Tiet täynnä vaarallisia kuoppia. Voisiko auto- ja polttoaineverotuloista edes osan käyttää teiden ylläpitoon?
Turun moottoritiellä esim. on useita paikkoja, joissa ajaa kuin järvessä. Isoja ja syviä kuoppia ei pysty väistämään, kun ei niitä näe. Autoja rikkoutuu kuopissa ja on vain ajan kysymys, kun ketjukolari tapahtuu jonkun jäädessä kuoppaan kiinni ja toiset ajavat päälle. Autoveron aikoinaan piti olla väliaikainen ja sitten pysyväksi jäätyään tarkoitettu kustantamaan tienhoidon menoja. Eipä niitä rahoja ainakaan nykyään teiden kunnossa näy. Nelivetomaasturit ajavat ohituskaistaa ja aiheuttavat roiskeita, joiden sisään pienemmät autot joutuvat pitkäksi aikaa. Ymmärrän, että on kiva näyttää oman auton voima ja ominaisuudet, mutta meille pienemmille se on todella vaarallista.
Kommentit (13)
Noh, kohta ei edes ole mitään korvamerkittyjä autoilun verotuottoja, kun sähköautojen latauksia ei pystytä erottelemaan muusta sähkön käytöstä. Ja tadaa, ongelma on poistunut. Ajoneuvoverojen pikkuhilut voidaan käyttää siihen, että huonokuntoiset asvalttitiet palautetaan sorateiksi.
Hanki jostain vanha Lada, ne on jalostettu kulkemaan venäläisillä perunapelloilla.
eiiii voi, rahat käytetään mieluummin Alkon pääjohtaja satojen tuhansien eurojen vuosipalkkaan, kun suomalaisille on niin vaikea myydä monopoliasemasta viinaa.
Totta puhuen veronmaksajat voisivat paljon enemmän kyseenalaistaa sitä, mihin verot käytetään. Julkisen sektorin johtajien palkat esim. 500 000 € vuodessa. Miksi ihmeessä?
Niistä verorahoista käytetään osa teiden ylläpitoon.
Tälläkin viikolla olen ajanut monia teitä, jotka ovat kuoppaisempi ja epätasaisempia kuin vastaavat Afrikan perämetsissä. Miten tähän on tultu?
Voisiko se olla osaltaan myös laiskuutta? Meilläpäin esim. on useita tiekarhuja, mutta aurausta ei suoriteta, kun on miehistöpula??????????? 7000 miestä työsuhteessa ja kolmeen karhuun ei riitä kuskeja? Kun yhdellä helposti auraa työvuoron aikana 150km tietä.
Ei käy. T. samariini, emma, iiris ja muut ilmastouskovaiset.
Ei voi käyttää, koska ne menee avustajien palkkoihin ja etelä-euroopan elvytykseen. T. Bile-Sanna.
Vierailija kirjoitti:
Niistä verorahoista käytetään osa teiden ylläpitoon.
Pieni osa.
Vierailija kirjoitti:
Niistä verorahoista käytetään osa teiden ylläpitoon.
Näinhän se menee. Polttoaineveroista 1/8 tienpitoon, 7/8 Kelan etuuksiin. Jos e l i n t a s o p a k o l a i s e t lähetettäisiin takaisin kotiin, Suomessa pystyttäisiin uusimaan kaikki valtaväylien asfaltoinnit joka toinen vuosi. Nyt on päätetty käyttää verovarat vähän toisin...
Voitaisiin siirtää ne teiden pinnoissa olevat paukamat niihin teissä oleviin kuoppiin. Ihan hirveän näköisiä on tiet monin paikoin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä verorahoista käytetään osa teiden ylläpitoon.
Näinhän se menee. Polttoaineveroista 1/8 tienpitoon, 7/8 Kelan etuuksiin. Jos e l i n t a s o p a k o l a i s e t lähetettäisiin takaisin kotiin, Suomessa pystyttäisiin uusimaan kaikki valtaväylien asfaltoinnit joka toinen vuosi. Nyt on päätetty käyttää verovarat vähän toisin...
Ensi vuonna pääsee vaihtamaan päättäjiä.
Ehkä Fixit olisi meille paras vaihtoehto. Liitytään Natoon, (sorry Saksan liittokansleri Olaf Scholz toistaiseksi Suomi päättää itse liittyykö Natoon) ja erotaan EU:sta. Tämän päivän uutiset saivat mitan täyttymään. Suomen satamista 2 pudotetaan pois EU kehitettävistä satamista ja Etelä-Eurooppaan lisätään 10. Ja tuo Scholzin lausunto raivostuttaa. Ja tämänpäivän jutut oikeusvaltioperiaatteista, EU itse ei noudata omia sääntöjään, täysin korpputoinut likasanko minusta. Meidän rahamme kelpaa, mutta mitään vastinetta sille ei saa. Päinvastoin. EU:hun kuulumista on perusteltu Venäjän rajanaapuruudella, mutta Ukraninan tilanne näytti, ettei EUsta ole mitään hyötyä.
Olen täysin samaaa mieltä.