Voiko opettaja olla osaamaton opettamaan?
Nuorin lapsi ei oppinut aikuiskoulutuksessa ja lapsesta tuntui etteivät opettajat osaa opettaa. Kun lapsi kertoi asioita koulustaan, niin opettaja oli kysynyt oppilailta asioita. Elämässä normaaleina pidettäviä asioita ja oppilaat osasivat enemmän. Onko nykypäivämme koulutus kohdillaan? Mikä tilanne kouluissa on?
Kommentit (20)
Nykyajan amis koulutus on täysin ala-arvoista. On ollut jo vuosia. Ei siellä kukaan mitään opi. Ei ainakaan mitää tekemään. Tätä on kuulunut vuosia jo on ollut Ylen uutisissa myös juttua.
Valitettavasti kaksi kolleegaani on ihan pihalla mitä ja miten tulisi opettaa. Ovat vahingossa päässeet ammtillisiksi opettajaksi puutteellisella substanssiosaamisella. Opiskelijat kärsii tilanteesta.
Käytännössä menee niin että opettaja samalla opiskelee itse ammattia jota opettaa muille. Surullista. Sutta ja sekundaa tulee.
Joten vastaus kysymykseesi on kyllä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vika on siinä lapsessa.
Ei taida tämän päivänä olla, kun enemmän oppilaat ovat paikalla kuin opettajat. Se on fakta.
Valitettavasti niinkin voi olla ja nyt aikuisena uskallan uskoa siihen. Yksi itse Hän on sanonut tai sitten lipsauttanut vapaa ajalla huvittuneesti ettei tiedä aina kaikkea millainen pitäisi olla täyden pisteen vastaus . Olen niin pettynyt tämän totuuden kanssa.
Todellakaan kaikki opettajat ei osaa opettaa, tai ole muutenkaan esimerkillisiä.
Näin koulussa työskentelevän silmin, on kurja nähdä pienillä oppilailla tosikko opettaja, joka opettaa muutamaa oppiainetta, osaa ei ollenkaan ja jokaikinen pv liikaa tehdään toistoja. Ihme taukojumppia jne aivan liikaa.
Lasten innostus oppia uutta, monipuolisesti, siinä kärsii. Ei saa edes tehtäviään tehdä omaa vauhtia. Pitää hidastella, jos muut hitaampia, vaikka osaisi varmasti jne.
Minusta opettajille pitäisi olla tarkemmat seulat. On paljon tosi hyviä, mahtavia opettajia, mutta joka kouluun puolisurkeitakin mahtuu.
Varmaan aikuiskoulutuksessa on samallalailla kuin amiksessa. Mä nimittäin vähän aikaa sitten kuulin, että opettajat ei enää opeta vaan oppilaan täytyy itse hakea kaikki tieto. Näin se vaan maailma muuttuu. Mä en nykypäivän tavalla selviäisi koulutuksista läpi, mutta onneksi olen kouluni käynyt. Kuulin tyypiltä tämän jutun joka käy amista.
Kun mä kävin amista niin eräs opettaja erotettiin, kun ei ollut pätevä työhönsä. Uusi opettaja tuli sitten tilalle.
Kunnat palkkaavat kouluttamattomia tai koulutuksensa kesken jättäneitä henkilöitä, koska heille voi maksaa vähemmän kuin koulutetuille. Silti heitä kutsutaan opettajiksi, vaikkei heillä sopivaa koulutusta ole. Ammatillisella puolella todella paljon.
Opettajien koulutustaustaa vaikea saada selville. Nimim. Koulutettu ope
Opettaja voi olla pätevä opettaja, mutta ei välttämättä osaa opettaa (pätevyys on koulutusvaatimus). Tai opettaja voi olla epäpätevä, mutta erittäin hyvä opettaja. Tai opettaja voi olla sekä pätevä, että hyvä opettamaa jne.
Näitä erilaisia tapauksia on tullut vastaan eri opiskeluasteilla. Joskus joku epäpätevä tuntisijainen on saattanutkin olla paljon parempi kuin varsinainen (kokenut) opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat palkkaavat kouluttamattomia tai koulutuksensa kesken jättäneitä henkilöitä, koska heille voi maksaa vähemmän kuin koulutetuille. Silti heitä kutsutaan opettajiksi, vaikkei heillä sopivaa koulutusta ole. Ammatillisella puolella todella paljon.
Opettajien koulutustaustaa vaikea saada selville. Nimim. Koulutettu ope
Ammatillisella puolella ei todellakaan palkata epäpäteviä säästösyistä. Vain ellei pätevää ole. Ja silloinkin se pätevyys hankitaan heti.
Opettajia on hyviä ja huonoja, ihan niin kuin muitakin ammattilaisia. Avaus on kuitenkin aika kryptinen eli mistä aikuiskoulutuksesta oli kyse ja mitä siellä olisi pitänyt oppia?
Jos koulutuksessa on käyty läpi normaalina elämässä pidettäviä asioita, niin mieleen tulee kyllä enemmän jokin kuntouttava työtoiminta tai muu TE- hallinnon kurssi. Nämä on usein huonosti suunniteltu ja opettajallakaan ei välttämättä ole ennen kurssia käsitystä, minkä tasoisisia oppilaita hänellä tulee olemaan. Näin ollen nuoresi on ollut joko väärällä kurssilla, opettaja on ollut huono tai sitten nuoresi ei osaa opiskella. Kaikki nämä ovat mahdollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnat palkkaavat kouluttamattomia tai koulutuksensa kesken jättäneitä henkilöitä, koska heille voi maksaa vähemmän kuin koulutetuille. Silti heitä kutsutaan opettajiksi, vaikkei heillä sopivaa koulutusta ole. Ammatillisella puolella todella paljon.
