YLE: Moottoripyörien melu on valitusten kestosuosikki
YLE:llä hyvä juttu moottoripyörien valtavasta haitasta yhteiskunnalle:
Kommentit (20)
Sama koskee myös mopoja. Poliisi saisi valvoa melumittarien avulla mopoja/moottipyöriä tarkemmin, häiritsevästä meluamisesta asuinalueilla voisi antaa samantien sakot.
Muistakaa myös että läheskään kaikki motoristit eivät asenna mitään "sportti"-putkia eivätkä kaasuttele täysillä asuinalueilla, joten älyvapaata yleistää kaikkiin motoristeihin.
Tämä kiteyttää asian hyvin:
"Motoristien voi välillä olla vaikea ymmärtää, että harrastaminen yleisillä teillä ei ole yksityisasia. Kovaääninen pyörä tai äänekäs ajotyyli rikkoo yhteisiä pelisääntöjä. Melu on vakava ympäristöhaitta. Kansalaisilla on oikeus vaatia, että häiritsevää ajoa ei harrasteta."
Vierailija kirjoitti:
Itse olen motoristi ja olen samaa mieltä että meluhaittoja saisi valvoa tarkemmin. En ymmärrä niitä meluputkia jotka pitää laittaa kiinni ja kaasutella täysillä asuinalueilla.
Mutta ne jotka ihan yleisesti vastustaa moottoripyöriä, ovat lähinnä kateellisia. Ei moottoripyörästä ole haittaa kun ajaa asiallisesti eikä häiritse meluputkilla. Päinvastoin, CO2 päästöt ovat pienemmät autoon verrattuna.
Sinä olet kateellinen niille, joilla on varaa autoon.
Moottoripyörä kuluttaa ihan yhtä paljon kuin bensa-auto eikä kyytiin mahdu kunnolla kuin yksi:
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17b-2018/ilmanvastus-maaraa-kulutukse…
Sähköauto kuluttaa bensaa 0 litraa / 100 km ja lisäksi kyytiin mahtuu 5 ihmistä + tavarat. Moottoripyöräilyn perustelu CO2-päästöillä on ihan naurettavaa kun motoristit ajavat letkassa ja jokaisella oma pyörä joka kuluttaa yhtä paljon kuin auto.
Moottoripyörä on sen verran vakava turvallisuusriski, että pitäisi olla kielletty jo pelkästään sen takia.
Niin no, eihän se yhtään häiritse kesäistä rauhaa ja linnun laulua, kun
naapurit pärisyttävät moottorisahojaan aamuvarhaisesta iltamyöhään tai
sirklaavat tylsällä sirkkelillä lautoja tai
paukuttavat vasaroillaan milloin mitäkin hökötystä pihaansa jne.
Kun ensimmäiset kevätauringon säteet saapuvat, kuskataan esille kaikki meteliä aiheuttavat laitteet ja ryhdytään hommiin, jotka pahimmassa tapauksissa kestävät ensilumiin saakka.
Meluavaan mopoon/moottoripyörään on 2 syytä:
1. Ollaan asennettu tehoputki (vakiona lähes kaikki uudet ovat suht hiljaisia)
2. Sillä tehoputkella kierrätetään reilusti asuinalueilla, matalilla kierroksilla ajossa ei välttämättä edes tehoputki ole kovaääninen
Mutta minunkin asunnon ohi menee päivittäin näitä jotka vaihtaneet vakioäänenvaimentimen johkin muuhun JA samalla kierrätetään oikein kunnolla. Tuosta ansaitsisi minun mielestä 200e sakon samantien käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen motoristi ja olen samaa mieltä että meluhaittoja saisi valvoa tarkemmin. En ymmärrä niitä meluputkia jotka pitää laittaa kiinni ja kaasutella täysillä asuinalueilla.
Mutta ne jotka ihan yleisesti vastustaa moottoripyöriä, ovat lähinnä kateellisia. Ei moottoripyörästä ole haittaa kun ajaa asiallisesti eikä häiritse meluputkilla. Päinvastoin, CO2 päästöt ovat pienemmät autoon verrattuna.
