Päiväkoti Franzenian eskarit 2020
Helsingin päiväkoti Franzeniaan on tulossa tänä syksynä ennätysmäärä eskareita: neljä ryhmää ja n. 70 lasta. Johtunee siitä, että perheet ovat asettuneet urbaaniin, hyvien palvelujen ja liikenneyhteyksien Kallioon - moni vanhempi toki asunut täällä jo opiskeluaikoinaan.
Kiintoisaa on, että yhteen neljästä Franzenian eskariryhmästä on tulossa eri päiväkodeista huomattava määrä luku- ja kirjoitustaitoisia lapsia. Liekö sattumaa, vai halutaanko opetusta eriyttää jo tässä vaiheessa? Opettajana tilanne kiinnostaa, herättää kysymyksiäkin.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Tätä eskaria en tunne, mutta jos valita voi, kai sitä valitsee lapselleen parasta mahdollista.
Eikö pääkaupunkiseudun kouluissa ole ollut jo melko pitkään syvää kahtiajakoa havaittavissa.
Liittyy sosio-ekonomisiin eroihin, ml. muunmaalaisperäiset oppilaat.
Avaukseni ei liittynyt pääkaupungin sosioekonomisiin eroihin tai ko. päiväkodin eskariryhmän valintaan - ryhmä valikoituu Franzeniassa pääosin koulupiirin perusteella.
Mietin vain luku- ja kirjoitustaitoisten ”keskittämistä” yhteen ja samaan ryhmään - tosin tämä voi olla, kuten tuossa yllä totesin, pelkkää sattumaa. Tai sitten pedagogisesti perusteltu. Mutta miten? Miksi?
Jos olet itse tuossa eskarissa opettajana, niin suosittelisin keskustelemaan asiasta ihan organisaation sisällä eikä kirjoittelemaan vihjailuja vauvapalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet itse tuossa eskarissa opettajana, niin suosittelisin keskustelemaan asiasta ihan organisaation sisällä eikä kirjoittelemaan vihjailuja vauvapalstalle.
En ole varhaiskasvatuksen opettaja eikä lapseni tuossa päiväkodissa.
En ymmärrä mitä tarkoitat. Monella alueella eskareita keskitetään tiettyihin pisteisiin.
Sen verran tiedän rakennuksena Franzenian että sopisi varmaan parhaiten eskariikäisille. Pienemmille tilat on hankalat ja jopa vaaralliset.
No tuskinpa on eriytetty minkään lukutaidon mukaan.
Franzenia ei ole kovin hyvässä maineessa edes. Iso ja levoton talo.
Mistä helkkarista muka tiedät niiden kirjoitustaidon.
Varmaan provo. Kuka muka tietää tässä vaiheessa jonkun eskariryhmän lukitaidoista. Tulevan siis.
Ei kuulosta sattumalta jos neljästä ryhmästä yhdessä on runsaasti luku- ja kirjoitustaitoisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta sattumalta jos neljästä ryhmästä yhdessä on runsaasti luku- ja kirjoitustaitoisia lapsia.
Ei kuulostakaan vaan provolta.
Franzenian tilat on päiväkotikäyttöön hyvin epäsopivat. Vanha kivitalo jota ei päiväkodiksi ole suunniteltu.
Oletko joku vanhempi joka luulee että lapsi sijoitettu älykköjen ryhmään 😃
Mahdollisia syitä:
- erityisopen tai avustajan tuki saatavilla vain joillekin ryhmille, joten yhdestä (jossa ei tukea) tehdään helpompi
- joku henkilöstönjäsen kärsii burn outin oireista, jolloin hänen työtaakkaansa helpotetaan helpommalla ryhmällä
- henkilöstö ei ole kokoaikaista (esim. 80% osa-aika, koska pienet lapset kotona) joten heille tehdään helpompi ryhmä jonka kanssa pärjää kiertävä lastenhoitaja sellaisina aikoina, kun vakkarityöntekijät eivät ole töissä
- olisko tekeillä joku pilotti, että eriytetään näin aikaisin?
Erikoiselta tosiaan vaikuttaa, jos jo eskarivaiheessa pilotoidaan tällä tavalla. Toisaalta luku- ja kirjoitustaitoisten - usein ns. "helppojen" lasten - lisäksi ryhmässä voi olla myös ns. vaativia lapsia, joille fiksujen "tuen" ja läsäolon ajatellaan olevan hyvästä. Tai ainakin opettajat pääsevät vähemmällä, kun vain osa ryhmästä haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta luku- ja kirjoitustaitoisten - usein ns. "helppojen" lasten - lisäksi ryhmässä voi olla myös ns. vaativia lapsia, joille fiksujen "tuen" ja läsäolon ajatellaan olevan hyvästä. Tai ainakin opettajat pääsevät vähemmällä, kun vain osa ryhmästä haastavaa.
Juuri tästä näyttää olevan kyse. Valitettavasti.
T. eskarin äiti
No tuohan on se malli myös itegroiduissa ryhmissä. 5 erityistä ja 7 "tukilasta/tavallista". Ajatuksena on, että tukilasten avulla erityiset saavat mallin hyvästä leikistä/osallistumisesta/sääntöjen noudattamisesta ym. Tietenkin myös se, että opettajalla on enemmän aikaa tukea erityisiä kun ne tavikset ovat hyvin omatoimisia. Sinne pyritään valitsemaan taviksiksi sellaisia joiden kehityksessä ei ole huolta ja jotka eivät kaipaa niin kovasti aikuista päivän aikana, jotka eivät ajaudu riitoihin helposti ja jotka eivät pelkää erityisiä. Tavisten vanhemmilta kysytään sopiiko, että tulevat tällaiseen ryhmään. Joskus ei ole ihan täydellistä poolia mistä valita näitä taviksia. Voi olla esimerkiksi hoidontarpeen ajat jotka ei mätsää, kaverisuhteet sellaiset että olisikin parempi olla toisessa ryhmässä johon menee oma bestis ja hänestä ei todellakaan ole tukilapseksi ym.ym. Joskus siis joudutaan tekemään myös kompromisseja, että nää 7 tavista ei kaikki olekaan ihan täydellistä tukilapsi ainesta. Ja asia on myös niin, että kenenkään lapsen tehtävä ei ole olla tukemassa toista. Siitä ei siis ole kyse. Vaan siitä että löytyy mahdollisimman hyvä kombo joka antaa kaikille osapuolille mahdollisimman hyvän sosiaalisen ympäristön.
Tätä eskaria en tunne, mutta jos valita voi, kai sitä valitsee lapselleen parasta mahdollista.
Eikö pääkaupunkiseudun kouluissa ole ollut jo melko pitkään syvää kahtiajakoa havaittavissa.
Liittyy sosio-ekonomisiin eroihin, ml. muunmaalaisperäiset oppilaat.