Liikenne sähköistyy, mutta miten käy pakettiautojen kanssa?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Nehän on käteviä, kantaa isommankin akun.
Tavaraa ei tosin mahdu ja matkat jöä lyhviksi.
Pakuillahan ajetaan usein juuri kaupungeissa joisa toimintamatka on parhaimmillaan. Ja ison lattia-alan alle saa helposti ison akun ilman että tila juurikaan pienenee kun akun ei tarvitse olla niin paksu.
Onhan noita jo:
https://www.mercedes-benz.fi/vans/fi/mercedes-benz-vans/evan-ecosystem?…--
Eipä näy myöskään sähköisiä matkailuautoja, sähkökuorma-autoja, ei sähkömoottoripyöriä ym.
Aika suppeaa on vielä tarjonta.
Tällainenkin löytyy. Toimintamatkakin on aika kiva.
https://maxus.fi/mallit/e-deliver-3-sahkopakettiauto/?gclid=EAIaIQobChM…
Sähköpakujen toimintamatkat ovat toistaiseksi varsin säälittäviä verrattuna henkilöautoihin, mutta tekniikka varmaankin kehittyy myös näissä.
Mitä järkeä tässä autokannan vaihdossa ja autojen sähköistämisessä on, kun suurin osa sähköstä ympäri maailman tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla?
Saksakin päätti ajat sitten sulkea ydinvoimalat ja nyt sitten sähköautoilla huristellaan ja leikitään niin ekologista, niin ekologista.
Akkuja varten vielä kaivetaan järkyttävissä olosuhteissa kaivoksissa maan uumenista viimeisetkin litiumit jne. harvinaiset metallit ja suolat käyttöön.
Tuhotaan jo olemassaolevat tavarat ja rakennetaan uusia tilalle.
Ihan hölmöläisten hommaa.
Muistaakseni ainakin DHL ja UPS ovat sähköistämässä lähijakelua sähköisillä pakuilla ja pienillä kuormureilla maailmalla hyvää vauhtia. Tuollaiseen käyttöönhän ei kummoista rangea tarvitse, päivittäiset ajomatkat jäävät yllättävänkin lyhyiksi.
Onpa mukavaa lukea, että sähköautoilu kiinnostaa! Painopiste on tosiaan ollut henkilöautojen kehityksessä, mutta pakettiautojakin on jo saatu katukuvaan :)
Sähköpotkulaudat - ja mopot ovat myös tehneet todella hyvin kauppansa ja odotettavissa on, että nopeallakin siirtymällä saadaan Co2-päästöjä pienennettyä myös raskaan liikenteen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpakujen toimintamatkat ovat toistaiseksi varsin säälittäviä verrattuna henkilöautoihin, mutta tekniikka varmaankin kehittyy myös näissä.
Kyllä niissä on monessa jo WLTP range yli 300 km.
Ja aloittajalle: ostin ensimmäiset sähköpakut 6 vuotta sitten ja tänä päivänä on oikeasti jo varaa valitakin. En ymmärrä huoltasi. Ensi vuonna tulee mm. Volkkarilta uusi sähköinen paku.
Nissanilla ja Toyotalla on ollut jo kauan. Löytyy myös Opelilta ja Pösöltä. Missä tynnyrissä ap oikein asuu?
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tässä autokannan vaihdossa ja autojen sähköistämisessä on, kun suurin osa sähköstä ympäri maailman tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla?
Saksakin päätti ajat sitten sulkea ydinvoimalat ja nyt sitten sähköautoilla huristellaan ja leikitään niin ekologista, niin ekologista.
Akkuja varten vielä kaivetaan järkyttävissä olosuhteissa kaivoksissa maan uumenista viimeisetkin litiumit jne. harvinaiset metallit ja suolat käyttöön.
Tuhotaan jo olemassaolevat tavarat ja rakennetaan uusia tilalle.
Ihan hölmöläisten hommaa.
Bensa-autot kulkevat aina 100% fosiilisilla polttoaineilla. Sähköstä sentään merkittävä osa tuotetaan muuten, Suomessa muuten lähes 80%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tässä autokannan vaihdossa ja autojen sähköistämisessä on, kun suurin osa sähköstä ympäri maailman tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla?
