Tiedoksi kaikille opettajien arvioinnista ruikuttaville
... arviointi tapahtuu nykyään kriteerien pohjalta. Eli oph on antanut valtakunnalliset arvioinnin kriteerit. Niihin verrataan oppilaan taitoja sillä hetkellä.
Yksittäinen koe ei kerro oikeastaan yhtään mitään oppilaan osaamisesta: kokeen tekee opettaja, kokeen pisteyttää opettaja ja kokeen arvioi opettaja. Lisäksi opettaja päättää millä pisteillä kokeesta saa minkäkin arvosanan. Nuo yksittäiset kokeet kertovat yksittäisen asian sen hetkisestä osaamisesta ja on aivan eri asia tehdä kokonaisvaltaista arviointia.
Esim. matikassa voi olla, että asia, jota on juuri harjoiteltu sujuu "ulkomuistista", mutta teidän soveltamista ei näy esim. tunnilla tehdyissa tehtävissä/pohdinnoissa/ryhmätöissä/taulutehtävissä... Ja silloin vaikka olisi kaikista kokeista kymppi ja lapsi kovasti olisi ahkera ja aktiivinen ei voi saada todistukseen kuin kahdeksan. On sitten ihen eri asia, tekeekö opettaja tuolloin järkeviä kokeita...
Nuo kriteerit ovat arvioinnin osalta normi (siis virkamielle, kuten opettaja, annettu noudatettava ohje), niistä ei voi poiketa, vaikka joku oppilas olisi kuinka kiva ja mukava. Arviointi pohjautuu siis oppilaan osaamiseen, josta oppilaan tulee antaa näyttöä monipuolisesti ja koko ajan.
Kommentit (17)
ei ole ollut mitään kuusaa noista kriteereistä. Vaan on valitettu sitä,että kokeesta tuli 9 ja todistukseen vain kahdeksan.
valittavista äideistä tuntee nuo kriteerit kohta kohdalta?
pitää voida arvioida ja ilman, että opettaja pillastuu heti kritiikistä. Aivan varmasti jokainen opettaja sortuu aikaajoin arviointivirheisiin, jos tätä ei myönnä valehtelee. Opettajan näkökulmasta pikku juttu, mutta ei oppilaan eikä vanhempien näkökulmasta. Täytyyhän jokaisella koululaisella olla oikeus saada ansaitsemansa arviointi. Suostuisivatko opettajat itse ottamaan vastaan virheelliset arvioinnit itsestään mukisematta. Kriteerit ovat kriteereitä jokainen opettaja tulkitsee niitä omasta näkökulmastaan ja välillä virheellisesti. Ärsyttää suunnattomasti joidenkin opettajien tekopyhyys. Opettajatkaan eivät ole mitään yli-ihmisä.
ovat sellaisia, että ne voidaan objektiivisesti arvioida. Mutta tuntiaktiivisuus, ahkeruus tai vastaavat ovat subjektiivisia arviointeja. Jotkut opettjat vaativat enemmän, toiset vähemmän. Ja tästä tämä ero tulee.
t. opettaja itsekin
tulkitseeko opettaja kriteereitä oikein vai virheellisesti, jos te ette edes tiedä noita kriteereitä?? Ihmettelen vaan...
Aina tietenkin av-mammojen lasten kohdalla niitä tulkitaan virheellisesti, koska NicoPetteri sai vain seiskan matikasta, mutta oikeasti teistä suurin osa ei edes tiedä, mitä kaikkea arviointiin kuuluu. Ette myöskään ole siellä koulupäivän aikana katsomassa, miten se lapsenne osallistuu ja työskentelee tunneilla, joten aika huvittavaa on täällä meuhkata arvioinnin oikeellisuudesta tai virheellisyydestä.
huomaa, jos ope on vaan suosinut suosikeitaan. Meidän opella ainakin on lellioppilaat. Vastenmielistä. Pystyi ihan varmaan ennustamaan ketkä saavat stipenditkin. Ne lellikit tietysti.
huomaa, jos ope on vaan suosinut suosikeitaan. Meidän opella ainakin on lellioppilaat. Vastenmielistä. Pystyi ihan varmaan ennustamaan ketkä saavat stipenditkin. Ne lellikit tietysti.
...suoritukset: kotitehtävät, pistarit, kokeet, harjoitustyöt ja esitelmät?
Kävisi opettajallekin paljon helpommin kuin kuvailemasi tunnilla tehtävien tehtävien/pohdintojen/ryhmätöiden/taulutehtävien arviointi. Sitä paitsi, mistä tiedät, mitä kenenkin pohtijan päässä liikkuu? Tai tiedätkö, kuka ryhmätyössä osallistuu mitenkin paljon?
Kuinka moni teistä av:lla lässyttävistä ja valittavista äideistä tuntee nuo kriteerit kohta kohdalta?
[/quote]
Olen käynyt niitä läpi lasten nykyisen asuinmaan opettajien kanssa.
huh, siinähän palaa loppuun...
...suoritukset: kotitehtävät, pistarit, kokeet, harjoitustyöt ja esitelmät?
aikuiset ihmiset tekee koulunumeroista ongelman? Te teette lapsellenne hallaa metelöimällä jostain pikkuvihvahteesta jossain alakoulun todistuksessa. Lapsi raukat ahdistuu vaan ihan turhaan tuollaisesta meuhkaamisesta. Mitä merkitystä minkään asian kannalta??? Numerot pyritään antamaan objektiivisesti, mutta aina on mukana mutua ja sille ei voi mitään. Päälinja on varmasti kuitenkin oikea ja tärkeintä on, että lapsi oppii asioita ja oppiii työntekoa. Ja loppujen lopuksi elämässä sillä ei ole merkitystä, oliko jossain 5-luokan todistuksessa matikasta 8 vai 9.
Suhteellisuudentajua hiukan av-mammat.
Itse olin hyvä oppilas koulussa, koulutettu ja mieheni on opettaja. Niin ovat opettajia kaikki paitsi minä suvusta ja me kaikki ihmetellään tätä, että vanhemmat kehittävät hirveitä ongelmia numeroista...
näin tehdäänkin.
Kaikilla opettajan osoittamilla tehtävillä, kuten myös tuntiosaamisella ja -aktiivisuudella on oma painoarvonsa arvioinnissa.
T: aineenope
tarvitse skarpata koko ajana??? Vaikkapa lääkärille riittäisi keskittyä joka toinen päivä, joka toiseen potilaaseen?
Huolellinen ja tunnollinen oppilas ei stressaannu siitä, että hän tekee aina tehtävänsä parhaalla mahdollisella tavalla
Se on taas sitä open pärstäkertoimen mutu-tuntumaa! Tuntiosaamisen näyttää sillä, että läksytehtävät on hyväksytysti tehty. Aktiivisuuden ja asioihin paneutumisen voi osoittaa harjoitustehtävällä /projektilla, jonka suorittaa ansiokkaasti.
Ja jotenkin ajattelen, ettei kaikki ole "huolellisia ja tunnollisia".
tarvitse skarpata koko ajana??? Vaikkapa lääkärille riittäisi keskittyä joka toinen päivä, joka toiseen potilaaseen? Huolelline
n ja tunnollinen oppilas ei stressaannu siitä, että hän tekee aina tehtävänsä parhaalla mahdollisella tavalla
ETTEI opettaja eli virkamies noudata näitä ohjeita! Tai sitten siihen,e ttä virkamies väittää noudattavansa niitä, mutta poimii sieltä vain pari yksittäistä ohjetta välittämättä kokonaisuudesta tai ohjeen tarkoituksesta.