Suomen lentotoiminta palaa 70-luvulle
Finnair tulee olemaan suurissa vaikeuksissa aasian lentojen takia. Koneita on hankittu useita ja tässä maailmantilanteessa niistä on ylitarjontaa, eli hinnat ovat romahtaneet. Aasialaiset eivät tule enää Helsinkiin samalla tahdilla kuin aiemmin, myös transit-kenttänä toimiminen on vähentynyt, muut yhtiöt lentävät halvalla esim suoraan Chipolin kentälle, ei tarvitse enää lentää Helsinkiin ja vaihtaa konetta.
Myös ylilennoista saatavat korvaukset ovat romahtaneet suomen valtiolla, esim juuri nyt katson Filightradaria ja ennen suomen kautta lentäneet Air Chinan Peking-Pariisi, PEking-Milano ja Peking - Frankfurt menivät nyt Viron yli, ei tarvitse enää kurvata suomen ilmatilan kautta. Jyväskylää ylittää parhaillaan Torontosta Abu Dhabiin menevä pitkä lento ja Kohta Kokkolan pohjoispuolta suomen ilmatilaan saapuu Emiratesin Seattle-Dubai - lento, taitavat olla harvoja suomen yli lentäviä vielä. Sääli, tai no, säilyypähän ilmamme puhtaanpana.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Eipä noilla kotimaanlennoillakaan väkeä juuri ole, Ouluun ja Rovaniemelle lennetään nyt potkurikoneilla, ilmeisesti myös kuopioon ja kuusamoon. En ymmärrä vieläkänä, miksi finnair ylipäätään pitää olla valtion yhtiö, eikö armeijasta eläköityville lentäjille muuta työpaikka keksitä. Kalliita työpaikkoja. No, nyt ei kukaan finnairia osta, odotetaan vain että se tekee konkan...
Kotimaan lennoilla ei suihkukoneille ole yksinkertaisesti mitään tarvetta. Varsinkaan ellei matkustajia ole suuren koneen täydeltä.
Monet lentoyhtiöt ovat valtiollisia siksi, että se on huoltovarmuuden kannalta yksinkertaisesti järkevää. Finnair ei ole tässä poikkeus. Armeijan lentäjistä en sitten osaa sanoa mitään.
Ympäristösyistä alle 400 km lentomatkat on kiellettävä, niissä ei ole vain mitään järkeä, se on pröystäilyä, saastuttamista, rahakkaiden elvistelyä.
Vierailija kirjoitti:
Ympäristösyistä alle 400 km lentomatkat on kiellettävä, niissä ei ole vain mitään järkeä, se on pröystäilyä, saastuttamista, rahakkaiden elvistelyä.
Helsinki-Riika on alle 400km, mutta en edes harkitsisi millään laiva/juna yhdistelmällä menemistä.
Eipä noilla kotimaanlennoillakaan väkeä juuri ole, Ouluun ja Rovaniemelle lennetään nyt potkurikoneilla, ilmeisesti myös kuopioon ja kuusamoon. En ymmärrä vieläkänä, miksi finnair ylipäätään pitää olla valtion yhtiö, eikö armeijasta eläköityville lentäjille muuta työpaikka keksitä. Kalliita työpaikkoja. No, nyt ei kukaan finnairia osta, odotetaan vain että se tekee konkan...