Kumpaa arvostat enemmän, luokan- vai aineenopettajaa?
Vai ovatko mielestäsi samalla viivalla? Ei pliis mitään jeesusteluja tähän ketjuun, molemmat ovat toki erittäin tärkeitä ammatteja, se ei nyt ole pointti.
Kommentit (30)
Onpa erikoinen kysymys. Kaksi täysin eri ammattia (tutkintoa), toki molemmissa pedagokinen osuus opiskelussa on liian pieni. Eivät ole samalla viivalla, eikä pidä ollakaan, kai sinä ap, sen ymmärrät? Mitä haet? Tiedät kai mitä luokanopet tekee ja toisaalta mitä aineenopet...
koulutukseen liittyen.
Mutta koulutuksena vaativampana pidän aineenopettajan koulutusta. Tosin luokanopettajaksi opiskelemaan on vaikeampi päästä sisään.
luokanopettajia arvostan enemmän. Ja olen itse aineenopettaja :D Luokanopettaja joutuu olemaan paljon enemmän vanhempien kanssa tekemisestä, ja anteeksi vaan mammat, se on usein työn raskain puoli. Lisäksi aineenopettaja on kouluttautunut juuri siihen aineeseen / niihin aineisiin ja on varmasti kiinnostunut niistä. Sen sijaan moni luokanope opettaa myös aineita joihin ei ole niin minkäänlaista kipinää tai tunne olevansa hyvä, esim. musiikkia tai käsitöitä.
joka arvostaa enemmän luokaopettajia. Luokanope työ on raskaampaa ja haastavampaa, kokonaisvaltaisempaa. Opettamisen lisäksi olet koko ajan läsnä, paljon enemmän kuin aineenope joutuu olemaan - tämä on välillä kuluttavaa. Ja kuten edellinen vastaaja sanoi, yhteistyö vanhempien kanssa on tiiviimpää ja välillä todella raskasta.
Onpa erikoinen kysymys. Kaksi täysin eri ammattia (tutkintoa), toki molemmissa pedagokinen osuus opiskelussa on liian pieni. Eivät ole samalla viivalla, eikä pidä ollakaan, kai sinä ap, sen ymmärrät? Mitä haet? Tiedät kai mitä luokanopet tekee ja toisaalta mitä aineenopet...
Minä arvostat korkeimmalle (olipa mikä tahansa ammatti, vaikka siivooja) ihmisen, joka tekee töitään täydellä sydämellä ja innostuneesti.
Ja saan vielä parempaa palkkaa. Mutta en arvosta kyllä luokanopettajia sen enempää kuin aineenopettajia.
t. aineenopettaja
Musta on kiva, että joku jaksaa olla luokanopettajan, kun itse en innostu siitä niin paljon sen vuoksi, että siinä on aika paljon sitä kasvattamista. Eli mä tykkään enemmän opettamisesta kuin kasvattamisesta, ja siksi aineenopettajan työ sopii mulle paremmin.
Mutta tuo ei kuitenkaan vaikuta tuohon asetelmaan arvoasteikossa.
Aineenopettajilla vaativammat opiskelut, oma(t) aine(et) syvällisemmin hallussa, oppiaineen sisällöt keskiössä. Yläkolussa teinikriisien selvittelyä, lukiossa päästään jo kunnolla asiaan. Haastavaa ja mukavaa, mun juttu!
Luokanopettajan koulutus heppoisempi, työ enemmän peruspoliisina pyörimistä, varhaiskasvatuksesta huolehtimista. Rankkaa hermojen kannalta, ei sopisi minulle.
T. Aineenopettaja
Olen työskennellyt aineenopena yläkoulussa, mutta olen nyt luokanopettajana. Arvostuksesta en tiedä, mutta kyllä luokanopena on PALJON mukavampaa ja leppoisampaa. Vanhemmat (jotkut) on kyllä miinus luokanopen työssä.
tekemisissä paljon myös. Yläkoulussakin on nykyään vanhempainvartit ja muut alakoulusta alkaneet "uudet" yhteistyömuodot ja sähköiset wilmat yms. on lisänneet yhteistyötä kotien kanssa paljon myös aineenopettamiseen liittyen.
Tausta on kyllä vähän erikoinen. Kun olin kouluttautunut luokanopettajaksi, niin työnsaanti kävi mahdottomaksi. Sijaistin sitten jonkun vuoden pätkäsijaisuuksilla opeja, joilla ei ollut mitään koulutusta. Olisi paljon kerrottavaa.
Kysykää jotain niin vastaan....
voisiko joku vastata, miten luokanopen tutkinnon voi suorittaa nopeammin kuin aineenopen ja miksi luokanopen gradun voi tehdä pari. tai ryhmätyönä, mutta aineenopen ei?
Esimerkiksi historian opettaja opiskelee historian laitoksella ja sen ohessa sivuaineenaan opettajapätevyyden.
Luokanopettajan tutkinto sisältää ihan yhtä monta opintopistettä, mutta koostuu vaan erilailla. Lo:t lukevat kasvatustiedettä pääaineenaan (perus-, aine-ja syventävät opinnot) sekä sen lisäksi perusopetuksessa opetettavat aineet 60op. Niiden lisäksi sivuaineita omien kiinnostusten mukaan yhteensä 75 opintopistettä.
Kaikkiaan kummankin tutkinto on 300 op (Kandi 180op ja maisteri 120 op)
Se, miten gradun saa tehdä, on laitoskohtaista. Ei se gradun tekeminen pareittain ole välttämättä yhtään sen helpompaa. Parityöna tehdylta gradulta odotetaan enemmän laajuutta kuin yksilötyönä tehdyltä. Ryhmätyönä tehdystä gradusta en ole koskaan kuullut(?)
Luokanopettajia kannustetaan koko koulutuksen ajan yhteistyöhön. Näitä yhdessä, parettain tai ryhmissä tehtyjä töitä on koko koulutuksen ajan. Nykyään pidetään tärkeänä, että luokanopettajalla on hyvät yhteistyö -ja tyhmätyötaidot.
Luokanopettajilla on enemmän kasvatuksellista vastuuta ja yhteydenpitoa kotiin, aineenopettajilla enemmän aineenhallintaa ja esim. kielten opettajilla tosi paljon kotihommia. Itse opiskelin ensin luokanopettajaksi ja sen jälkeen englannin opettajaksi, ja voin sanoa, että ei luokanopettajan tutkinto ollut millään tavalla "alempi" tai helpompi suorittaa. Pikemminkin enemmän oli kontaktiopetusta.
luokanopen koulutuksen vaativuuteen. Olen oikeasti ollut kursseilla, josta me, aineenopiskelijat saimme 1 ov, peruskurssi ja luokanopet 3 ov, syventävä, silloin nauratti ja vieläkin. Ehkä se on tuosta muuttunut jo 10 v:n vuoden kuluttua. Työn vaativuuteen uskon kyllä, en vaihtaisi, en jaksaisi. t. aineenopen
Itse arvostan hyvää opettajaa, oli hän sitten aineen- tai luokanopettaja tai kumpikin.
Luokanopettajat taas hallitsevat enemmän aineita ja joutuvat enemmän "kasvattamaan" lapsia. Arvostan enemmän luokanopettajaa.