin mahtui yksi aikuinen ja lapsi tuohon retkiautoon.
*mahtuu ja * retkeilyauto.
Kätevä olisi Lapin reissuilla ja kesälomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Virallisesti ei ole olemassa autoluokkaa retkiauto.
Isoista pakettiautoista voi, joissa on riittävä sisätilan korkeus, rakentaa itse matkailuauton, mutta verot ovat samaa luokkaa kuin valmiissa matkailuautoissakin, yli 600 euroa.
Jos taas ei rekisteröi pakuaan matkailuautoksi, siinä ei saa tavaratilassa olla mitään kiinteitä kalusteita, joten matkailu sellaisen kanssa voi olla hieman ankeaa. Veroseuraamukset kiinteiden virityksien tekemisestä voivat olla suuria.
En ole tuo jollevastasit, mutta mielestäni on olemassa retkeilyautoja (virallisuudesta en tiedä, siis että mitä niiden rekisteriselosteessa lukee). Ovat sisätiloiltaan tilavia autoja, joissa saa esimerkiksi takapenkit kaadettua niin, että niistä saa makuupaikan ja auton lämitystekniikka sun muu on tehty myös sitä silmälläpitäen, että siellä voi yöpyä. Amerikassa näitä autoja on suomea runsaammin. Niissä voi olla vaikka sähköpistoke autossa sisällä jne. Tekisi mieli ostaa itselle tuollainen auto (niin ja niillä voi ajaa maastossakin, esim. juuri jollain pienellä metsätiellä, jolla voi olla ikävä ajella tavallaisella maavaraltaan matalalla autolla), kun harvemmin lähtee viikkokausiksi retkeilemään, mutta joskus olisi kiva yöpyä yö tai kaksi jossain reissunpäällä keskellä ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Virallisesti ei ole olemassa autoluokkaa retkiauto.
Isoista pakettiautoista voi, joissa on riittävä sisätilan korkeus, rakentaa itse matkailuauton, mutta verot ovat samaa luokkaa kuin valmiissa matkailuautoissakin, yli 600 euroa.
Jos taas ei rekisteröi pakuaan matkailuautoksi, siinä ei saa tavaratilassa olla mitään kiinteitä kalusteita, joten matkailu sellaisen kanssa voi olla hieman ankeaa. Veroseuraamukset kiinteiden virityksien tekemisestä voivat olla suuria.
En ole tuo jollevastasit, mutta mielestäni on olemassa retkeilyautoja (virallisuudesta en tiedä, siis että mitä niiden rekisteriselosteessa lukee). Ovat sisätiloiltaan tilavia autoja, joissa saa esimerkiksi takapenkit kaadettua niin, että niistä saa makuupaikan ja auton lämitystekniikka sun muu on tehty myös sitä silmälläpitäen, että siellä voi yöpyä. Amerikassa näitä autoja on suomea runsaammin. Niissä voi olla vaikka sähköpistoke autossa sisällä jne. Tekisi mieli ostaa itselle tuollainen auto (niin ja niillä voi ajaa maastossakin, esim. juuri jollain pienellä metsätiellä, jolla voi olla ikävä ajella tavallaisella maavaraltaan matalalla autolla), kun harvemmin lähtee viikkokausiksi retkeilemään, mutta joskus olisi kiva yöpyä yö tai kaksi jossain reissunpäällä keskellä ei mitään.
Asia on kiinnostanut jo pitkään ja olen katsellut kateellisena muiden maiden lievempiä säännöksiä joissa voidaan rakentaa matkailuun sopivia autoja melkein mistä tahansa autoluokasta.
Henkilöautosta ja farkusta saa askarrella vaikka mitä, sillä niistä on autovero maksettu jo autoa ostettaessa, mutta jos pakettiautosta poistat ohjaamon ja tavaratilan erottavan väliseinän ja rakentelet takaosaan sängyt ym. siitä joutuu tien päällä kärähtäessään uuteen katsastuksen ja maksamaan sen jälkeen autoveroa, joka voi pahimmillaan olla kymppitonnin luokkaa.
Kevyeen kuorma-autoon pystyy rakentamaan ilman veroseuraamuksia pienen matkailutilan siirtämällä väliseinää taaksepäin (vaatii luvan), mutta muistaakseni puolet tilasta täytyy edelleen jättää tyhjäksi, eli tavaratilaksi.
