Miksi nokkakolarilla pelotellaan vaikka nykyautot kiihtyvät raketin lailla?
Meidän perheellä on alla yli 200 heppanen turbo (itse asiassa kaksi turboa, matalille kierroksille omansa). Miksi perheemme pitäisi kärsiä kuhnailijoista tiellä? Meidän autollamme pääsee turvallisesti ohi.
Kommentit (25)
Miksi kenenkään pitää etuilla maantiellä, olkoon vaikka 600 turboa? Itse ajan autolla 1500 km viikossa, eikä ole tarvinnut vielä etuilla. Onhan toki aina öykkäreitä, jotka etuilevat kaupan kassajonossakin.
Mitä kovempaa ajaa nokat vastakkain, sitä huonommin käy. Että ei kannata kaahailla niilä turpoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tänään on joku ap:n hengenheimolainen aiheuttanut 8 henkilölle vakavat vammat nokkakolarissa.
En tietysti hyväksi tuota nokkakolaria.
AP
Ap:n kaltaiset ääliöt tulisi haudata teiden varteen, jotta ohikulkijat vois kusta haudalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole sitä nyky-autoa.
Miksi ei silti anneta reilusti tilaa, kun näkee peilistä, että takana on sellainen?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole sitä nyky-autoa.
Miksi ei silti anneta reilusti tilaa, kun näkee peilistä, että takana on sellainen?
AP
Olisit mennyt edellisenä päivänä. Silloin en ollut tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole sitä nyky-autoa.
Miksi ei silti anneta reilusti tilaa, kun näkee peilistä, että takana on sellainen?
AP
Osta moottoripyörä niin sovit ohi. Elinajanodote lyhynee, mutta sehän on vain hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole sitä nyky-autoa.
Miksi ei silti anneta reilusti tilaa, kun näkee peilistä, että takana on sellainen?
AP
Muuta Ruotsiin, siellä on leveät pientareet. Suomessa ei ole.
Ihme provo, mutta tähän on helppo kirjoittaa omat huomioni ohittamisesta.
Nuorena, ja vähän vanhempanakin piti ohittaa hitaammat. Nopeusrajoitus kun on 100, ja edessä ajava rekka ajaa vain 90. Kunnes tajusin, että senkin edessä on rekka vähän matkan päässä. Kuin myös sen seuraavan. Pääteillä on jatkuva rekkajono. Kyttäsin ensin rekan perässä ohituspaikkaa, kunnes pääsin ohi, pieni riemu, ja kyttäsin ohituspaikkaa seuraavan perässä. Miten raskas ja stressaava tapa ajaa. Paljon mieluummin jätän edellä ajavaan vähintään 100m. välin, ja ajaminen muuttuu leppoisammaksi, mutta olen kyllä sitten 5min myöhemmin perillä. Mihin kaikkeen ne minuutit olisinkaan voinut käyttää.
Siis jos ajetaan vilkkaasti liikennöityjä teitä, niin ihan sama onko talvi, vai kesänopeusrajoitukset. Sama aika menee pidempäänkin matkaan. Yöllä joskus hiljaisella tiellä voi ohittamalla sen yhden hitaan voittaa aikaakin.
Ja kokemusta on, en ole pappa, enkä tien tukko. Olen ajanut rekkaa työkseni, Sekä ajanut myös kilpaa harrastukseksi. Vieläkin moottoriurheilu on lähellä sydäntä, mutta perheellisellä menee rahaa muuhunkin.
Maantiet ovat nykyihmiselle vaarallisin paikka, jossa liikutaan. Ei tarvita tänne palstalle mitään teiniturbo einareita uhoamaan. Näillä kun on yleensä Vatasen jalat, mutta omat kädet.
Auto voi kiihtyä (ja kuski sen mukana), mutta tie ei siitä levene yhtään. On eri asia ajaa nelikaistatietä kuin kaksikaistaista. Aina ei myöskään näe riittävän kauas, kun tulee mutka vastaan - ja vastaantulija.
Joku tuolla kehotti ajamaan penkkaan turvaan. Mikäpä siinä, voihan sitä ajaa, mutta näin talvisaikaan ei voi tietää, mitä siinä penkan sisällä on. Jos on hyvä onni, penkka on vain melko peymeää lunta eli vauriot ovat vähäiset, mitä nyt konehuone täynnä lunta, mutta kun sen lumen alla voi olla juuri sopivalla hollilla iso kivi, johon auto tärskähtää. Siinä ei usein riitä, että auto menee remonttiin tai peräti lunastukseen, vaan siinä voi olla ainakin lähellä hengenmeno useammallakin.
