Miten auttaa lasta koulunkäynnissä?
Haluaisin auttaa lasta jotta saisi korotettua numeroitaan, mutta ei hajuakaan mitä siellä koulussa opetetaan ja mitä pitäisi osata :( Kokeisiin autan lukemaan, mutta kokeissa ei kuitenkaan kysytä niitä asioita mitä on opeteltu. Kysymykset saattaa olla ihan erit, kuin mitä tehtävissä oli ollut. Opettajilta ei tule infoa, että mitä painottaa kokeissa.
Onko olemassa joku kanava mistä voi tarkistaa, että mitä asioita milläkin luokalla pitää oppia? Pedanet?
Opettajien lapset tuntuu vetelevän kymppejä. Niiden vanhemmat vissiin siellä koulussa pääsee käsiksi kokeisiin ja pystyvät antamaan lapsilleen.
Asettaa lapaset niin epätasa-arvoiseen asemaan.
Kommentit (34)
Kato mistä lapsella läksyjä. Aiheet sivuuttaa koe kysymyksiä
Läksyt tehtävä
Jos opettele kaikki kirjan asiat, niin kyllä sillon pärjää kokeissa. Ei niissä kirjan tehtävissä voi kaikkea kysyä, paitsi tietenkin periaattessa matikassa, mutta se on lopulta soveltamista.
Yksi vaihtoehto on parantaa läksyjen teon ja koelukemisen motivaatiota siten, että palkitsee hyvistä koetuloksista ja kurittaa huonoista.
Etsi käsiisi kunnan opetussuunnitelma, pitäisi löytyä netistä ihan julkisesti. Sieltä voit tarkistaa, mitä milläkin vuosiluokalla opiskellaan ja myös, millä osaamistasolla lapsesi voi saavuttaa päättöarvioinnissa arvosanan kahdeksan.
Meillä tarkistetaan aina että tyttö (11v) on tehnyt läksynsä oikein. Luen koealueen hänelle ääneeneen ja lisäksi hän lukee itse vielä. Sanakokeisiin hän lukee ja me vanhemmat kysellään, niin monesti että osaa kaikki sanat. Toki kokeessa pitää ymmärtää soveltaa myös itse asioita. Mutta näillä konsteilla kokeista tulee yleensä 10.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarkistetaan aina että tyttö (11v) on tehnyt läksynsä oikein. Luen koealueen hänelle ääneeneen ja lisäksi hän lukee itse vielä. Sanakokeisiin hän lukee ja me vanhemmat kysellään, niin monesti että osaa kaikki sanat. Toki kokeessa pitää ymmärtää soveltaa myös itse asioita. Mutta näillä konsteilla kokeista tulee yleensä 10.
Oi kamala... järkyttävää preppaamista. Tuon ikäisen pitää antaa ottaa itse vastuu. Noin toimitaan vain silloin, jos ollaan numeroissa 5-6 tasolla, jos silloinkaan. Lopeta painostaminen! Se vaarantaa lapsen mielenterveyden, jos prepataan kymppeihin noin kovalla voimalla. t. Ope
Ap, varmista, että lapsi osaa vastata monipuolisesti. Joillakin lapsilla on tapana vastata kokeissa yömalkaisesti tyyliin "kyllä ope tietää että osaan". Ei tiedä. Kannattaa myös miettiä, mitä itse (siis lapsi itse) kysyisit kokeissa, jos olisit opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarkistetaan aina että tyttö (11v) on tehnyt läksynsä oikein. Luen koealueen hänelle ääneeneen ja lisäksi hän lukee itse vielä. Sanakokeisiin hän lukee ja me vanhemmat kysellään, niin monesti että osaa kaikki sanat. Toki kokeessa pitää ymmärtää soveltaa myös itse asioita. Mutta näillä konsteilla kokeista tulee yleensä 10.
Oi kamala... järkyttävää preppaamista. Tuon ikäisen pitää antaa ottaa itse vastuu. Noin toimitaan vain silloin, jos ollaan numeroissa 5-6 tasolla, jos silloinkaan. Lopeta painostaminen! Se vaarantaa lapsen mielenterveyden, jos prepataan kymppeihin noin kovalla voimalla. t. Ope
Kyllä nämä on nyt just ne tärkeimmät vuodet jolloin luodaan pohja kaikelle oppimiselle, ja sille miten opitaan oppimaan! Aika harva lapsi on kympin oppilas vain käymällä koulussa. Nyt pitää kannustaa mutta ei painostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarkistetaan aina että tyttö (11v) on tehnyt läksynsä oikein. Luen koealueen hänelle ääneeneen ja lisäksi hän lukee itse vielä. Sanakokeisiin hän lukee ja me vanhemmat kysellään, niin monesti että osaa kaikki sanat. Toki kokeessa pitää ymmärtää soveltaa myös itse asioita. Mutta näillä konsteilla kokeista tulee yleensä 10.
Oi kamala... järkyttävää preppaamista. Tuon ikäisen pitää antaa ottaa itse vastuu. Noin toimitaan vain silloin, jos ollaan numeroissa 5-6 tasolla, jos silloinkaan. Lopeta painostaminen! Se vaarantaa lapsen mielenterveyden, jos prepataan kymppeihin noin kovalla voimalla. t. Ope
Kyllä nämä on nyt just ne tärkeimmät vuodet jolloin luodaan pohja kaikelle oppimiselle, ja sille miten opitaan oppimaan! Aika harva lapsi on kympin oppilas vain käymällä koulussa. Nyt pitää kannustaa mutta ei painostaa.
Siis ton ikänenhän ei ota itse sitä vastuuta... Ikävä kyllä. Ärsyttää tuollainen, että opettajat sysäävät vastuun kokonaan lapsille. Opettajat on siellä koulussa OPETTAMASSA. Nykyään tuntuu, että istuvat vain vahtimassa. Ala-asteikäinen ei osaa vielä ottaa vastuuta omasta oppimisesta :(
Vierailija kirjoitti:
Etsi käsiisi kunnan opetussuunnitelma, pitäisi löytyä netistä ihan julkisesti. Sieltä voit tarkistaa, mitä milläkin vuosiluokalla opiskellaan ja myös, millä osaamistasolla lapsesi voi saavuttaa päättöarvioinnissa arvosanan kahdeksan.
tuosta ei oo mitään hyötyä. Tuolla on vaan yleisen tason liibalaabaa. Ei siellä kerrota kovin yksityiskohtaisesti, että mitä tulee osata
Ole kiinnostunut. Katso että läksyt tehdään ja auta jos lapsi tarvitsee apua. Aloittakaa kokeeseen kertaaminen hyvissä ajoin. Itse opena painotan kokeissa kappaleiden tärkeimpiä asioita (ovat usein tiivistettynä kappaleiden lopussa, otsikot, mustatut tekstit, muistiinpanot); näin tekevät myös kirjasarjojen valmiit kokeet yleensä. Kysykää opelta rohkeasti vinkkiä lukemiseen, etenkin jos tuntuu että luette ”vääriä” asioita. Käykää läpi tarkistetut kokeet; mikä on mennyt vikaan? Vastaako lapsi siihen mitä kysytään? Vastaako lapsi kysymyksiin riittävän kattavasti? Jännittääkö lapsi kokeita?
Omilla oppilaillani saattaa usein käydä niin, että koe yritetään tehdä mahdollisimman nopeasti ja tehtäviin vastataan liian suppeasti. Jos tehtävästä on esimerkiksi mahdollisuus saada 4 pistettä, yhden sanan vastaus ei riitä. Tai jos tehtävässä sanotaan, että nimeä kolme asiaa niin joku oppilas nimeää usein vain yhden.
Muista, että esim. 7 ja 8 ovat hyviä koenumeroita! Lopullinen arvosana ei saisi muodostua missään nimessä pelkistä koetuloksista. Jos tuntuu, että lapsi ei millään menesty kokeissa, niin kannusta muuten aktiivisuuteen ja hyvään työskentelyyn varsinaisilla tunneilla. Pyytäkää tarvittaessa tukiopetusta.
Kannusta pienistäkin onnistumisista. Aina ei voi onnistua, sekin on ihan ok. Tärkeintä on, että vanhempia kiinnostaa miten koulu sujuu. Numerot eivät kerro siitä, kuinka fiksu tai hyvä lapsesi on. Sitä kannattaa lapsellekin painottaa :) Tsemppiä! Lapsesi on onnekas, kun hänellä on vanhempi joka haluaa ja jaksaa tukea opiskelussa.
Näyttää siltä, että porukan mielestä on väärin jos joku lapsi saa koulussa kymppejä. Ja se on vielä pahempi että vanhemmat auttaa lapsiaan kokeisiin valmistautumisessa. No ei ihme että niitä kutosen oppilaita on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että porukan mielestä on väärin jos joku lapsi saa koulussa kymppejä. Ja se on vielä pahempi että vanhemmat auttaa lapsiaan kokeisiin valmistautumisessa. No ei ihme että niitä kutosen oppilaita on paljon.
Lapsen keskiarvo on noin 9,4 ja tekee kyllä kaiken ihan itse.
Jostain syystä kuvitellaan, että 9-10 saavat lapset lukevat todella paljon tai vanhemmat preppaavat heitä. Näin ei todellakaan aina ole. Koulu on lapsen työ, jossa autan, jos tarvitsee apua. Yleensä ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarkistetaan aina että tyttö (11v) on tehnyt läksynsä oikein. Luen koealueen hänelle ääneeneen ja lisäksi hän lukee itse vielä. Sanakokeisiin hän lukee ja me vanhemmat kysellään, niin monesti että osaa kaikki sanat. Toki kokeessa pitää ymmärtää soveltaa myös itse asioita. Mutta näillä konsteilla kokeista tulee yleensä 10.
Oi kamala... järkyttävää preppaamista. Tuon ikäisen pitää antaa ottaa itse vastuu. Noin toimitaan vain silloin, jos ollaan numeroissa 5-6 tasolla, jos silloinkaan. Lopeta painostaminen! Se vaarantaa lapsen mielenterveyden, jos prepataan kymppeihin noin kovalla voimalla. t. Ope
Höpö höpö! Itsekin kuulustellaan lasta kokeisiin koska selvästi huomaa ettei esim meidän 10 v osaa vielä lukea kokeisiin niin että osaisi ymmärtää kokonaisuuksia ja noukkia tiedosta oleellisia asioita. Luemme lapsen kanssa hyvin kokeisiin, kuulustelemme tarkasti; näin hän oppii lukemaan jatkossa yksin huolella. Tottakai lasta pitää prepata ja auttaa! Kokeisiin luku ei ole itsestään selvän helppoa!
Kannattaa ap ilmoittaa poliisille siitä, että ne opettajien lapset saa nähdä niitä kokeita!
Tuo on virkavirhe. Muistathan, että väärästä ilmiannosta voi sitten sinusta tehdä rikosilmoituksen.
Siksi kannattaa kartoittaa, että mitä ovat saaneet lääkärien lapset, tutkijoiden lapset yms.
Millaisia numeroita ap itse sait koulussa?
Miten olet tukenut oppimista alusta alkaen?
Oletko lorutellut, laulanut ja lukenut lapselle? Oletteko käyneet museoissa? Oletko opettanut kukkien, kasvien, puiden ja sienien nimiä jo ennen kouluikää? Käyneet erilaisissa metsissä ja tehneet havaintoja, miten nämä metsätyypit eroavat ( tämäkin ennen kouluikää)?
Käyneet taidenäyttelyissä? Jne. Tuntemani opettajat ovat tehneet kaikkea tämänkaltaista. Monien asioiden opettaminen omille lapsilleen tulee sellaisessa paketissa, että lapsi ei sitä edes tiedä, että oppii koulussa opetettavia asioita jo ennen kouluikää. Kouluiässä toki ihan sama asia.
Onko teillä oppikirjoja joko kirjoina tai padillä tai kannettavalla? Vai tekevätkö lapset oppimateriaalinsa itse?
Oletko kysynyt opettajalta/opettajilta, että miten niitä numeroita voisi nostaa? Mitä olen omaa lastani seurannut niin mielestäni kaava numeroiden suhteen menee näin tässä hänen koulussaan: Kympin kokeesta saa, jos osaa kaiken oppikirjasta: tiivistelmät, tekstin, kuvatekstin, diagrammit, mahdollisesta työkirjasta kaiken, vihkoihin kirjoitetusta kaiken. Lisäksi täytyy osata soveltaa. Ysin saa kevyemmällä lukemisella: ei tarvitse osata soveltaa kaikkea, esimerkiksi diagrammit on voinut jättää lukematta.
Millä luokka-asteella lapsesi on? On hieman eri asia tukea kakkosluokkalaista kuin ysiluokkalaista.
Miten ei ole hajuakaan siitä, mitä koulussa on opeteltu? Onko lapsilla ole kirjoja tai muuta oppimateriaalia? Vai eikö lapsi tiedä, että mitä tunnilla on käyty läpi? Seuraako lapsesi siis opetusta? Jos sanoo, että seuraa, mutta ei kuitenkaan tiedä, mitä on käyty läpi, niin onko lapsen kuulo ja näkö tarkastettu? Oletko ottanut opettajaan yhteyttä siitä, että lapsi ei tunnista, että kokeessa olevia asioita olisi koskaan käyty läpi? Tämähän voi viitata johonkin tarkkaavuushäiriöön tai oppimisvaikeuteen. Molempiin on saatavissa apua.
Mitä tarkoittaa se, että kokeessa on eri kysymyksiä kuin tehtävissä. Onko lapsilla siis työkirjat, ja niistä opettelette asiat? Vai mistä tehtävistä puhut? Kokeessa ei tule asiat vain samoista kirjan tehtävistä vaan kysytään muustakin. Muutenhan olisi vain ulkoaopettelusta ei oppimisesta.
Jos todellakin tulee kysymyksiä aiheista, joita ei ole koulussa opeteltu, niin tee tee rehtorille valitus aiheesta.
up