Sinä olet kateellinen niille, joilla on varaa autoon.
Moottoripyörä kuluttaa ihan yhtä paljon kuin bensa-auto eikä kyytiin mahdu kunnolla kuin yksi:
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/17b-2018/ilmanvastus-maaraa-kulutukse…
Sähköauto kuluttaa bensaa 0 litraa / 100 km ja lisäksi kyytiin mahtuu 5 ihmistä + tavarat. Moottoripyöräilyn perustelu CO2-päästöillä on ihan naurettavaa kun motoristit ajavat letkassa ja jokaisella oma pyörä joka kuluttaa yhtä paljon kuin auto.
Keskiverto moottoripyörä suomessa ihan varmasti kuluttaa/saastuttaa vähemmän kuin auto. Ihan turha verrata yksittäistapauksia, yhtä hyvin voisi verrata sähkömoottoripyörää vanhaan jenkkiautoon.
Ja suurin osa autoilijoista ajaa myös yksin, sen näkee jokainen jolla silmät päässä.
Turha edes yritää väittää että auto olisi vähemmän saastuttava.
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Jahas, kohta lähtee tulille 800-kuutioinen yksimukinen. Hitto kun tollasesta lähtee ääntä.
"Meluan, olen siis olemassa" on teinien ajatusmaailman keskiössä. Olipa kyse musiikin soitosta, autoilusta tai mopoilusta, tärkeintä on pitää kovaa meteliä.
Miten tuohon voisi puuttua, kun on kyse asenteesta ja uhosta. Ei oikein mitenkään. Mutta on se pirullista herätä kesäöisin puolen tunnin välein, kun joku aina päräyttää viritetyllä mopolla ikkunan ali.
Jos teiden varsilla olisi kameralla varustettuja ääntä mittaavia "tutkia", se saattaisi olla ainoa keino sakottaa ja hillitä, mutta sitä on tietysti mahdotonta toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Missä meinasit että 2-pyöräisessä säilytetään niitä suuria ja painavia akkuja? Sähkömoottoripyöriä on olemassa mutta akkujen koko ja paino viela liian suuri ongelma, eivät ole vielä vauhdilla yleistyneet.
Keskiverto motskari kuluttaa 3-4l/100km, keskiverto auto 6-7l joten kyllä autoissa on enemmän vähentämisen varaa päästöissä.
Huomionkipeys on vakava sairaus :(
Paljonkohan häiriöt vähenisivät jos motoristeilla ja moporällääjillä olisi tyttöystävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Missä meinasit että 2-pyöräisessä säilytetään niitä suuria ja painavia akkuja? Sähkömoottoripyöriä on olemassa mutta akkujen koko ja paino viela liian suuri ongelma, eivät ole vielä vauhdilla yleistyneet.
Keskiverto motskari kuluttaa 3-4l/100km, keskiverto auto 6-7l joten kyllä autoissa on enemmän vähentämisen varaa päästöissä.
Hybridiautot kuluttavat sen 3-4 litraa nyt jo puhumattakaan sähköautoista. Toyota ei enää juuri muita myykään kuin hybridejä.
Lisäksi moottoripyörän kulutus on ihan järkyttävä sen kokoon nähden. Painaa noin 200 kg kun auto painaa 1000-2000 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Missä meinasit että 2-pyöräisessä säilytetään niitä suuria ja painavia akkuja? Sähkömoottoripyöriä on olemassa mutta akkujen koko ja paino viela liian suuri ongelma, eivät ole vielä vauhdilla yleistyneet.
Keskiverto motskari kuluttaa 3-4l/100km, keskiverto auto 6-7l joten kyllä autoissa on enemmän vähentämisen varaa päästöissä.
Hybridiautot kuluttavat sen 3-4 litraa nyt jo puhumattakaan sähköautoista. Toyota ei enää juuri muita myykään kuin hybridejä.
Lisäksi moottoripyörän kulutus on ihan järkyttävä sen kokoon nähden. Painaa noin 200 kg kun auto painaa 1000-2000 kg.