Suomalainen byrokratia on mieletön savotta kun yrittää selvittää mikä on laillista (verotonta, sakotonta) ja mikä laillista.
Isosta pakettiautosta voi tosiaan halutessaan rakentaa matkailuauton (yleensä lehtujutuissa pakuelämästä juuri näin), mutta sisätilan korkeutta pitää löytyä muistaakseni 185 senttia, joka rajaa lähtökohdan vain muutamiin automalleihin ja verot, kuten edellä kirjoitin, ovat yhtä suuret kuin valmiissa matkailuautoissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Virallisesti ei ole olemassa autoluokkaa retkiauto.
Isoista pakettiautoista voi, joissa on riittävä sisätilan korkeus, rakentaa itse matkailuauton, mutta verot ovat samaa luokkaa kuin valmiissa matkailuautoissakin, yli 600 euroa.
Jos taas ei rekisteröi pakuaan matkailuautoksi, siinä ei saa tavaratilassa olla mitään kiinteitä kalusteita, joten matkailu sellaisen kanssa voi olla hieman ankeaa. Veroseuraamukset kiinteiden virityksien tekemisestä voivat olla suuria.
Kyllä löytyy sellainen kuin retkeilyauto. Tarviin pakettiautoa muutenkin, niin tuollainen retkeilyauto vois olla kätevä.
Syö ehkä vähemmän bensaakin.
Olen yksinhuoltaja, niin mietin reissaamista lapsen kanssa. Hyvin mahtui yksi aikuinen ja lapsi tuohon retkiautoon.
Ap siellä taas satuilee vai...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kiinnostaa minuakin. Olen miettinyt retkiauton ostamista, joka olisi hiukan pienempi kuin matkailuauto. Uutta olen katsellut, kun en osaa tehdä itse remonttia.
Virallisesti ei ole olemassa autoluokkaa retkiauto.
Isoista pakettiautoista voi, joissa on riittävä sisätilan korkeus, rakentaa itse matkailuauton, mutta verot ovat samaa luokkaa kuin valmiissa matkailuautoissakin, yli 600 euroa.
Jos taas ei rekisteröi pakuaan matkailuautoksi, siinä ei saa tavaratilassa olla mitään kiinteitä kalusteita, joten matkailu sellaisen kanssa voi olla hieman ankeaa. Veroseuraamukset kiinteiden virityksien tekemisestä voivat olla suuria.
Kyllä löytyy sellainen kuin retkeilyauto. Tarviin pakettiautoa muutenkin, niin tuollainen retkeilyauto vois olla kätevä.
Syö ehkä vähemmän bensaakin.
Olen yksinhuoltaja, niin mietin reissaamista lapsen kanssa. Hyvin mahtui yksi aikuinen ja lapsi tuohon retkiautoon.Ap siellä taas satuilee vai...
No ap ei satuilee, ap vaan lukee vastaukset.
Eikös nuo autot kulje yleensä dieselillä?, Miten paljon polttoainevero on vuodessa. Vakuutukset taitavat olla muuten suht edulliset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla k-a rekattu asuntoauto vero alle 100€ , vakuutus alle 200€ vuodessa ja huollot teen itse. Naftaa syö mitä laitetaan, mutta asuntoautot tunnetusti isoruokaisia.
Miten niin isoruokaisia? Riippuu autosta kulutus, Minulla maantienopeudella tavallisella tiellä vie 7 l ja motarilla 12-13 l yli 100 nopeutta ajettaessa
Haluatko tähän siis auton hinnan mukaan? Se voi olla mitä vaan 500 - 500 000 ja jos ostat pätkällä, niin lyhennys varmaan pitää laskea?
Vakuutuksen hinta riippuu myös auton iästä ja koosta ja mallista. Ja vakuutusyhtiöstä.
Pitääkö laskea talvisäilytys mukaan? Se maksaa josset pidä omassa pihassa.
Entä leirintäaluemaksut?
Vai haluatko tietää vain huoltojen hinnan?
Jos nyt laitatte jotain kustannuksia, niin laittakaa samalla merkki malli ja vuosi niin saa jotain osviittaa.