Ilmastonmuutos ja lentomatkailu
IPCC:n Suomen asiantuntija Petteri Taalas totesi kesällä, että lentomatkustaminen aiheuttaa 2-3 prosenttia päästöistä. Keskittyminen lentömisen demonisointiin on turhaa mutta sillä voi olla tarkoitusperiä, nimittäin halpalentoyhtiöiden myötä viimeisen 10 vuoden aikana muutkin kuin rikkaat ovat päässeet matkustamaan kohtuulliseen hintaan. Tämä on liikaa poliittiselle eliitille, kun rahvas pääsee nauttimaan samoista eduista, mitä hekin. Nyt siis aletaan taas keksiä veroja ja muita keinoja, joilla lentäminen palautuu eliitin eduksi jälleen. Ylivoimaisesti suurin osa matkustajista Suomessa on kerran tai pari vuodessa Kreikassa tai Kanarialla kävijöitä ja tavallisia perheitä. Tämä on siis jo liikaa. Suomi on hinnoitellut itsensä ulos matkailukohteena oman maan kansalaisille. Tavoite on, että rahvas istuu kämpässään katsomassa korkeintaan tietokoneelta, miltä muualla näyttää.
Kommentit (3)
3 prosenttia kokonaispäästöistähän on todella paljon. Ei tarvitse lentämisen kieltämisen jälkeen kieltää kuin 33,3 yhtä paljon ilmastoa kuormittavaa asiaa (bussit, koirat, laivat, muuttoliike pohjoiseen, jne.), niin ollaankin jo täysin päästöttömiä.
Kielletään ihmiset, niin maapallo pelastuu. Toinen vaihtoehto on palata jälkiteollisesta kulttuurista takaisin keräily- ja vaihdantatalouteen. Osa maapallon väestöstä elääkin niin ja päästöt on pienet. Kuitenkin globaali valtaeliitti vaatii itselleen koko ajan lisää tuottoa ja sitä saa vain tuottamalla koko ajan lisää turhakkeita ja kuljettamalla sitä ympäri maapalloa kulutettavaksi.
Juuri jokin aika sitten kurssia varten tutustuin tähän aiheeseen, ja kyllä ihan realistisesti tästä ajatellaan.
Käytänössä siis on hyväksyttävä se, että matkustajamäärät tulevat kasvamaan. Ihmisillä on oikeus matkustaa, ja liikkuvuus on perusoikeus.
Alalla siis tavoite on se, että pyritään eri keinoon vähentämään päästöjä. Tekniikka, ekologisemmat polttoäöjyt, kysynnän hallinta.
Toki yksi osa on se, että matkataan junalla ym. ja kannustetaan lähimatkailuun