Renkaanvaihto pyörään
Aina ennen mennyt uuden ulkorenkaan vaihto kohtuullisen hyvin, mutta nyt Continentalin rangas ei anna yhtään periksi, vaikka kaikki netistä löytämäni vinkit on käytetty.
Fairya ja nyt vielä silikonisprayta, ei auta. Älkää vaan suositelko rengasrautaa, taitais olla sisäkumi sen jälkeen entinen.
No joo, halvalla ei saa laatua. Pitäis jo tietää.
Kommentit (28)
Lämmitä rengasta föönillä. Tai anna olla yön yli jos rengas on lähes paikoillaan. Voi asettua sitten paremmin.
Lämpöä ja pikkasen ylipainetta, josko se sillä pamahtaisi paikalleen
Muoviset fillarin rengasraudat itsellä olleet ahkerassa käytössä ja kertaakaan ei ole sisärengas kärsinyt.
Kyllä ne rengasraudat on ainoa oikea ratkaisu. Ei siihen mitään vippaskonsteja tarvita.
kyllä sen taitava ihminen saa vaikka ruuvimeisselilläkin kangettua paikalleen ilman sisärenkaan rikkomista. Olen osannut jo 10-vuotiaana.
Mitä ne kaikki konstit on, mitä olet kokeillut? Mä jouduin kerran kyllä pyytämään ohikulkijaa apuun, kun en saanut ulkorengasta pois vanteelta tai takaisinko se oli, ja oli flätti. Tämä mies siis itse kysyi, pärjäänkö. Hän sitten aika ronskisti rengasmuovilla väänsi aikansa ja onnistui. Joskus nuo on tosi tiukkoja.
Vierailija kirjoitti:
kyllä sen taitava ihminen saa vaikka ruuvimeisselilläkin kangettua paikalleen ilman sisärenkaan rikkomista. Olen osannut jo 10-vuotiaana.
Niinpä niin. Oikein ruuvimeisselillä :D
Vierailija kirjoitti:
kyllä sen taitava ihminen saa vaikka ruuvimeisselilläkin kangettua paikalleen ilman sisärenkaan rikkomista. Olen osannut jo 10-vuotiaana.
Ei mitään meisseleitä, eikä myöskään metallisia rengasrautoja, niillä tuhoaa vanteen. Muoviset rengasraudat ja pikkuhiljaa väännellään rengasta ja painetaan, niin kyllä se paikalleen menee.
Uusi rengas voi olla tosi tiukka.
Mun pyörässä on Continentalin 4 Seasonit ja menee vanteelle ihan sormivoimin venyttämällä. Laaturengas.
Vierailija kirjoitti:
Mun pyörässä on Continentalin 4 Seasonit ja menee vanteelle ihan sormivoimin venyttämällä. Laaturengas.
Just laaturenkaat on kaikkein vaikein saada uutena asennettua, esimerkiksi kapeimmat Schwalbe Marathon pistosuojatut. Ainoat renkaat muuten joita minä työmatkapyöräilijänä ostan.
Netistä löytyy ohjeita, nippusiteillä alku kiinni ettei karkaa ja sitten vain rakaa sormivoimaa sekä tietysti hieman harkintaa. Rengashan pitää mennä vastapuolelta tilapäisesti syvälle vanteelle jotta sen saa kammettua paikalleen.
Halpojen noname-kiinankumien kanssa sai veistää kumireunaa, että asettui juputtamatta vanteelle.
Joskus merkistä riippumatta rengas on vaikea saada vanteelle. Olen itse joutunut käyttämään rengasmuovien lisäksi esim. pakkaushihnoja. Joskus pitää pyytää kaveri avuksi. Taittuvakylkinen menee yleensä helpommin vanteelle kuin reunavaijerilla oleva. Ja sekin on mielenkiintoista miten sama rengas on toiselle vanteelle (eri valmistajan vanteet) tosi helppo laittaa ja toiselle tosi vaikea.
Rengas menee alussa yleensä helposti vanteelle. Jos ei, rengas on liian pieni. Jos rengas on oikeaa kokoa vanteelle, tässä vinkki:
Laita rengas suurimmaksi osaksi paikoilleen käsin. Kun jäljellä on enää vaikeimmin vanteelle saatava 10-20cm loppuosa enkaasta, jätä rengasraudat lattialle ja käytä sitä mikä on painavaa, sinua itseäsi. Laita kiekko (nimitys renkaan, vanteen ja navan kokonaisuudelle) lattialle, aseta kantapäät vanteelle laitettavan renkaan kylkien päälle ja polje kantapäillä vuoronperään rengasta vanteelle.
Metodia on hyvä käyttää vasta ihan lopussa. Aiemmin on kantapäitä hankala renkaan kylkien päälle edes laittaa, napa nostaa vanteen renkaineen maasta ylös ja vanne keikkuu puolelta toiselle, eikä edes kannata, koska vanne voi taittua. Kun poljet rengasta ja vain rengasta vasta ihan lopussa, pysyy vanne suorassa.
Muista laittaa kengät jalkaan.
T: pro
Aina laittanut kahden ruuvimeisselin avulla. En oo ees tajunnut, että siinä(kin) on jotain väärää.
Vierailija kirjoitti:
Aina laittanut kahden ruuvimeisselin avulla. En oo ees tajunnut, että siinä(kin) on jotain väärää.
Minulla yleensä apuna kaksi talttapäistä meiseliä ja yksi rengasrauta, meiselleillä pidetään ja raudalla kammetaan.
Juuri vaihdoin Continentalin kumin vanteelle, eihän sitä uutta tiukkaa tietenkään käsin saanut sitä loppupätkää paikalleen vaan joutui vähän kampeamalla avittaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri vaihdoin Continentalin kumin vanteelle, eihän sitä uutta tiukkaa tietenkään käsin saanut sitä loppupätkää paikalleen vaan joutui vähän kampeamalla avittaa.
+ huomasin että vanha sisuskumi oli ollut ihan tuhannen mutkalla yhdestä kohtaa, ihme kun oli kestänyt.
Vein suosiolla omani liikkeeseen vaihdettavaksi. Tuli kuntoon nopeasti.