Opettajien koulutustaustaa vaikea saada selville. Nimim. Koulutettu opeAmmatillisella puolella ei todellakaan palkata epäpäteviä säästösyistä. Vain ellei pätevää ole. Ja silloinkin se pätevyys hankitaan heti.
Heh, heh. En nyt säästösyihin ota kantaa, mutta jos opettajat vaihtuvat kuin hollituvassa, niin eipä ne ehdi pätevöityä. Ammatillisen opettajan opintoihin toki pääsee helposti, jos on esittää työsopimus, jossa pätevöityminen on ehto työn vakinaistamiselle (näitä tehdään paljon), mutta nykyisen AMK:n järjestämät etäopetukset nyt automaattisesti takaa pedagogista syväosaamista.
Ja muodollisestikin epäpätevä voi olla monella tavalla. Nykysisin ammatillisella puolella vaaditaan pohjakoulutukseksi AMK- tutkinto, mutta esim. Omniassa palkataan jo erikoisammattitutkinnon suorittaineita, koska tietyillä aloilla insinöörejä ei enää opettamaan saa. Mitenkähän nopeasti ne hankkii muodollisen pätevyyden?
Vastaan otsikon kysymykseen: mitä veikkaat, jos opettajaksi pääsee plagioimalla toisen opiskelijan gradun kuten Laura Huhtasaari tai kahden vuoden poikkeuskoulutuksella urheiluhierojan tutkinnon pohjalta?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan amis koulutus on täysin ala-arvoista. On ollut jo vuosia. Ei siellä kukaan mitään opi. Ei ainakaan mitää tekemään. Tätä on kuulunut vuosia jo on ollut Ylen uutisissa myös juttua.
Hyshys. Etäkoulun vika. Aikaisemmin amis toimi hyvin ja kaikki valmistuivat huippuarvosanoin ja saivat stipendejä kilvan.
Minun 19 v poikani snoo, että kaikki opettajat ovat huonoja. Minä olen ainut, joka osaa opettaa.
Sittemmin pojalta paljasti add. Seselvensi, miksi minä olen paras opettaja: kerron yhden lauseen kerrallaan. Ja se sopii add-tyypeille.
En todellakaan halua ketään arvostella tai haukkua henkilökohtaisesti. Halusin tulla kuitenkin kirjoittamaan kokemuksistani nyt aikuisena, uudelleenkouluttautujana ammatilliseen koulutukseen.
Todella outoa mielestäni se opetus. Itse ammattiin liittyvää asiaa ja tärkeää käytännön opetusta on hyvin vähän. Puolenvuoden välein ehkä opettelemme päivän kaksi käytännön asioita ja muu on todella epäkiinnostavaa ammatillisten termien ja turvallisuuden opettelua. Aiheesta toiseen pomppimista, uuvuttavia diaesityksiä samojen asioiden äärellä ja taas eri opettajan hieman eri asoiden äärellä. Sitten on leikkejä, taukojumppia, esityksiä. Moni on kanssani samaa mieltä ja tästä on keskustelu paljonkin oppilaiden kesken.
Lähestulkoon jokaisen oppilaan motivaatio on hyvin alhainen. Tunneilla selataan kännykkää, ei kuunnella opettajia tai tehtävänantoa. Tätä enemmän nuoremmissa. Osa aikuisista myös ja harvemminhan tuohon puututaan.
Odotin paljon enemmän ja omakin kiinnostus on laskenut kuin lehmän häntä.
Onhan sitä jatkuvasti uutisia, missä yritykset kertovat, että amiksesta puskee pihalle ammattiin valmistuneita, jotka eivät osaa käyttää edes perus työkaluja. Kyllähän se jotain kertoo opetuksen tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat palkkaavat kouluttamattomia tai koulutuksensa kesken jättäneitä henkilöitä, koska heille voi maksaa vähemmän kuin koulutetuille. Silti heitä kutsutaan opettajiksi, vaikkei heillä sopivaa koulutusta ole. Ammatillisella puolella todella paljon.
Opettajien koulutustaustaa vaikea saada selville. Nimim. Koulutettu ope
Tämä on kyllä totta... sanoo tämän kokenut, MUTTA...
- opettajakoulutuksessa ei voi opettaa ihmistä hyväksi pedagogiksi, koska se on synnynnäinen kyky, joka on toisilla ja toisilta puuttuu... jo 12 vee (tyttö? josta tulee äiti myöhemmin) omaa tämän kyvyn jos omaa...
- se mitä opekoulutuksessa voidaan opettaa on esimerkiksi oppituntien suunnittelua ja sen kaltaista...
- opettajakoulutuksessa ei ollenkaan opeteta käsittelemään hankalia luokkia jos sellainen ei ole tullut opetussuunnitelmaan myöhemmin...
- olen saanut koulutukseni sekä Suomessa että ulkomailla ja nähnyt nämä Suomenkin koulut... koko putken... ja auskultoin aikanani vararehtorin 'rinnalla' joten jotain voin sanoa... silloin ei opetettu ollenkaan käsittelemään hankalia luokkia ja pyysin saada sellaisia itselleni, mikä järjestettiinkin ja sitten sinne tuli yleisöksi koko opekoulutusopettajaporukka katsomaan miten homma hoituu... kaikilta ei hankalien luokkien opettaminen hoidu laisinkaan ja niitä nyt on nykypäivänä ihan riittämiin... onko enää muuta ollenkaan...
Vika on siinä lapsessa.