Saksakin päätti ajat sitten sulkea ydinvoimalat ja nyt sitten sähköautoilla huristellaan ja leikitään niin ekologista, niin ekologista.
Akkuja varten vielä kaivetaan järkyttävissä olosuhteissa kaivoksissa maan uumenista viimeisetkin litiumit jne. harvinaiset metallit ja suolat käyttöön.
Tuhotaan jo olemassaolevat tavarat ja rakennetaan uusia tilalle.
Ihan hölmöläisten hommaa.
Bensa-autot kulkevat aina 100% fosiilisilla polttoaineilla. Sähköstä sentään merkittävä osa tuotetaan muuten, Suomessa muuten lähes 80%.
Anteeksi pilkunrakastelu mutta eikös bensassa ole seassa etanolia nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Sähköpakujen toimintamatkat ovat toistaiseksi varsin säälittäviä verrattuna henkilöautoihin, mutta tekniikka varmaankin kehittyy myös näissä.
Kannattaa muistaa että nuo on laskettu ns. WLTP-kulutuksen mukaan joka sisältää sekalaista ajoa, myös kovemmilla vauhdeilla. Ja pakettiautojen iso ilmanvastus lisää kulutusta heti kun vauhti kasvaa.
Moni pakettiauto liikkuu pääasiassa taajamissa ja melko pienillä nopeuksilla jolloin kulutus on myös maltillisempi.
Kun itse aikanaa ajelin pakulla firman asioita ympäri niin aika harvoin tuli yli 100 km päivässä mittariin. Siihen jo nykyiset riittäisivät hyvin. Mutta parantamisen varaa kyllä toki on.
Ilmastonmuutos on hihhuleiden kuvitelmia!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tässä autokannan vaihdossa ja autojen sähköistämisessä on, kun suurin osa sähköstä ympäri maailman tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla?
Saksakin päätti ajat sitten sulkea ydinvoimalat ja nyt sitten sähköautoilla huristellaan ja leikitään niin ekologista, niin ekologista.
Akkuja varten vielä kaivetaan järkyttävissä olosuhteissa kaivoksissa maan uumenista viimeisetkin litiumit jne. harvinaiset metallit ja suolat käyttöön.
Tuhotaan jo olemassaolevat tavarat ja rakennetaan uusia tilalle.
Ihan hölmöläisten hommaa.
Bensa-autot kulkevat aina 100% fosiilisilla polttoaineilla. Sähköstä sentään merkittävä osa tuotetaan muuten, Suomessa muuten lähes 80%.
Anteeksi pilkunrakastelu mutta eikös bensassa ole seassa etanolia nykyään?
On. Mutta jos se on valmistettu kemiallisesti eteenistä niin silloin se on fossiilinen (Eteenia valmistetaan bensiinistä). Ei asia on käymisteitse valmistettu bio-etanoli mutta en osaa sanoa paljonko sitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tässä autokannan vaihdossa ja autojen sähköistämisessä on, kun suurin osa sähköstä ympäri maailman tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla?
Saksakin päätti ajat sitten sulkea ydinvoimalat ja nyt sitten sähköautoilla huristellaan ja leikitään niin ekologista, niin ekologista.
Akkuja varten vielä kaivetaan järkyttävissä olosuhteissa kaivoksissa maan uumenista viimeisetkin litiumit jne. harvinaiset metallit ja suolat käyttöön.
Tuhotaan jo olemassaolevat tavarat ja rakennetaan uusia tilalle.
Ihan hölmöläisten hommaa.
Bensa-autot kulkevat aina 100% fosiilisilla polttoaineilla. Sähköstä sentään merkittävä osa tuotetaan muuten, Suomessa muuten lähes 80%.
Anteeksi pilkunrakastelu mutta eikös bensassa ole seassa etanolia nykyään?
On. Mutta jos se on valmistettu kemiallisesti eteenistä niin silloin se on fossiilinen (Eteenia valmistetaan bensiinistä). Ei asia on käymisteitse valmistettu bio-etanoli mutta en osaa sanoa paljonko sitä käytetään.
Ainakin julkisuudessa on puhuttu bensan bio-osuudesta, mutta tiedäpä tuota sitten. Viherpesu on päivän sana joten aina kannattaa olla kriittinen.
Nehän on käteviä, kantaa isommankin akun.
Tavaraa ei tosin mahdu ja matkat jöä lyhviksi.