Siirtolaislapset jää kielitaidottomiksi jos ne on kotona kouluun saakka
Kommentit (17)
No mun kokemuksen mukaan nämä ei opi kieltä vaikka ovat päiväkodissa olleet ihan taaperosta.
Kyllä ne oppii jos on tarpeeksi tiukasti suomenkielinen ryhmä ja opetus suomeksi tarpeeksi pienestä. Ja niille äideille työkokeiluja ja koulutusta. Kotiäitiys Ei oo hyvästä.
Äitien aktivoiminen pois kotoa on avain lastenkin oppimiseen. Jos perhe ei välitä koulutuksesta niin miksi lapsetkaan
Koulussa työskentelevänä pitää sanoa, että huolet pois. Ei ne opi vaikka ovat olleet parivuotiaista asti päiväkodissa.
Sanavarasto on erittäin niukka ja käsitteet tuntemattomia. Hyvä siitä tulee. Kela hoitaa.
Synnyt suomessa, et osaa suomea 6-vuotiaana. Onko vika silloin yhteiskunnassa, vai vanhemmissa? Mielestäni vika on silloin vanhemmissa. Siitä on aika turha koululaitosta syyttää.
Jutusta nousee taas muutamia herkkupaloja, kuten positiivinen syrjintä. Eli kouluille joissa on paljon maahan,uuttajataustaisia maksetaan lisärahaa jotta saadaan pienemmät luokkakoot. Eli saavat parempaa opetusta, kuin kanttikset ja siitä huolimatta tulokset ovat heikompia. Onko vika silloin opetuspuolella, vai yksilössä itsessään?
Mutta ei hätää, kaupunkisuunnittelulla hoidetaan alueiden sekoittuminen.
Oli muutenkin Ylellä taas kovaa vokeuutista etusivu täynnä.
Hyi teitä opettajat kun ette osaa heitä opettaa! Jää valtava älypotentiaali hyödyntämättä.
Idän päiväkodeissa ei opi suomea. Koska siellä ei ole suomalaisia. Sama ongelma esim Pikku-Huopalahdessa.
Joo kouluun meilläkin 4 v ja äidin työkokeiluihin yms. Jos elää Suomessa niin ei kotonakökötys tule johtamaan tuloksiin
Vierailija kirjoitti:
Idän päiväkodeissa ei opi suomea. Koska siellä ei ole suomalaisia. Sama ongelma esim Pikku-Huopalahdessa.
Vai siksi, että näillä on omankieliset hoitajat, jotka varmistavat, että oma kielitaito säilyy. Suomea ei tarvitse osata, ns. kokemuskulttuurikko kääntää keskustelut suomalaisille hoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idän päiväkodeissa ei opi suomea. Koska siellä ei ole suomalaisia. Sama ongelma esim Pikku-Huopalahdessa.
Vai siksi, että näillä on omankieliset hoitajat, jotka varmistavat, että oma kielitaito säilyy. Suomea ei tarvitse osata, ns. kokemuskulttuurikko kääntää keskustelut suomalaisille hoitajille.
Hoitajat voi olla venäläisiä ja koko ryhmä ulkomaalaisia.
Siksi yhteiskunnan pitää ”kaapata” lapset jo pienenä ja varmistaa se lasten kielitaito ja asenne opiskeluun. Silloin paskojen vanhempien vaikutus voidaan kumota.
Varhaiskasvatus ei vaan ole tilanteen tasalla ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus ei vaan ole tilanteen tasalla ollenkaan.
Kuinka niin ei ole? Vähän vaikeaa niitä on kotoakaan pakolla hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus ei vaan ole tilanteen tasalla ollenkaan.
Kuinka niin ei ole? Vähän vaikeaa niitä on kotoakaan pakolla hakea.
Siellä ei ymmärretä yhtikäs mitään kielen kehityksestä tai kielikylvystä tms
Halu oppia on se määräävä tekijä. Ilman sitä on mahdotonta oppia mitään. Halua ei voi toiselle opettaa tai antaa, se lähtee ihmisestä itsestää, jos lähteäkseen.
Jos maamuset saadaan päiväkotiin, kannattaa suomalaisten jäädä kotihoitoon, ettei hyvä kehitys katkea. Niin tai näin, aina menee jonkun osalta huonosti.
Monessa maassa ”koulu” alkaa 4 vuotiaana