Miksi metro kaivettiin maan alle Espoossa vaikka tilaa olisi yllin kyllin maan päälläkin?
Se olisi hyvin voitu tuoda maan päälle jo heti länsiväylän alussa. Olisi kiva katsella maisemiakin.
Metrot kaivetaan maan alle vain kaupunkimaisilla alueilla.
Kommentit (24)
Ei se ole metro jos se kulkee maanpäällä kiskoilla, se on juna.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole metro jos se kulkee maanpäällä kiskoilla, se on juna.
Eli Itä-Helsingissä kulkeva oranssi juttu on juna eikä metro?
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole metro jos se kulkee maanpäällä kiskoilla, se on juna.
Aina usein metro nousee maan pinnalle, kun mennään taajaman ulkopuolelle, näin myös mm Pariisissa ja monissa muissakin kaupungeissa. Kiusaa rata aiheuttaa jos katkaisee yhteyksiä, kuten esimerkiksi junarata usein tekee. Junatkin menevät monin paikoin tunneliin, kun se katsotaan hyödylliseksi yhteisörakenteen kannalta.
Muistan ihmetelleeni tätä jo silloin kun metroa alettiin rakentaa Hkiin. 'Pakko saada maanalainen ku muillakin on!'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole metro jos se kulkee maanpäällä kiskoilla, se on juna.
Aina usein metro nousee maan pinnalle, kun mennään taajaman ulkopuolelle, näin myös mm Pariisissa ja monissa muissakin kaupungeissa. Kiusaa rata aiheuttaa jos katkaisee yhteyksiä, kuten esimerkiksi junarata usein tekee. Junatkin menevät monin paikoin tunneliin, kun se katsotaan hyödylliseksi yhteisörakenteen kannalta.
Länsiväylä oli jo olemassa oleva maastokäytävä, jota maanpäällinen metro olisi hyvin voinut hyödyntää (ja olisi säästetty miljardeja...).
Kermaperseet ei halua nähdä proletariaatin kulkuvälineitä. Se on sentään Espoo.
Vierailija kirjoitti:
Kermaperseet ei halua nähdä proletariaatin kulkuvälineitä. Se on sentään Espoo.
Olisihan se aika kamalaa, jos katumaasturilla länsiväylää ajellessa näkisi proleja metron ikkunoista.
Miksi piti ylipäätään rakentaa se tänne? Nyt kestää 20 min kauemmin päästä Kamppiin. Jahka on valmis ero alkupetäiseen bussiliikenteeseen yksinään olisi 5 min lisää muka, mutta siihen ei ole laskettu pidempää kävelyä metrolle tai bussilla liittymistä ja syntyvää vaihtoaikaa. Vituttaa koko turhake. En käytä. Joko en käy Helsingissä tai järjestän niin että pääsen busseilla.
Ja on niin kallis hanke että maksetaan tätä vielä ihan varmasti lipun hinnoissa, tietulleissa ja muissa pitkään.
Jos sille olisi tilaa maan päällä, sitä ei tarvittaisi lainkaan. Maan alla kulkeva metro on suurkaupungin jurtu.
Vierailija kirjoitti:
Jos sille olisi tilaa maan päällä, sitä ei tarvittaisi lainkaan. Maan alla kulkeva metro on suurkaupungin jurtu.
Hi-hii. Espoo... suurkaupunki... reps-kops.
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti ylipäätään rakentaa se tänne? Nyt kestää 20 min kauemmin päästä Kamppiin. Jahka on valmis ero alkupetäiseen bussiliikenteeseen yksinään olisi 5 min lisää muka, mutta siihen ei ole laskettu pidempää kävelyä metrolle tai bussilla liittymistä ja syntyvää vaihtoaikaa. Vituttaa koko turhake. En käytä. Joko en käy Helsingissä tai järjestän niin että pääsen busseilla.
Ja on niin kallis hanke että maksetaan tätä vielä ihan varmasti lipun hinnoissa, tietulleissa ja muissa pitkään.
Lisäänpä vielä että metron takia tänne on rakennettava ihan järjettömästi lisää, jotta saadaan niitä maksajia ja käyttäjiä. Kaikki metsät jyrätään metron tuomien tieltä ja tilalle tornitaloa. Ihan päin honkia koko kaupunkisuunnittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole metro jos se kulkee maanpäällä kiskoilla, se on juna.
Aina usein metro nousee maan pinnalle, kun mennään taajaman ulkopuolelle, näin myös mm Pariisissa ja monissa muissakin kaupungeissa. Kiusaa rata aiheuttaa jos katkaisee yhteyksiä, kuten esimerkiksi junarata usein tekee. Junatkin menevät monin paikoin tunneliin, kun se katsotaan hyödylliseksi yhteisörakenteen kannalta.
Aivan. Espoossa ei ole missään niin tiheästi rakennettua taajamaa, kuin Helsingin keskustassa.
No piti varmaan harjoitella tulevaa Hki-Tallinna tunnelin kaivuuta varten. Nyt tietävät, mitä ei kannata tehdä.
Kyllä raideliikenne olisi halvinta rakentaa maan pinnalle, ja miellyttävämpi matkustaa kun näkee maisemia.
Etelä-Espoon rakenne huomioiden pikaratikka olisi ollut paljon järkevämpi. Se voisivat mennä länsiväylällä yhteista rataa pitkin ja sitten haarautuisi eri suuntiin (kuten bussin ennen metroa).
Koska Espoon ruotsinkielisten mielestä sen pitää olla tunnelbana, niin eihän sitä voi maan päälle laittaa.
Se olisi maksanut aivan liian vähän.
Todellisuudessa tunnelia hyödynnettänee myös muuhunkin, jotka eivät saa päivänvaloa satelliittien kautta nähdä. esim. Ydinaseiden siirtelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi maksanut aivan liian vähän.
Todellisuudessa tunnelia hyödynnettänee myös muuhunkin, jotka eivät saa päivänvaloa satelliittien kautta nähdä. esim. Ydinaseiden siirtelyyn.
Nimenomaan. Ydinohjus on paljon kätevämpi laukaista Kivenlahdesta kuin Kampista.
eihän se olisi maanalainen eli metro jos se kulkisi maan päällä.