Mitkä autoremontit teet itse?
Mihin riittää osaaminen? Te jotka teetätte kaikki työt autokorjaamoilla niin teitä on helppo huijata ja rahastaa kun ette ymmärrä autoista. Välillä huvittaa kuinka yksinkertaisia ja helppoja osien vaihtamisia teetätetään autokorjaamoilla, kuten pyyhkijänsulat, polttimot, raitisilmasuodatin ja ilmansuodatin on moniin autoihin helppo vaihtaa.
Kommentit (33)
Meillä teetetään jopa renkaiden vaihto rengasliikkeessä. Mies ei ymmärrä autoista yhtään
Teetän kaiken. Itse lisään ainoastaan bensaa, tuulilasinpesuainetta ja tarkkailen öljyn määrää. Ajan työsuhdeautolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teetetään jopa renkaiden vaihto rengasliikkeessä. Mies ei ymmärrä autoista yhtään
Ja menetätte tuhansia euroja vuosien aikana.
Jarrut, lamput ja sulat fixaan itse, muut menee säännöllisen merkkihuollon piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teetetään jopa renkaiden vaihto rengasliikkeessä. Mies ei ymmärrä autoista yhtään
Ja menetätte tuhansia euroja vuosien aikana.
Pystytään tekemään kaikki mutta ei tehdä kun välttämättömät. Kaikki löytyy hallista (ja tarkoitan että kaikki). Maksetaan mieluummin siitä että joku toinen tekee. Köyhille se varmaan kirpaisee kun joutuu jostain vähän maksaa. Meillä taas tunti elämää maksaa enemmän kun tunti korjaamolla.
Laakerinvaihdon olen teettänyt 2000-luvun alkuvuosina, miehellä ei ole tarvittavia työkaluja.
Moottoriremonttia ei ole omaan autoon tullut vastaan ikinä, sekin varmaan mieheltä hoituisi, mutta mä en jäis odottelemaan.
Normihuollot, jarrurempat, hihnanvaihdot on meidän autotallissa ihan peruskauraa.
Itse osaisin kyllä vaihtaa öljyt, mutta en viitsisi.
Pyyhkijät, renkaat ja sulakkeet vaihdan itse. Polttimoiden vaihto eteen on liian vaivalloista ahtauden vuoksi. Määräaikaishuoltoon kuuluu vakiona kaikenlaista pientä, joten ei maksa vaivaa alkaa itse tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teetetään jopa renkaiden vaihto rengasliikkeessä. Mies ei ymmärrä autoista yhtään
Ja menetätte tuhansia euroja vuosien aikana.
Ei nyt sentään tuhansia, semmoinen halpa perusauto on. Huoltoihin ja renkaidenvaihtoon ehkä jotain 800 vuodessa. Tietysti vuosien aikana kertyy.
Taas toisaalta, ensimmäinen poikaystäväni oli autonasentaja ja meillä molemmilla omat autot. Teki kyllä töissä hommat, mutta ei muistanut huoltaa omia autoja ja minun autostani pettivät kerran jarrut. Onneksi siinä risteyksessä ei sattunut muita just silloin ajamaan. Jäin myös muutaman kerran matkan varrelle ja juttuja , jotka olisi olleet ennakoitavissa
Rankkaan ja lisään pissapoikaa itse, kaikki muut teetän. Minusta on mukavaa työllistää ihmisiä. Rahalla en tee mitään ellen käytä sitä tavaroihin ja palveluihin.
Osaaminen voisi riittää, mutta aika ei. Pyyhkijänsulat toki vaihtuu itse ja litkuja lisäillään. Polttimot vaihdan itse myös, jos joskus harvoin tarvitsee. Moottoripyörä sen sijaan huolletaan itse. Ei se tekniikka niin monimutkaista ole. Softavehkeitäkin saa jo tee-se-itse-käyttöön.
Kaikki mekaaninen hoituu, mutta sähköpuoli ja elektroniikka tarvii kalliit ja merkkikohtaiset ohjelmistot sekä laitteet. Eli kaikki muu hoituu, mutta kun pitää viedä 'letkun' päähän, niin korjaamo kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mekaaninen hoituu, mutta sähköpuoli ja elektroniikka tarvii kalliit ja merkkikohtaiset ohjelmistot sekä laitteet. Eli kaikki muu hoituu, mutta kun pitää viedä 'letkun' päähän, niin korjaamo kutsuu.
No itse ainakin Audiin hankin Kiinasta softat ja kaapelin, jolla tein tarvittavat säädöt itse. Maksoi 20€.
Terveisin. 46v valkoinen heteromies
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mekaaninen hoituu, mutta sähköpuoli ja elektroniikka tarvii kalliit ja merkkikohtaiset ohjelmistot sekä laitteet. Eli kaikki muu hoituu, mutta kun pitää viedä 'letkun' päähän, niin korjaamo kutsuu.
Kyllä itse olen kotona korjaillut auton penkin sähkösäätöjä, virtalukon toimintahäiriön, sytytysyksikön vian etsimisen ja vaihdon, abs häiriön ym.. Ei kaikkeen tarvi hienoja laitteita.
Aikaisemmassa autossani vaihdoin öljyt, jäähdytysnesteet, tulpat, suodattimet, pyörät kausittain, pyyhkijänsulat ainakin. Hydrauliikkanesteet (Citroën) vaihdatin korjaamossa. Samoin pakoputket, alustan nivelet jms.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmassa autossani vaihdoin öljyt, jäähdytysnesteet, tulpat, suodattimet, pyörät kausittain, pyyhkijänsulat ainakin. Hydrauliikkanesteet (Citroën) vaihdatin korjaamossa. Samoin pakoputket, alustan nivelet jms.
Ajovalojen polttimot tietenkin. Akku myös.
Ulkoistan jakopäärempan, saapahan edes jonkunlaisen takuun. Toinen minkä ulkoistan niin on pyöränkulmien säätö. Kaikki muut teen itse, löytyy myös merkkikohtaiset softat läppäristä joten saa tehtyä säätöjä ja luettua/poistettua vikakoodeja tarvittaessa. Talvella jos jotain tulee niin voin teettää koska remppapaikka on kylmä talli, ei viitsi -20 pakkasessa könytä betonilattialla enää tässä iässä. Mitään isompia juttuja esim. konerikkoja tai vaihteiston hajoamisia ei ole edes sattunut kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmassa autossani vaihdoin öljyt, jäähdytysnesteet, tulpat, suodattimet, pyörät kausittain, pyyhkijänsulat ainakin. Hydrauliikkanesteet (Citroën) vaihdatin korjaamossa. Samoin pakoputket, alustan nivelet jms.
Ajovalojen polttimot tietenkin. Akku myös.
Itse, siis.
Nuorempana kun ei ollut rahaa, tein kaiken itse.
Laakerinvaihdot, hitsaukset, jakohihnan vaihdot, sähköjen korjaukset...
Nykyään en jaksa, teetän kaiken mahdollisen merkkiliikkeessä.
Tietty jos tien päällä joku hajoaa niin ettei matka jatku, osaan korjata..
Loppujen lopuksi, kun uudella autolla ajaa niin aika vähän on rempattavaa huoltovälien välissä...
Onko osaamista vai ei?