On se muuten kumma, miten itseään hyvinä ja kokeneina autoilijoina pitävät syyllistävät muita alinopeudesta. Se lienee lähes luonnonlaki, että jonossa ajaessa nopeudet laskevat enemmän tai vähemmän. Jonon hännillä ajava kuumakalle ei edes tiedä, miksi jono etenee hitaasti. Edessä voi olla esim. traktori tai muu hitaammin liikkuva kone, mutta niilläkin on samanlainen oikeus tien käyttöön kuin sillä kuumakallellakin. Liikenteessä voi olla myös iäkkäitä autoilijoita, jotka eivät mielellään paahda tuhatta ja sataa. Alkukesästä tällaisia kuskeja on aika paljon. He ovat olleet talven ajamatta ja nyt ottaneet auton seisontavakuutuksesta ja lähteneet kauppa- tai kyläreissulle ja ajo on tauon jälkeen äkkinäistä. Mutta heilläkin on oikeus ajaa samalla tiellä. Tietysti voisi toivoa, että hitaasti ajava väistäisi levikkeelle, kun huomaa taakseen kertyvän paljon jonoa, mutta pakottaa ei ketään voi.
Vauhdissa pienikin virheliike ratissa, johtaa sivuluisuun ja bang.
Vierailija kirjoitti:
Vauhdissa pienikin virheliike ratissa, johtaa sivuluisuun ja bang.
Nykyautoissa tekniikka estää sen.
AP
Ja pysähtyvät alle metrin matkalla törmätessään vastaantulijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme provo, mutta tähän on helppo kirjoittaa omat huomioni ohittamisesta.
Nuorena, ja vähän vanhempanakin piti ohittaa hitaammat. Nopeusrajoitus kun on 100, ja edessä ajava rekka ajaa vain 90. Kunnes tajusin, että senkin edessä on rekka vähän matkan päässä. Kuin myös sen seuraavan. Pääteillä on jatkuva rekkajono. Kyttäsin ensin rekan perässä ohituspaikkaa, kunnes pääsin ohi, pieni riemu, ja kyttäsin ohituspaikkaa seuraavan perässä. Miten raskas ja stressaava tapa ajaa. Paljon mieluummin jätän edellä ajavaan vähintään 100m. välin, ja ajaminen muuttuu leppoisammaksi, mutta olen kyllä sitten 5min myöhemmin perillä. Mihin kaikkeen ne minuutit olisinkaan voinut käyttää.
Siis jos ajetaan vilkkaasti liikennöityjä teitä, niin ihan sama onko talvi, vai kesänopeusrajoitukset. Sama aika menee pidempäänkin matkaan. Yöllä joskus hiljaisella tiellä voi ohittamalla sen yhden hitaan voittaa aikaakin.
Ja kokemusta on, en ole pappa, enkä tien tukko. Olen ajanut rekkaa työkseni, Sekä ajanut myös kilpaa harrastukseksi. Vieläkin moottoriurheilu on lähellä sydäntä, mutta perheellisellä menee rahaa muuhunkin.
Maantiet ovat nykyihmiselle vaarallisin paikka, jossa liikutaan. Ei tarvita tänne palstalle mitään teiniturbo einareita uhoamaan. Näillä kun on yleensä Vatasen jalat, mutta omat kädet.
Näin käy kun aivot ottaa vallan hormooneista. Hitaampi tahti ja sama lopputulos turvallisesti ja taloudellisesti. Ottakaa oppia kuumakallet.
Urpolla on turbo, se hieno turbo on. Hän turbollansa kiitää varmaan tuhohon.
Tolla Kuusamon ja Suomussalmen välisellä tieosuudella ajoin tyhjän puunkuljetusauton perässä jonossa melko pitkään viime kuussa. Yksi jonosta vain meni sen ohi. Oli sellaista pölisevää lunta, mitä se auto nostatti peräänsä, ja vastaantulijoita ei nähnyt ennen kuin olivat melkein kohdalla, vaikka osan tiestä edessäpäin näkikin. Onneksi puuauto väisti sitten levikkeelle jossain vaiheessa. Onhan se vähän stressaavaa ajaa hitaasti, kun on koko päivän ajo edessä, mutta mikäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on joku ap:n hengenheimolainen aiheuttanut 8 henkilölle vakavat vammat nokkakolarissa.
En tietysti hyväksi tuota nokkakolaria.
AP
Miksi sitten kerjäät sellaista tapahtuvaksi?
Tänään on joku ap:n hengenheimolainen aiheuttanut 8 henkilölle vakavat vammat nokkakolarissa.