Ymmärrätkö mitä sana "keskiverto" tarkoittaa? Taas vertaat yksittäistapauksia, vain murto-osa ajaa hybridiautoilla. Jotkut ajaa myös sähkömoottoripyörillä, mikset vertaa niitä hybridiautoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Missä meinasit että 2-pyöräisessä säilytetään niitä suuria ja painavia akkuja? Sähkömoottoripyöriä on olemassa mutta akkujen koko ja paino viela liian suuri ongelma, eivät ole vielä vauhdilla yleistyneet.
Keskiverto motskari kuluttaa 3-4l/100km, keskiverto auto 6-7l joten kyllä autoissa on enemmän vähentämisen varaa päästöissä.
Hybridiautot kuluttavat sen 3-4 litraa nyt jo puhumattakaan sähköautoista. Toyota ei enää juuri muita myykään kuin hybridejä.
Lisäksi moottoripyörän kulutus on ihan järkyttävä sen kokoon nähden. Painaa noin 200 kg kun auto painaa 1000-2000 kg.
Ymmärrätkö mitä sana "keskiverto" tarkoittaa? Taas vertaat yksittäistapauksia, vain murto-osa ajaa hybridiautoilla. Jotkut ajaa myös sähkömoottoripyörillä, mikset vertaa niitä hybridiautoon?
Miksi sinä haluat puhua jostain vanhoista romuista! Nyt myydään erittäin paljon uusia hybridejä, ladattavia hybridejä ja sähköautoja!
Se, että ajaa muutaman kauniin kesäpäivän ajan moottoripyörällä ei vaikuta yhtään mihinkään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Missä meinasit että 2-pyöräisessä säilytetään niitä suuria ja painavia akkuja? Sähkömoottoripyöriä on olemassa mutta akkujen koko ja paino viela liian suuri ongelma, eivät ole vielä vauhdilla yleistyneet.
Keskiverto motskari kuluttaa 3-4l/100km, keskiverto auto 6-7l joten kyllä autoissa on enemmän vähentämisen varaa päästöissä.
Hybridiautot kuluttavat sen 3-4 litraa nyt jo puhumattakaan sähköautoista. Toyota ei enää juuri muita myykään kuin hybridejä.
Lisäksi moottoripyörän kulutus on ihan järkyttävä sen kokoon nähden. Painaa noin 200 kg kun auto painaa 1000-2000 kg.
Ymmärrätkö mitä sana "keskiverto" tarkoittaa? Taas vertaat yksittäistapauksia, vain murto-osa ajaa hybridiautoilla. Jotkut ajaa myös sähkömoottoripyörillä, mikset vertaa niitä hybridiautoon?
Miksi sinä haluat puhua jostain vanhoista romuista! Nyt myydään erittäin paljon uusia hybridejä, ladattavia hybridejä ja sähköautoja!
Se, että ajaa muutaman kauniin kesäpäivän ajan moottoripyörällä ei vaikuta yhtään mihinkään mitään!
"Uusien moottoripyörien päästöt ovat keskimäärin 36 prosenttia alhaisempia kuin henkilöautoilla"
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomen-motoristit-haluaa-pratkav…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Missä meinasit että 2-pyöräisessä säilytetään niitä suuria ja painavia akkuja? Sähkömoottoripyöriä on olemassa mutta akkujen koko ja paino viela liian suuri ongelma, eivät ole vielä vauhdilla yleistyneet.
Keskiverto motskari kuluttaa 3-4l/100km, keskiverto auto 6-7l joten kyllä autoissa on enemmän vähentämisen varaa päästöissä.
Hybridiautot kuluttavat sen 3-4 litraa nyt jo puhumattakaan sähköautoista. Toyota ei enää juuri muita myykään kuin hybridejä.
Lisäksi moottoripyörän kulutus on ihan järkyttävä sen kokoon nähden. Painaa noin 200 kg kun auto painaa 1000-2000 kg.
