Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua sähköautoista ja -autoilusta

Vierailija
03.01.2022 |

Tuo toinen ketju kun on mennyt avohoitopotilaiden kokoontumispaikaksi, niin teenpä toisen ketjun ihan vaan sähköautoilusta keskusteluun (ei siis mitään polttis vs. sähkis vänkäämistä tänne, kiitos).

Jos siis mietityttää jokin asia sähköautoihin, kotona lataamiseen, julkiseen latausverkostoon liittyen, tai jos haluat vaikka apua ostopäätökseen, niin tänne voi kirjoitella. Varmasti tämänkin palstan kävijöistä monella on autonvaihto ajankohtainen ja ehkä se sähkö voimanlähteenä on yhtenä vaihtoehtona. Siinä on kuitenkin paljon asioita, mitä ei aiemmin autonhankinnassa ole tarvinut miettiä. Miksei siis voisi jakaa pohdintoja ja kuulla muiden kokemuksia asioista.

Meillä on sähköauto ollut perheen ainoana autona nyt reilun vuoden, joten minullakin on ihan omakohtaista kokemusta kertynyt niin hyvistä, kuin huonostakin puolista. Oma koulutus ja työ on vieläpä sähkötekniikan puolelta, niin latausinfraan liittyvät asiat ovat sitä myöten "lähellä sydäntä".

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein auto pitää ladata ja miten pitkälle latauksen jälkeen voi ajaa? Kauan lataus kestää? 

Vierailija
2/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein auto pitää ladata ja miten pitkälle latauksen jälkeen voi ajaa? Kauan lataus kestää? 

Meillä auto ladataan varmaan keskimäärin pari kertaa viikossa. Vähän vaikea määritellä, kun välillä tulee virtaa otettua myös kauppakeskusissa tms. (lähinnä silloin, jos lataus on ilmaista :D ). Mutta kotona johdon joutuu varmaan tuon kerran-kaksi viikossa laittamaan yöksi kiinni.

Latauksella meidän autolla (Kia e-Niro) pystyisi pisimmillään ajamaan n. 500 km, mutta tätä ei olla käytännössä vielä kertaakaan tehty. Eli ollaan pitkilläkin matkoilla ladattu ennen kuin akku on ihan tyhjä.  Arkiajelussa tulee yleensä ladattua silloin, kun akusta on jäljellä n. 20%. Ja lataus on asetettu päättymään 80%:iin. Tuo tarkoittaa n. 200-300 km ajelua.

Kotona latauksen kestolla ei ole niin väliä, kun yöllä akku täyttyy varmasti tarpeeksi. Kotilaturilla akun saa ladattua vaikka tuosta 20%->100% n. viidessä tunnissa. Jos ihan tavallisesta pistorasiasta lataa, niin sitten aikaa menee reilusti enemmän (lähemmäs vuorokautta) ja etenkin talvella tuo pistorasiasta lataaminen on aika toivotonta, kun pitäisi akkua kenties lämmittää ja kiva olisi sisätilatkin lämmittää verkkovirralla ennen lähtöä. Toki jos päivittäistä ajoa on vain joitain kymmeniä kilometriä, niin sitten pistorasiallakin pärjää helposti.

Toinen lataustapa ovat pikalaturit, joita on pääteiden varsilla ja kaupungeissa. Niillä lataus kestää käytännössä 20 - 60 minuuttia - riippuen kuinka pitkälle haluat latauksella päästä. Tarkoitus ei siis ole ladata akkua täyteen, vaan ladata virtaa sen verran, että pääset perille (tai seuraavalle laturille), eli yleensä jotain 150 - 300 km ajoa vastaava sähkömäärä.

Ja nämä pikalaturit ovat niitä, joista on mahdoton antaa mitään tarkkoja aikoja tai lataustehoja.  Ainakin akun lämpötila, auton merkki ja malli, laturin tyyppi, muu kuormitus vaikuttavat siihen, millä teholla virtaa akkuun tulee. Ja koska hinnoitteluakin on sekä ladatun virran perusteella että aikaperusteisesti, niin aika äkkiä on pää pyörällä, että mikä on halpaa ja mikä kallista latausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on id 4 ollut vähän yli puoli vuotta. Olemme olleet todella tyytyväisiä, vastaa täysin meidän tarpeisiin. Asumme Helsingissä ja oma latausasema löytyy kotoa. Yhdellä latauksella ajaa noin 500km, mutta toki näin talviaikaan vähemmän. Voin suositella! Mutta jos on tarkoitus ajella pitkiä matkoja, täytyy toki suunnitella lataukset tarkemmin kuin tankkaus.

Vierailija
4/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hah! todellista pikalatausta... mun diesel volvon tankki täytyy parissa minuutissa ja taas pääsee 1000 km. että pitäkää vatkaimenne.

No eikös ne sähköautot oo sunkin kannalta hyvä juttu? Vai ootko aiemmin päässyt ylpeilemään niinkin mahtavalla asialla kuin tankkausnopeudella :D Eipä oo asia ollut aiemmin ollut mitenkään merkittävä, mutta nyt sitä pidetään niin tärkeänä, että jopa koko autojen paremmuus määrittyy tuon yhden asian perusteella. Eli taitaa olla aika vähissä kilpailuvaltit polttiksilla...

Vierailija
5/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on id 4 ollut vähän yli puoli vuotta. Olemme olleet todella tyytyväisiä, vastaa täysin meidän tarpeisiin. Asumme Helsingissä ja oma latausasema löytyy kotoa. Yhdellä latauksella ajaa noin 500km, mutta toki näin talviaikaan vähemmän. Voin suositella! Mutta jos on tarkoitus ajella pitkiä matkoja, täytyy toki suunnitella lataukset tarkemmin kuin tankkaus.

