Ajokortti uudistuksia laaditaan takautuvasti ja yksipuolisesti valtion toimesta
Taas autoiluun ja autoilijoihin negatiivisesti liittyviä uudistuksia ajettu kiirreellisesti kaikessa hiljaisuudessa ja salassa läpi:
https://www.is.fi/autot/art-2000007932574.html
Mitä mieltä olette tästä, että valtio yksipuolisesti ja takautuvasti kerää rahoja pois kansalaisilta kaiken maailman vippaskonsteilla? Varmaan tulee hätä kerätä Eurooppaa luvatut miljardit tukipaketin muodossa?
Kommentit (5)
Ajokortti ei ole mikään kahdenkeskinen sopimus, vaan hallinnon antama lupa ajaa autoa. Eli kyllä he ihan yksipuolisesti voivat myös muuttaa sitä lupaansa niin halutessaan. Ei sillä, että älyttömältä toi kyllä kuullostaa, ja voi olla että tuon käy kuin se nopeusrajoitetun auton, EU tulee ja jyrähtää. Ihan pikkasen epäilen, että esim Italissa tuommoista sääntöä ei ole.
Kyllähän tuo on epäreilua, sillä kuinka moni lopulta luottaa siihen kortin takana olevaan päivämäärään? Silloinhan kaikki kortit tulisi tuoda nyt uusittavaksi (siis pelkkä kortti eikä mitään autokoulua), jotta virheellinen tieto poistuu. Ei voida luottaa siihen että jokainen tietää milloin kortti vanhenee. Onhan tuo ihan hämärää että kaikilla vanhenee eri aikaan eikä kukaan tiedä milloin se oma kortti vanhenee? Ilmoitus 4kk ennen tulee liian myöhään.
Lisäksi tämä on sukupuolellisesti erittäin epätasa-arvoista, koska naiset joutuvat usein vaihtamaan kaikki kortit naimisiin mennessään.
Suomalainen yksityisautoilu on maailman ilmansaastuttaja nro 1.
Tällä ohjataan pois yksityisautoilusta kun lupa pitää isolla rahalla uusia aika ajoin ja bussilla pääset helpommin.
Onhan tää aivan sairasta kun keksitään ja tehtaillaan vain erillaisia tapoja kerätä kansalaisilta rahat EU-koronapandemiatukipaketin kulujen ja velan maksamiseen. Miksi esimerkiksi uusiutuvia biodiisseleitä verotetaan enemmän kuin normaalia dieseliä ja miksi hinta on korkeampi vaikka uusiutuvia biopolttoaineita tulisi suosia. Lisäksi miksi diesel on niin kallista vaikka nyky diesel teknologialla uusilla autoilla ja nykyisellä dieseli valmistusmenetelmillä (erityisesti edellä mainitut uusiutuvat biodieselit) kokonaispäästöt ja ympäristövaikutus on pienempi kuin bensalla. Silti vain diesel on valtion mielestä "paha" ja siitä tulee päästä eroon. Ts. valtio ei saa niin korkeita verotuloja kuin bensasta eikä ne verot ole niin hyvin perusteltavissa, kun ympäristö- ja ekologisuussyin uusiutuvien biodiesel ja uusien diesel autojen korkeaa verotusta ei voi perustella.
Korjaus... EU:n toimesta.
"Ajokorttilain muutos perustuu EU:n ajokorttisäännösten toimeenpanoon Suomessa. EU:n komission mukaan Suomen nykykäytäntö ei täytä direktiivin vaatimuksia. Komissio on nostanut kanteen Suomea vastaan Euroopan tuomioistuimessa, koska muutoksia ei ole toteutettu komission asettamassa määräajassa."