Risteilijöitä romutetaan ympäri maailmaa, mutta Suomesta on tilattu uusia. Mitä en ymmärrä?
EIkö olisi halvempaa kunnostaa sellainen romutettava laiva?
Kommentit (11)
Risteilijöitä.
Nykyään rakennetaan vain kelluvia hotellipötkylöitä.
Teräs katkeaa. Kumman kyydiss mielummin olisit.
Sellaisen laivan, joka ei katkea, vai sellaisen joka katkeaa ?
-Sinkkiş
Entäs lentokoneen ?
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi halvempaa. Nyt ymmärtänet?
Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Teräs katkeaa. Kumman kyydiss mielummin olisit.
Sellaisen laivan, joka ei katkea, vai sellaisen joka katkeaa ?
-Sinkkiş
Entäs lentokoneen ?
Dokaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi halvempaa. Nyt ymmärtänet?
Miksei?
Mikään ei ole ikuista, tekniikka vanhenee ja teräs väsyy. Tulee halvemmaksi rakentaa uutta kuin korjata tuon kokoista laitosta täysin uudenveroiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi halvempaa. Nyt ymmärtänet?
Miksei?
Mikään ei ole ikuista, tekniikka vanhenee ja teräs väsyy. Tulee halvemmaksi rakentaa uutta kuin korjata tuon kokoista laitosta täysin uudenveroiseksi.
Sä oikeasti väität, että 90-luvulla ja 2000-luvun taitteessa rakennetut laivat ovat jo romurautaa kun maailmalla on 100 vuotta vanhoja rautaisia laivoja merillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi halvempaa. Nyt ymmärtänet?
Miksei?
Mikään ei ole ikuista, tekniikka vanhenee ja teräs väsyy. Tulee halvemmaksi rakentaa uutta kuin korjata tuon kokoista laitosta täysin uudenveroiseksi.
Sä oikeasti väität, että 90-luvulla ja 2000-luvun taitteessa rakennetut laivat ovat jo romurautaa kun maailmalla on 100 vuotta vanhoja rautaisia laivoja merillä?
Tämä. Lisäksi nuo viettävät niin paljon aikaa satamissa, ettei edes koneet voi olla millään loppuunajettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi halvempaa. Nyt ymmärtänet?
Miksei?
Mikään ei ole ikuista, tekniikka vanhenee ja teräs väsyy. Tulee halvemmaksi rakentaa uutta kuin korjata tuon kokoista laitosta täysin uudenveroiseksi.
Sä oikeasti väität, että 90-luvulla ja 2000-luvun taitteessa rakennetut laivat ovat jo romurautaa kun maailmalla on 100 vuotta vanhoja rautaisia laivoja merillä?
Kyllä se näin menee. Ei se romu ole, mutta tosiaan päivitys nykyvaatimuksiin olisi liian kallis. Koneet olisi vaihdettava uusiksi koska myydään mielikuvalla ympäristöystävällisyydestä. Sisusta, sähköt ja vistitintä verkot menis uusiksi. Päälle tietysti vielä perusylläpitotoiminta. Romuttamalla poistetaan kapasiteettia markkinoilta joten myyminenkään ei tule kyseeseen. Ja jos menisi jotenkin arveluttavaan kohteeseen niin mahdollinen imagohaitta. On eri asia kuin joku vanha rahtialus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi halvempaa. Nyt ymmärtänet?
Miksei?
Mikään ei ole ikuista, tekniikka vanhenee ja teräs väsyy. Tulee halvemmaksi rakentaa uutta kuin korjata tuon kokoista laitosta täysin uudenveroiseksi.
Sä oikeasti väität, että 90-luvulla ja 2000-luvun taitteessa rakennetut laivat ovat jo romurautaa kun maailmalla on 100 vuotta vanhoja rautaisia laivoja merillä?
Kyllä se näin menee. Ei se romu ole, mutta tosiaan päivitys nykyvaatimuksiin olisi liian kallis. Koneet olisi vaihdettava uusiksi koska myydään mielikuvalla ympäristöystävällisyydestä. Sisusta, sähköt ja vistitintä verkot menis uusiksi. Päälle tietysti vielä perusylläpitotoiminta. Romuttamalla poistetaan kapasiteettia markkinoilta joten myyminenkään ei tule kyseeseen. Ja jos menisi jotenkin arveluttavaan kohteeseen niin mahdollinen imagohaitta. On eri asia kuin joku vanha rahtialus.
Plus se viihdepuoli. Nykypäivän viihdetarjonta ei mahdu noihin pieniin vanhoihin laivoihin. Nyt ei riitä uima-allas ja keilarata. Pitää olla vesiliukumäkiä, jää luistelua varten, törmäysautoratoja, Flowridereitä, Broadway-tasoinen teatteritekniikka jne.
Niitä ei kannata verrata ruotsinlaivoihin.
Ei olisi halvempaa. Nyt ymmärtänet?