Pitkä/laaja matematiikka
Olen vain ihmetellyt tuota pitkää matematiikkaa ja sen saamaa painoarvoa valintakokeissa, mistä voisi päätellä, että kaikkien lukiolaisten oletetaan nykyisin kykenevän suoriutumaan pitkästä matematiikasta.
En sitten tiedä, oliko kyseessä vain oma lukioni, mutta silloin (90-luvulla) opettajien ja oppilaanohjaajien asenne oli kyllä se,että pitkää matematiikkaa on ihan turha lähteä lukemaan jos yläasteen matematiikkanumero on jotain muuta kuin 9 tai 10, ja aine ylipäänsä vaatii matemaattista lahjakkuutta, mitä ei kaikilla ole.
Ja nytkö sitten edellytetään, että nekin, joiden matematiikkanumero on huono, tuosta noin vaan opiskelevat ja kirjoittavat pitkän matematiikan
Kommentit (4)
No aika paljon joudutaankin lukiossa nykyään antamaan tukiopetusta pitkässä matikassa.
Lukion ylivoimaisesti vaikein oppiaine, totta kai sitä pitää painottaa.
Tunnetko yhtään pitkästä matematiikasta ällän kirjoittanutta, joka ei ole menestynyt elämässään?
Aiemmin matematiikkaa kai ajateltiin silkkana matematiikkana. Nykyään ajatellaan, että matematiikan ymmärrys on lujasti sidoksissa kykyyn ongelmien analyyttiseen ratkaisuun kaikilla elämän alueilla.
Sinänsä en pidä matematiikkaa vaikeana. On vain otettava itseä niskasta kiinni ja opeteltava. Ja aukkoja ei saa jäädä, koska uusi kerros tietoja ja taitoja nojautuu aina siihen aiemmin opittuun.