"Elinkeinoelämän valtuuskunnan (Eva) ekonomisti Sanna Kurrosen mukaan bensa on silti yhä halpaa"--IS
Taas uusi asiantuntija etsitty sanomaan mielipiteensä.
Mistä ihmeestä näitä riittää.
Kommentit (15)
Sannalle se on halpaa kun tulot pyörii +20 000€ kuussa.
Se on kiva, että hyväpalkkaisen ihmisen mielestä bensa on edelleen halpaa. Minun mielestä ei, olen yksinhuoltaja ja auto on pakko olla, tai muuten en pääse töihin. Kyllä minua ahdistaa nämä ruoan, sähkön ja bensan hinnan nousut - pienestä palkasta ei riitä kaikkeen kohta rahaa.
Halpa on minusta väärä termi, jos halutaan avata polttoaineiden hinnanousua. Se että polttoaineet eivät ole kallistuneet enempää kuin tuotteet ylipäänsä ei tarkoita halpuutta. Mikäli päästötavoitteiden takia halutaan karsia ajamista, siinä projektissa polttoaineen pitäisi kallistua ylimääräistä. Eri asia toki tarvitseeko suomalaisten ajokilometria karsia miten rajusti.
Ihmisiltä on hävinnyt se oman elämisen taito ja tahto-asenne.
Ehkä vihreet ja demarit haluavat elää valtion ohjauksessa, mutta entä muut 70% kansasta?
Me haluamme itse valita mihin rahamme käytämme, emme veroina hallituksen kohteisiin.
Se on yhtä tyhjän kanssa, jos ilmasto aioitaan pelastaa suomalaisen autoilijan suitsimisella.
Johan sille nauraa joka ikinen tukieuroilla elävä af ri kkalainenkin.
Näiden "asiantuntijoiden " taluttaminen framille ennustaa vain yhtä asiaa, bensan hinta nousee taas.
Mistä näitä vihervassareita sikiää?!
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä vihervassareita sikiää?!
Ei hänen tarvitse olla vihervassari. Hänhän lähestyy asiaa tilastojen kautta. Mikäli suomalainen käyttää nyt tuloistaan saman verran polttoaineeseen kuin 10-15 vuotta sitten, niin polttoaineen hinnannousu on ollut linjassa tulojen nousuun. Eri juttu miten tietyn yksilön tulot ovat nousseet. Nykyinen hallitus on linjannut, että suomalaisten ajokilometrejä halutaan karsia. Siihen nähden polttoaineen tulisi kallistua lisää, jolloin samalla kuluosuudella suhteessa tuloihin ihminen ajaisi vähemmän. Vaikka hallitus on ensi vuonna vaihtumassa, niin suomalaisessa politiikassa harvoin hallituksen suuremmin muuttavat jo tehtyjä päätöksiä, joten ajokilometrien karsiminen säilynee tulevankin hallituksen aikana.
Nämä ylipalkatut järjestösuojatyöläiset on ehkä huvittavinta tässä maassa. Kovat on aina puheet, mutta onko noista nyt ihan hirveästi hyötyä kuitenkaan.
Edellisen bensanhintakeskustelun yhteydessä katsoin mm. Tilastokeskuksen sivuilta, että bensan hinta on noussut vaikkapa vuosituhannen alusta melkoisesti. Silti sen hinta ei juurikaan ole noussut palkkoihin verrattuna. Lisäksi autot kuluttavat nykyisin vähemmän kuin 20 vuotta sitten. Niinpä autoilu ei suhteellisesti ole juurikaan kallistunut.
Lisäksi moni pitkää työmatkaa tekevä saa työmatkavähennykset puhumattakaan asumisen pienistä kuluista maaseudulla, jossa etäisyydet on pitkiä. Silti toivon, että valtio keksii parempia tulonlähteitä kuin polttoaineverojen korotukset.
Vierailija kirjoitti:
Äänestä oikein.
Nykyhallituksesta on luultavasti 1-2 puoluetta mukana seuraavassakin. En odottaisi mitään kovin radikaaleja muutoksia jo tehtyihin päätöksiin.
Suomi on muuttunut yhä sairaammaksi naisten hallituskaudella. Ihminen ei saa itse päättää rahoistaan, vaan valtio ohjaa kaikkea. He olettavat että heidän ajatuksensa ovat se paras, ja jokaiselle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008628689.html