Miksi ostaa saamelaiselta heidän perinteisiä tuotteita, kun sitä ei voi käyttää kuin jossain pimeässä yksin?
Muuten pölähtää paikalle neljännessaamelaiset siskokset urputtamaan kulttuurellisesta omimisesta?
Kommentit (19)
Sanot siihen keneltä ostit, paljon siitä maksoit, ja kysyt kuinka paljon kyseinen eukko on tehnyt kansansa hyväksi.
Klamydian Joiku-biisi on cancelointia vailla.
Jep, ihan höpö höpöä koko kulttuurinen omiminen. Kuten se pikkuletti-homma.
Vierailija kirjoitti:
Onko kuksa kiellettyjen listalla?
On ehdottomasti.
Pitääkö muuten olla todiste, että on saamelaiset juuret ja voi käyttää esimerkiksi hopeisia saamenkoruja?
Saakohan tuommoisen(kin) todistuksen jostain ylikseltä kräkättynä?
Vierailija kirjoitti:
Onko kuksa kiellettyjen listalla?
Kyllä, enää ei saa kuksia :(
Niinpä. Muistan kun lapsena eräs pihan leikkikaverini oli saanut pohjoisessa käydessä sinisen neljäntuulenlakin, käytti sitä ihan sitten arkikäytössä pihalla, olin vähän kateellinen.
Ja ihan 6-8v tyttö oli.
Eikö niitä neljäntuulenhattuja käytä saamelaisista vain miehet, naisilla semmonen outo sienenmallinen potta päässä (kamala).
Mikähän poru nyt sybtyis asiasta
Meidänhän pitäisi nimenomaan ottaa vaikutteita eri kulttuureista, eikös sitä olla viimeiset vuosikymmenet opetettu.
Ei osteta mitään saamelaisilta ettei miisuli pahoita mieltään, sen omistama kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kuksa kiellettyjen listalla?
Kyllä, enää ei saa kuksia :(
😭
Itse ne feikkisaamelaiset pitävät afrikkalaistyylistä turbaania päässä ja korviksia ym kaapuja.. En kehtais huudella mistään omimisista mitään.
On törkeää puhua saamelaisista. Saamelaisoletetut voivat kokea olevansa kotkalaisia. Vähän tarkkuutta näihin hommiin. Aatteleppa ite miltä moinen tuntuisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö muuten olla todiste, että on saamelaiset juuret ja voi käyttää esimerkiksi hopeisia saamenkoruja?
Saakohan tuommoisen(kin) todistuksen jostain ylikseltä kräkättynä?
Todistuksia ei tarvita.
Arvion tekee sosiaalinen media ja lynkkaa sen jolla ei oikeutta ole. Huomaa siiten kun työt loppuu, että ei ollut oikeutta.
Meillä persujen paikallisyhdistyksessä on kaikilla tuollaiset. Ihan kokousten yhteydessä niitä käytetään. Tarkemmin sanottuna sitten, kun virallisen ohjelman päätteeksi on vuorossa vapaamuotoisempaa sorrettujen vähemmistöjen kulttuurin omimista jolla alleviivataan valkoisen autoilevan lihaa syövän heterocissupatriarkaatin etuoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö muuten olla todiste, että on saamelaiset juuret ja voi käyttää esimerkiksi hopeisia saamenkoruja?
Saakohan tuommoisen(kin) todistuksen jostain ylikseltä kräkättynä?
Todistuksia ei tarvita.
Arvion tekee sosiaalinen media ja lynkkaa sen jolla ei oikeutta ole. Huomaa siiten kun työt loppuu, että ei ollut oikeutta.
Pöh, mulla shamaaneja suvussa. Haen henget neljän sukupolven takaa lyttäämään somen.
Hopeariskut kilisee vaan
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muistan kun lapsena eräs pihan leikkikaverini oli saanut pohjoisessa käydessä sinisen neljäntuulenlakin, käytti sitä ihan sitten arkikäytössä pihalla, olin vähän kateellinen.
Ja ihan 6-8v tyttö oli.
Eikö niitä neljäntuulenhattuja käytä saamelaisista vain miehet, naisilla semmonen outo sienenmallinen potta päässä (kamala).
Mikähän poru nyt sybtyis asiasta
Mulla oli lapsena siepakat. Tuttu poromies teki, maksoivat 20 markkaa
Kuljin talvisin koulumatkat ne jalassa. Luistivat hyvin ja tuntuma tiekarhun auraamiin uriin oli mitä mainioin. Käytin niitä vain kun pakkasta oli yli 20 astetta
Saamelaisten puolesta mielensäpahoittaminen vei saamelaisten elinkeinon. :D