Jos liikennesäännöt olisivat yhtä loogisia ja ymmärrettäviä kuin hallituksen koronaohjeet...
Liikenneministeriö on tänään antanut vahvan suosituksen välttää vilkkaasti liikennöityjä teitä kuten moottori- ja valtateitä klo 16-19 ja 20-21 välillä niillä alueilla jotka ovat pykälien 63c, 109y tai f886647 mukaisia. Tämä koskee kaikkia 18-65-vuotiaita, jotka käyttävät turvavyötä, joilla on sininen auto tai jotka ovat viimeisen 6 kuukauden aikana oleskelleet sellaisen läheisyydessä yli 15 minuutin ajan. Tämä koskee myös 27-49-vuotiaita, joilla ei ole ajokorttia, eivätkä ole käyttäneet turvavyötä, mutta jotka ovat altistuneet henkilölle jolla on punainen auto tai kaksi pysäköintisakkoa. Kolmannen pysäköintisakon ottamista suositellaan. Välittömästi altistuksen saatuaan on näytettävä Vilkkua. Vilkun voit ladata puhelimeesi. Vahvan suosituksen voi kiertää näyttämällä Vatupassia. Vatupassia näyttämällä voi ajaa moottoriteillä klo 14-17 mutta sieltä on poistuttava 18 mennessä. Valtateillä voi ajaa klo 12-16. Kyydissä olevien henkilöiden määrä rajataan 63% normaalista ja etäisyys pitää olla 1,71 metriä. Jos ajajalla on Vatupassi, Vilkku ja turvavyö, ja kaikilla matkustajilla on istumapaikka, määrä voi olla 72% ja etäisyys 1,48 metriä jos he eivät laula tai tanssi.
Liikenneministeriö on kokoontunut pohtimaan pitäisikö perustaa työryhmä joka voisi perustaa lautakunnan joka voisi perustaa Nyrkin joka voisi heti huomenna muuttaa kaikkia näitä suosituksia mielivaltaisesti.
Kommentit (18)
Kukaan ei tiedä mitkä säännöt on ensi viikolla, kuinka paljon on autoja tai kuljettajia, kaikki arvailee. Kuljetusyrittäjien pitää sopeutua tai ajaa etänä.
Jämäkkää linjausta. Se on siinä. Ollaanhan PISAn huippiksia, ja hallituksemme paras sitten viimeisen maailman parhaan hallituksen. Mitä muuta voisi edes odottaa?
Talvirenkaita pitää kaikkien käyttää, nitä saa ostaa ison kasan muutamalla miljoonalla vaikka Sonni Armasteelta...
Tosiaan, hyvä esimerkki miksi niin moni on kyllästynyt edes maskeja käyttämään. Mikä lie kolmio? hehe
No joo ja hallitus päättää että saa maksaa mitä vaan, piikki on auki.
No eihän ne ole. Paikallisessa puskaradiossa pyöräilijä valitti, että autoilija meinais ajaa suojatiellä hänen päälleen. No hän tuli ajamalla jalkakäytävää, missä ei ole pyörätietä, stop-merkin takaa autojen eteen ja ajamalla suojatien yli. Jos tyypeille ei mene jakeluun, että pyörää koskee tuossa tilanteessa samat säännöt kuin autoja ts. pysähtyä pitää ja että jalkakäytävä/suojatie on tuossa tilanteessa vain jalankulkijoille, miten sellaisia voi ohjeistaa mitenkään, ihan sama mitkä säännöt on. Ihmiset tulkitsevat niitä oman mielensä mukaan.
Jossain netissä oli jo arvelu, että ne koronaohjeet on tahallaan sekavat. Kuuluu suunnitelmaan, koska muuallakin on. Se sekasotku on taas joku psykologinen juttu, millä ihmiset saadaan suostumaan seuraavaan vaiheeseen helpommin.
Ylinopeussakon jälkeen vois ite päättää jääkö 10 päiväks karanteeniin vai meneekö duuniin.
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne ole. Paikallisessa puskaradiossa pyöräilijä valitti, että autoilija meinais ajaa suojatiellä hänen päälleen. No hän tuli ajamalla jalkakäytävää, missä ei ole pyörätietä, stop-merkin takaa autojen eteen ja ajamalla suojatien yli. Jos tyypeille ei mene jakeluun, että pyörää koskee tuossa tilanteessa samat säännöt kuin autoja ts. pysähtyä pitää ja että jalkakäytävä/suojatie on tuossa tilanteessa vain jalankulkijoille, miten sellaisia voi ohjeistaa mitenkään, ihan sama mitkä säännöt on. Ihmiset tulkitsevat niitä oman mielensä mukaan.
Siksi tarvitaan se poliisi pamppunsa kanssa sinne liikenteen sekaan, niin ihmiset voi keskittyä noudattamiseen.
Sit varmaa autonki joutuu katsastamaan muutaman kuukauden välein eikä koskaan edes tiedä koska seuraava katsastus on.
"Pyyhkikää öljyt hihaan tai kyynärtaipeeseen"
Ajokorttiin riittää teoriakoe, inssiajo ja toinen vaihe. Sitten kortti on pysyvä. Paitsi että lisätään siihen kolmas vaihe puolen vuoden päähän. Ja neljäs vaihe siitä kolmen kuukauden päähän. No samantien ajokortti pitää uusia 4 kertaa vuodessa.
Liikenteessä on vaan pidemmät turvavälit, jotain 50-100 metrii
Rupeis tulee liikennemerkeistäki aina uusia variantteja mist kukaan ei tietäis etukäteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ajokorttiin riittää teoriakoe, inssiajo ja toinen vaihe. Sitten kortti on pysyvä. Paitsi että lisätään siihen kolmas vaihe puolen vuoden päähän. Ja neljäs vaihe siitä kolmen kuukauden päähän. No samantien ajokortti pitää uusia 4 kertaa vuodessa.
Ihan vakavasti puhuen en pitäisi lainkaan huonona juttuna, jos ajokortti pitäisi oikeasti uusia passin tavoin 5 vuoden välein suorittamalla inssi ja kirjallinen koe. Sellaista sekoilua näkyy nykyisin liikenteessä.
Jokaisen maakunnan aluehallintovirasto (mikä vattu tämä edes on, ei Suomi ole liittovaltio tms.?!!) päättäisi alueellaan vallitsevat liikennesäännöt itsenäisesti, ne muuttuisivat jatkuvasti eikä niitä näkisi muualta kuin netistä tai paikallislehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Ajokorttiin riittää teoriakoe, inssiajo ja toinen vaihe. Sitten kortti on pysyvä. Paitsi että lisätään siihen kolmas vaihe puolen vuoden päähän. Ja neljäs vaihe siitä kolmen kuukauden päähän. No samantien ajokortti pitää uusia 4 kertaa vuodessa.
Piakkoin ajokortti on ihan oikeasti määräaikainen, se tulee uusia kolmen vuoden välein. Koskee myös niitä, joilla on kortti saatu 90-luvulla, vaikka sitä ei olisi vaihdettu missään vaiheessa.
Stop-merkin kohdalla suositellaan pysähtymistä, mutta ei ole pakollista eikä kukaan asiaa valvo.