Miksi R-kioski- ja Kotipizza-yrittäjät eivät työsuhteessa?
Sadoilta Wolt-läheteiltä lähtee työt, kun heitä ei enää jatkossa katsota yrittäjiksi vaan työntekijöiksi. Miksi R-kioskien ja Kotipizzojen yrittäjät saavat olla yrittäjiä? Eikö sama logiikka koske heitä? Ja vielä selvemminkin.
Kommentit (15)
Varmaan siksi, että R-kioski ja Kotipizza-ketjuja hallitsevat oikeat tahot. Suomessa ei ole korruptiota, mutta kavereille eri säännöt. Woltin omistajat eivät olleet kavereita oikeiden tyyppien kanssa.
Sukulaiseni on tuota lähettihommaa tehnyt ja menettää kyllä työnsä tämän seurauksena. Wolt ei tule pitämään työsuhteessa tätä määrää porukkaa, ja pois joutuvat ne jotka eivät voi sitoutua tarkkoihin tuntimääriin päivittäin. Tähän asti on saanut yrittäjänä itse päättää milloin töitä tekee. Naurettavaa tämä vääntö. Suurin osahan noista haluaa olla yrittäjiö eikä työsuhteessa.
En eläessäni ole tilannut näiltä wolteilta mitään. Hähmäinen "yrittäjyys" jossa kaikki työsuhteen merkit toteutuu mutta saat vaan provisiopalkkaa mutta et lomia tai sairasajan palkkaa etkä eläkettä. Eipä ihme että kaikki woltit on työhaluista mutta huonosti työllistyvää väestönosaa. En soisi että työelämä etenee tähän suuntaan.
Jaaha. Kommentoin mielestäni ihan sivistyneesti ja puhtaasti asiaa, niin kommentti menee sensuuriin.
Kotipizza-yrittäjä tai R-kioskiyrittäjä on ihan yhtä lailla yrittäjä kuin esimerkiksi pienen K-kaupan yrittäjä. Hän itse vastaa paikan pyörityksestä, palkkaa työntekijöitä, tekee hankinnat jne. Wolt-kuski ottaa listalta itselleen sopivat tunnit - missä on yrittäjän vastuut ja velvollisuudet?
Jatkoa...
Kuuntelin eilen (vai toissa-aamuna, nää kaikki on yhtä pimeitä ja harmaita) Woltin perustajaa/omistajaa, ja kyllä kaveri oli ihan pelkästään rahansäästömielessä pitämässä kuskeja yrittäjinä. Ei käsittänyt mitään työntekijän palkkaamiseen liittyvää vastuuta; velvollisuuksia on muitakin kuin pelkkä palkanmaksu; ei lomia, ei työterveyshuoltoa, ei sairaslomia...
R-kioskin omistaja omistaa kioskinsa ja on päättynyt liittyä R-kioski ketjuun. Wolt-kuskin kohdalla tilanne olisi sama, jos Wolt-kuskilla on kuljetusliike, joka sitten myy palveluaan Woltille. Sama ongelma tulee Uber-kuskien kanssa.
Tutustupa ap hitusen franchise-yritysten toimintaan. Wolt-kuljettajat eivät ole franchise-yrittäjiä.
Huono homma tuo työsuhteeksi katsominen. Silloin niihin voidaan osoittaa työtön työnhakija. Kun kyse yrittäjyydestä, silloin ei lain mukaan voi. Ketään ei voi pakottaa yrittäjäksi karenssin uhalla. Varmasti moni lopettaakin, jos tulee työntekijäksi yrittäjän sijaan. Työntekijä on työnantajan valvovan silmän alla, ja jos ei synny tulosta vaaditulla tavalla, voi tulla varoitus. Yrittäjää harvemmin varoitellaan, toki poikkeuksiakin on, jos on ketjuun kuuluva yrittäjä, kuten r-kioski tai Kotipizza. Kattoyritys määrää aika pitkälle pelisäännöt ja tuotevalikoiman, mutta riski sairastumisen kuluista jää yrittäjälle.
Luovutan.
Wolt-kuskithan eivät ole yrittäjiä, vaan he ovat palkkarenkejä ilman työsuhteen tuomaa turvaa.
Eli Wolt-kuskiksi työkkäri voi jatkossa pakottaa ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Eli Wolt-kuskiksi työkkäri voi jatkossa pakottaa ihmisiä?
Jos ne muuttuvat työsuhteiksi, niin kyllä.
K-kauppiaat on yrittäjiä, s-ketjuun kuuluvat ei. Kyse on liiketoimintamallista, jonka sanelee ylempi taho. Mielestäni tuo wolt-homma pitäisi olla kuljetusta hoitavan valinnan mukaan kumpaa tahansa. Jos joku haluaa olla yrittäjä, sallitaan sen hänelle. Jos joku haluaa työnantajan hengittävän koko ajan niskaan, sallitaan se hänelle. Itse en tuohon hommaan kykene terveyssyistä. Yrittäjän kuolisin nälkään, työntekijänä saisin potkut hitauden takia. Kyllä tuo on nuorempien ja terveempien hommaa, kuten muuttohommatkin.
Lähtee työt jo ihan siksikin, että kuljetusmaksuja on nostettava (jotta voidaan maksaa kuskeille palkka, vuosilomat, sairaslomat, palkan päälle tulevat työnantajamaksut, työreveyshuolto) ja sen vuoksi asiakkaat vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Eli Wolt-kuskiksi työkkäri voi jatkossa pakottaa ihmisiä?
Jep, luultavasti jatkossa Woltilla ainainen haku. Työ ei vaadi osaamista, joten käy kaikille.
Aika näyttää loppuuko kuljetuspalvelut, koska nyt homma toimii sen varassa, ettei kuskit mitään asiaankuuluvia maksuja hoida. Verot, eläkemaksut jne. kun lyödään kuvioon, niin mikä lienee kuljetuksen hinta?
Niin tosiaan, nuo saavat oletettavasti vielä vähemmän "yrittäjänvapauden" puitteissa päättää, että pidänpä nyt kioskin auki vain maanantaina ja tiistaina ja sitten menen loppuviikoksi mökille.