Id.4 on kyllä onnistunut paketti (kuten sen sisarmalli Skodalta). On tilaa ja se vetokoukkukin on mahdollista asentaa. Vähän itseäni koeajossa häiritsivät ne hipaisukytkimet ratissa - että tulisiko niiden kanssa sinuiksi, kun on tottunut ihan oikeisiin nappuloihin.

Vierailija
6/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lataustägeä teillä on käytössä? Ite hommasin keskuteluja lukemalla Virran, K-latauksen ja Fortumin Charge&Driven. Puuttuukohan joku oleellinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hah! todellista pikalatausta... mun diesel volvon tankki täytyy parissa minuutissa ja taas pääsee 1000 km. että pitäkää vatkaimenne.

Tankkaatko Volvosi omassa pihassa vai pitääkö kammeta asiakseen jonnekin muualle?

Vierailija
8/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lataustägeä teillä on käytössä? Ite hommasin keskuteluja lukemalla Virran, K-latauksen ja Fortumin Charge&Driven. Puuttuukohan joku oleellinen?

Noilla pärjää jo pitkälle. Ja s-ryhmähän tuo koko ajan omia latureitaan ja ne kun on kaikki asennettu, niin sitten heiltäkin joku äppi tai tägi tai millä se nyt alkaa toimiakaan. 

Itellä taitaa olla vielä Shellin Recharge. Sillä jossain vaiheessa sai ionityltä halvemmat hinnat. Ja Virran tagina käytän Helenin vastaavaa. Samat hinnat ja toiminta, mutta ei tarvi maksaa sitä euron kk-maksua, jos ei latauksia ole kuussa tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän paras kantomatka 420 km on muuttunut paukkupakkasilla 240 km:ään. Semmoista se on. Mutta ei sillä ole mitään väliä, meidän keskimääräiset ajot on lähes aina alle 100 km päivässä ja auto ladataan joka päivä ulkopistorasiasta auton mukana tulleella 8A kaapelilla, joka yllättävää kyllä on toiminut täysin mainiosti jopa talven tähänastisista kovimmilla pakkasilla eli 18 asteen pakkasella. Akussa on yleensä noin 50-70 prosenttia jäljellä kun tullaan kotiin eli schukojohdolla on tähän asti pärjätty.

Pikalataustarvetta silmälläpitäen meillä on Fortumin ja K-latauksen lätkät. Näistä sanoisin että K-lataus toimii aina varmasti. Fortum lähes aina, mutta kumminkin arveluttaa hiukan. Itse törkin auton aina lataukseen kun se on mahdollista, en tykkää ajaa sitä tyhjäksi.

Auto vie 20 kWh satasella, kesällä vähemmän ja talvella sen verran tai enemmän jos on kovin kylmä ja haluaa lämmittää paljon. Auto lämpiää ajastetusti joka arkipäivä klo 07:40 ja on kiva lähteä liikkeelle kun ei tarvitse skraapata ikkunoita.

Meille keskivertoautoilijoille tuo ID.3 on toiminut tosi hyvin. Muilla on omat tarpeensa. Sisko osti Teslan ja ajoi sillä heti Saksaan. Siinä hyvä puoli on ympäri maailman toimivat omat latausasemat - piuha kiinni ja auto latautuu ilman kortteja ja appeja. Ja työn takia koko ajan auton ratissa oleva ystäväni osti Polestarin koska siinä on hyvä kantomatka ja se latautuu nopeasti. Hän nauttii nyt siitä, että kilometrikorvaukset ovat lähes puhdasta tuloa, jo yhdestä maakuntakierroksesta tienaa melkein autorahoituksen kuukausierän verran.

Iloista autoilua kaikille käyttövoimasta riippumatta!

Vierailija
10/10 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä jakaa hauska kokemus vierailusta appivanhempien luokse. Ne ovat koko ajan olleet erittäin skeptisiä meidän sähköautohankintaa kohtaan ja tuntuu, että ovat oikein odottaneet, että joku vika ilmenisi. No oltiin joulun aikaan tosiaan kylässä ja illemmalla lähdettiin käymään haudoilla. Pakkasta oli se 25.

Appiukko oli laittanut oman volvonsa mielestään lämpiämään niin, että sillä sitten ajellaan kylille ja hautausmaalle. Joku oli kuitenkin mennyt ajastuksessa pieleen, eikä ollut auto lämmennyt koneesta eikä sisältä. Appi sitä kiroili ja sanoi, että ei kehtaisi millään kylmiltään alkaa käynnistelemään. Ja lasitkin ihan umpijäässä. Että jos ootellaan tunnin verran lämpenemistä. 

Siinä vaiheessa tökkäsin omasta autosta lämmöt päälle. Ja siinä kun porukalla ihmeteltiin toimimatonta ajastinkelloa seinässä, niin meidän Kia oli jo sulattanut lasit ja sisätilatkin olivat mukavan lämpöiset. Lähdettiin sitten sillä ja kyllä oikein aisti miten appea korpesi, kun se "patterivatkain" toimikin niin hyvin. Lämmin oli ja maantielle liittyessä anoppi oikein hihkui, miten tuntuu kuin olisi lentokoneessa kun vauhti kiihtyi niin huimasti.

Josko nyt jäisi vähemmälle ne heitot pakkaseen hyytyvistä akuista ja tehottomasta lämmityksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan