Miten auttaa lasta koulunkäynnissä?
Haluaisin auttaa lasta jotta saisi korotettua numeroitaan, mutta ei hajuakaan mitä siellä koulussa opetetaan ja mitä pitäisi osata :( Kokeisiin autan lukemaan, mutta kokeissa ei kuitenkaan kysytä niitä asioita mitä on opeteltu. Kysymykset saattaa olla ihan erit, kuin mitä tehtävissä oli ollut. Opettajilta ei tule infoa, että mitä painottaa kokeissa.
Onko olemassa joku kanava mistä voi tarkistaa, että mitä asioita milläkin luokalla pitää oppia? Pedanet?
Opettajien lapset tuntuu vetelevän kymppejä. Niiden vanhemmat vissiin siellä koulussa pääsee käsiksi kokeisiin ja pystyvät antamaan lapsilleen.
Asettaa lapaset niin epätasa-arvoiseen asemaan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarkistetaan aina että tyttö (11v) on tehnyt läksynsä oikein. Luen koealueen hänelle ääneeneen ja lisäksi hän lukee itse vielä. Sanakokeisiin hän lukee ja me vanhemmat kysellään, niin monesti että osaa kaikki sanat. Toki kokeessa pitää ymmärtää soveltaa myös itse asioita. Mutta näillä konsteilla kokeista tulee yleensä 10.
Oi kamala... järkyttävää preppaamista. Tuon ikäisen pitää antaa ottaa itse vastuu. Noin toimitaan vain silloin, jos ollaan numeroissa 5-6 tasolla, jos silloinkaan. Lopeta painostaminen! Se vaarantaa lapsen mielenterveyden, jos prepataan kymppeihin noin kovalla voimalla. t. Ope
Lapsia on erilaisia. Minäkin olin ennen sitä mieltä, että ei pidä puuttua, kun itsekääìn en halunnut vanhempien apua. Mutta mun esikoinen oli sellainen, että ei osannut itsenäisesti lukea avoimempaa koealuetta esim. historiassa, ei vaan tiennyt miten opiskellaan. Tai teki kyllä matikan harjoitustehtävät, mutta ei osannut yhtään soveltaa. Me sitten "prepattiin" häntä pari vuotta, eli opetettiin ihan miten luetaan oppiakseen, miten etsitään tekstistä teemoja ja käytetään niitä muistin tukena, miten löydetään tekstistä olennainen, tehtiin tuhottomasti erilaisia matikan tehtäviä jne. Ei numeroita varten vaan aina korostettiin, että on tärkeää ymmärtää opittava aines. Ja sillä lailla hän oppi opiskelemaan itsenäisesti. Kaksi nuorempaa ovat olleet itsenäisempiä alusta saakka. Esikoinen on fiksu mutta vähän sellainen passiivinen joka tarvitsee opastusta, ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että porukan mielestä on väärin jos joku lapsi saa koulussa kymppejä. Ja se on vielä pahempi että vanhemmat auttaa lapsiaan kokeisiin valmistautumisessa. No ei ihme että niitä kutosen oppilaita on paljon.
Lapsen keskiarvo on noin 9,4 ja tekee kyllä kaiken ihan itse.
Jostain syystä kuvitellaan, että 9-10 saavat lapset lukevat todella paljon tai vanhemmat preppaavat heitä. Näin ei todellakaan aina ole. Koulu on lapsen työ, jossa autan, jos tarvitsee apua. Yleensä ei tarvitse.
Niin jokainen lapsi on erilainen, samassa perheessäkin. Tärkeintä on että vanhemmat seuraavat läksyjen tekoa ja kokeiden tuloksia. Jos lapsi on fiksu ja omatoiminen hän saa kymppejä ilman vanhempien tukea. Mutta toinen lapsi ei siihen kykene ja silloin vanhempien tuki ja apu on välttämätöntä.
AP minkä ikäinen lapsesi on? Kyllä ope kertoo koealueen ja kun sitä harjoittelee ja tärkeät kohdat opettelee ulkoa niin pitäisi onnistua kokeessa hyvin. Vieraat kielet vaativat ulkoa opettelua, niissä ei voi soveltaa mitään omiaan. Pitää vaan päntätä!
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä, että porukan mielestä on väärin jos joku lapsi saa koulussa kymppejä. Ja se on vielä pahempi että vanhemmat auttaa lapsiaan kokeisiin valmistautumisessa. No ei ihme että niitä kutosen oppilaita on paljon.
Minusta menee liiallisuuksiin, jos vanhemman pitää lukea koko koealue ääneen lapselle. Ymmärrän sen, jos lapsella on oppimiseen liittyviä ongelmia, mutta kympin lapsella se on liikaa. Eihän tuo ole edes käytännössä mahdollista, jos vanhemmalla on muutakin elämää kodin lisäksi ja jos lapsia on useampi.
Okhr kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarkistetaan aina että tyttö (11v) on tehnyt läksynsä oikein. Luen koealueen hänelle ääneeneen ja lisäksi hän lukee itse vielä. Sanakokeisiin hän lukee ja me vanhemmat kysellään, niin monesti että osaa kaikki sanat. Toki kokeessa pitää ymmärtää soveltaa myös itse asioita. Mutta näillä konsteilla kokeista tulee yleensä 10.
Oi kamala... järkyttävää preppaamista. Tuon ikäisen pitää antaa ottaa itse vastuu. Noin toimitaan vain silloin, jos ollaan numeroissa 5-6 tasolla, jos silloinkaan. Lopeta painostaminen! Se vaarantaa lapsen mielenterveyden, jos prepataan kymppeihin noin kovalla voimalla. t. Ope
Höpö höpö! Itsekin kuulustellaan lasta kokeisiin koska selvästi huomaa ettei esim meidän 10 v osaa vielä lukea kokeisiin niin että osaisi ymmärtää kokonaisuuksia ja noukkia tiedosta oleellisia asioita. Luemme lapsen kanssa hyvin kokeisiin, kuulustelemme tarkasti; näin hän oppii lukemaan jatkossa yksin huolella. Tottakai lasta pitää prepata ja auttaa! Kokeisiin luku ei ole itsestään selvän helppoa!
Missä vaiheessa olet ajatellut siirtää vastuuta lapselle hänen omasta opiskelustaan? Yläkoulussa murrosiän kuohuissako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta menee liiallisuuksiin, jos vanhemman pitää lukea koko koealue ääneen lapselle. Ymmärrän sen, jos lapsella on oppimiseen liittyviä ongelmia, mutta kympin lapsella se on liikaa. Eihän tuo ole edes käytännössä mahdollista, jos vanhemmalla on muutakin elämää kodin lisäksi ja jos lapsia on useampi.
Ala-asteella koealueet ei ole pitkiä, kyllä se on huolestuttavaa jos vanhemmmilla ei ole tuntia aikaa lukea kokeeseen lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä on nyt just ne tärkeimmät vuodet jolloin luodaan pohja kaikelle oppimiselle, ja sille miten opitaan oppimaan! Aika harva lapsi on kympin oppilas vain käymällä koulussa. Nyt pitää kannustaa mutta ei painostaa.
Tyttöni oli koko koulun paras oppilas ja ei koskaan prepattu mitään. Naureskeli, kun yritin kieltää välillä opskelun, ettei tulisi stressiä.
Nyt akateemisena työläisenä katuu, ettei uskonut äitiä, kun olisi voinut kivempaakin tekemistäolla. Ei oikeastaan niitä kymppejä missään tarvinnut.
Kadehtii veljeään, joka saavutti saman elintason ilman kymppejä ja elämällä nuoruutensa.
Minua ei vanhemmat opettaneet, ei katsoneet onko läksyt tehty. Ihmettelivät kun kokeesta tuli aina seiska, ei juurikaan parempaa. Ysiluokalla tajusin itse että nyt pitää ryhtyä lukemaan tosissaan. No se oli liian myöhään, en halunnut mennä lukioon rimpuilemaan 7,8 keskiarvolla. Kävin ammattikoulun ja sitten AMKn. Nyt ihan hyvä työ mutta ei haaveammatti. En tee samaa virhettä omien lasten kanssa. Huolehtikaa lastenne opiskeluista ihan ekaluokasta alkaen!
Oletko puhunut opettajan kanssa asiasta?
Millaisia numeroita lapsesi saa nyt?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei vanhemmat opettaneet, ei katsoneet onko läksyt tehty. Ihmettelivät kun kokeesta tuli aina seiska, ei juurikaan parempaa. Ysiluokalla tajusin itse että nyt pitää ryhtyä lukemaan tosissaan. No se oli liian myöhään, en halunnut mennä lukioon rimpuilemaan 7,8 keskiarvolla. Kävin ammattikoulun ja sitten AMKn. Nyt ihan hyvä työ mutta ei haaveammatti. En tee samaa virhettä omien lasten kanssa. Huolehtikaa lastenne opiskeluista ihan ekaluokasta alkaen!
Minulla ihan sama ja pidän kyllä huolen omien lasten koulunkäynnistä. Vanhempani ihmettelevät että miten mun lapset pärjää niin hyvin koulussa kun itse olin vaan seiskan oppilas.
Ap, kyllähän opettajan pitää kertoa koealue joka kokeeseen tulee. Ja kokeen kysymykset ovat sitten siitä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kyllähän opettajan pitää kertoa koealue joka kokeeseen tulee. Ja kokeen kysymykset ovat sitten siitä aiheesta.
Tämä.
Kun osaa kaiken koealueesta, saa kympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ihan sama ja pidän kyllä huolen omien lasten koulunkäynnistä. Vanhempani ihmettelevät että miten mun lapset pärjää niin hyvin koulussa kun itse olin vaan seiskan oppilas.
Omassa lapsuudessani vanhemmat eivät auttaneet juuri koskaan koulussa, ainoastaan jos pyysi apua auttoivat. Jokainen kolmesta lapsesta piti huolta omasta koulunkäynnistään. Vanhemmat olivat opettajia, ja heidän mielestään koulu oli meidän työtämme. Koulutusta arvostettiin, ja kaikki kirjoitimmekin laudaturin paperit vaikka peruskoulussa numerot vaihtelivat. Itse akateemisena uraäitinä suhtauduin samoin omien lapsieni kouluun: kyselin kuitenkin onko läksyt tehty ja koska kokeita, mutta itse tekivät ja lukivat, nyt hekin jo yliopistossa haluamillaan aloilla.
Lasten koulunkäynnin tukemisessa kaksi juttua: OK auttaa, mutta ei OK tehdä lapsista oman kunnianhimon kohteita. Jos ei itse kyennyt hankkimaan hyvää koulutusta, onko lapsen pakko toteuttaa ne itselle haaveeksi jääneet unelmat vai saako lapsi päättää itse mille alalle kouluttautuu? Toinen huomio: jos lapsen pitää käyttää huomattavan paljon aikaa oppimiseen jo alakouluiässä tulee opiskelusta hyvin raskasta lukioiässä. Turhan paljon noita lapsia joita piiskattu tavoitteisiin joihin oikeasti ei kapasiteetti riitä, seurauksena masennus ennen täysi-ikäisyyttä. Kiinalaisessa yhteiskunnassa koulutusta arvostetaan, ja omia lapsia prepataan paremman tulevaisuuden toivossa - ja ne alaikäisten itsemurhatilastot ovat erittäin surulliset. Haluaako lapsestaan tasapainoisen ja onnellisen aikuisen vai väkisin oman kunnianhimonsa toteuttajan? Meillä lapset ovat olleet todella tyytyväisiä ettei heidän hartioilleen ole kasattu liikoja paineita vaan itse saaneet valita uransa, toteuttaa omia kunnianhimojaan.
Höpö höpö!
Itsekin koulussa työskentelevänä näen ihan liikaa niitä roskasakkien lapsia joiden kotona ei yhtään kiinnosta miten koulussa menee.
Haluan ainakin oman lapseni saavan hyviä arvosanoja ja sitä kautta valinnanvaraa aikuisena elämäänsä. Ettei tarvitse elää asumistuen ja sossun varassa.
Jos kokeesta tulee ysi, niin seuraavaan panostetaan kunnolla. Keskiarvo 9.8 numeroilla arvioiduissa aineissa.