Ymmärrätkö mitä sana "keskiverto" tarkoittaa? Taas vertaat yksittäistapauksia, vain murto-osa ajaa hybridiautoilla. Jotkut ajaa myös sähkömoottoripyörillä, mikset vertaa niitä hybridiautoon?
Miksi sinä haluat puhua jostain vanhoista romuista! Nyt myydään erittäin paljon uusia hybridejä, ladattavia hybridejä ja sähköautoja!
Se, että ajaa muutaman kauniin kesäpäivän ajan moottoripyörällä ei vaikuta yhtään mihinkään mitään!
"Uusien moottoripyörien päästöt ovat keskimäärin 36 prosenttia alhaisempia kuin henkilöautoilla"
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomen-motoristit-haluaa-pratkav…
Eiköhän tuo fakta tuki niiden turvat jotka väittää että autot muka vähäpäästöisempiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kumma, kun ajoneuvolakia uudistettiin, että polttomoottorikäyttöiset mopot jätettiin rauhaan. Tuon kokoisissa ajoneuvoissa sähkö on jo todella tehokas kuljettaja, latauksen kantama on 100km joka vie teinin varmasti kouluun ja harrastuksiin asti. Ei pakokaasu, öljy eikä melupäästöjä.
Ei riittänyt Vihreillä tahtoa.
Missä meinasit että 2-pyöräisessä säilytetään niitä suuria ja painavia akkuja? Sähkömoottoripyöriä on olemassa mutta akkujen koko ja paino viela liian suuri ongelma, eivät ole vielä vauhdilla yleistyneet.
Keskiverto motskari kuluttaa 3-4l/100km, keskiverto auto 6-7l joten kyllä autoissa on enemmän vähentämisen varaa päästöissä.
Hybridiautot kuluttavat sen 3-4 litraa nyt jo puhumattakaan sähköautoista. Toyota ei enää juuri muita myykään kuin hybridejä.
Lisäksi moottoripyörän kulutus on ihan järkyttävä sen kokoon nähden. Painaa noin 200 kg kun auto painaa 1000-2000 kg.
Ymmärrätkö mitä sana "keskiverto" tarkoittaa? Taas vertaat yksittäistapauksia, vain murto-osa ajaa hybridiautoilla. Jotkut ajaa myös sähkömoottoripyörillä, mikset vertaa niitä hybridiautoon?
Miksi sinä haluat puhua jostain vanhoista romuista! Nyt myydään erittäin paljon uusia hybridejä, ladattavia hybridejä ja sähköautoja!
Se, että ajaa muutaman kauniin kesäpäivän ajan moottoripyörällä ei vaikuta yhtään mihinkään mitään!
"Uusien moottoripyörien päästöt ovat keskimäärin 36 prosenttia alhaisempia kuin henkilöautoilla"
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomen-motoristit-haluaa-pratkav…
Eiköhän tuo fakta tuki niiden turvat jotka väittää että autot muka vähäpäästöisempiä :)
Tottakai pienempi massa tuottaa vähemmän päästöjä? Nelitahtikin on suht ympäristöystävällinen, kaksitahtinen taas sylkee öljt0yä pakokaasun seassa pientareelle. Ja mitäpä jos vähän tuunaisi sitä alkuperäistä ecomallia hieman tehoputkella... Saisi myös melupäästöt kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomionkipeys on vakava sairaus :(
Paljonkohan häiriöt vähenisivät jos motoristeilla ja moporällääjillä olisi tyttöystävät?
Mitäköhän mies tuumais jos sanoisin että tarvin nyt tyttöystävän?
Itse olen motoristi ja olen samaa mieltä että meluhaittoja saisi valvoa tarkemmin. En ymmärrä niitä meluputkia jotka pitää laittaa kiinni ja kaasutella täysillä asuinalueilla.
Mutta ne jotka ihan yleisesti vastustaa moottoripyöriä, ovat lähinnä kateellisia. Ei moottoripyörästä ole haittaa kun ajaa asiallisesti eikä häiritse meluputkilla. Päinvastoin, CO2 päästöt ovat pienemmät autoon verrattuna.