Miten ihmeessä juna uhkaa poroja jotenkin merkittävästi enemmän kuin esim. autotie?
Lukumääräisesti junia menee aika paljon vähemmän kuin autoja eli alle jäämisen riski on paljon pienempi.
https://yle.fi/uutiset/3-10775103
"Saamelaisilta täystyrmäys Vesterbackan Jäämeren rata -suunnitelmille"
"Jäämeren rata on poronhoidon kaikista suurin uhkakuva."
Kommentit (12)
Auton jarrutusmatka on kymmeniä metrejä. Junan jarrutusmatka on pari kilometriä... Muusiksi menee jos mutkan takaa tulee yllättäen porotokka vastaan.
Vesterbacka voisi rakentaa tunnelin sille junalle. Lapin metro olisi kova juttu.
Kyllä vähemmistöoikeuksissa mennään liioittelun puolelle, jos radan pystyvät estämään. Eihän se nyt sivusuunnassa montaa metriä vie tilaa. NIMBY:ily on tietysti helppoa silloin, kun voi vetäistä vähemmistökortin esiin. Kun suomenkielisen lihaa syövän heteromiehen takapihalle vedetään moottoritie, niin eipä siinä paljon valitukset auta.
Taitaa Vesterbacka olla tukevasti kiinalaisten taskussa. Tämä Kiina-invaasio alkaa kohta olla huolestuttavampi kuin rajanaapurien toimet.
Junien kanssa ongelmana saattaa olla se, että junan alle voi kerralla jäädä koko tokka jos huonosti käy. Voihan syitä olla muitakin, mutta tuo nyt ensimmäisenä tulee mieleen.
Oma junamatka hidastui kerran useita tunteja kun juna törmäsi kolmeen hirveen.
Kuului van kova rytinä, jonka jälkeen juna pysähtyi aika ripeästi. Siellä sitten odoteltiin metsän keskellä, että rata saadaan siivottua ja huoltoporukka korjaamaan keulasta rikkoontuneen osan. Tuli todella kamala olo niiden hirvien puolesta, vaikka tuskin ne ehtivät edes huomata koko törmäystä.
Kumpi sorkkaeläimen on helpompi ylittää, junarata vai sileä maantie?
Olisit enemmän huolissaan siitä, että Jäämeren rata mahdollistaa koko Suomen, Lappia myöten, putsaamisen mineraaleista, puusta (josta Kiina haluaa keittää raakasellua paikanpäällä, koskei halua saastuttaa omia vesiään ja sulkee omia sellutehtaitaan) ja puhtaasta juomavedestä (ensimmäinen kiinalaisten pohjavesipullottamo on jo rakenteilla Lahteen).
Työpaikkoja syntyy minimaalisesti, saasteita maksimaalisesti. Arvokkaista akkumineraaleista ei kilahda ropoakaan valtiolle, kunnalle tai maanomistajalle (no, hän saa 50 euroa hehtaarilta...) Tuo rikkaus ei uusiudu, kun kaivos on tyhjätty, jäljelle jää vain raaskio ja pilatut vesistöt.
Vesterpaskahan voisi rakentaa tunnelin Kiinasta suoraan Tallinnaan.
Asiaan sen enempää perehtymättä, lappilaisena olen kohdannut autoillessani poron tiellä monesti, enkä kertaakaan törmännyt yhteenkään.
Veikkaan, että junankuljettaja joka on kohdannut poroja radalla taas on osunut useammin kuin väistänyt.
Et ole tainnut koskaan käydä Lapissa? Porot ovat puolikesyjä, eivät pelkää ihmisiä tai autoja. Talvisin Lapissa on lunta ja PALJON, ja porot käyttävät autoteitä omaan liikkumiseen. Hullu työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä... helpompi kulkea tietä kuin tarpoa umpihangessa, kun jalassakin on mittaa huomattavasti vähemmän kuin hirvellä. Junarata tarkoittaisi sitä, että se on uusi liikkumaväylä poroille, ja niitä jäisi etenkin talvisin junien alle todella paljon. Ne ei vaan hengaile tai ylitä sitä rataa, vaan kulkevat sitä pitkin. Paliskunnat on jo valmiiksi laitettu ahtaalle, niin alueen rikkova junarata vaikeuttaisi poronhoitoa elinkeinona entisestään.
Lisäksi se rata on suunniteltu kulkemaan keskeltä Suomen Lappia, eli se palvelisi kaivosteollisuutta ja metsäteollisuutta, ei esim matkailua. Se olisi väline, millä Lapin luonnonvarat ja mineraalit saadaan Lapista pois. Mietipä, kuka siitä radasta hyötyisi ja kuka ei? Onko ihmekään että poromiehet ja saamelaiset ei ole tyytyväisiä kun heidän elämää yritetään hankaloittaa isojen teollisuuksien ja lyhytaikaisten voittojen vuoksi.
Olisin radan kannalla, jos reitiksi olisi valittu kemi-tornio-kiiruna-tromssa/narvik. Silloin se palvelisi matkailua ja ei aiheuttaisi vastaavaa haittaa muille elinkeinoille.
Nimenomaan niin, että junan jarrutusmatka on pitkä eikä se voi väistää, vaikka kuljettaja kuinka haluaisi.
Junarata halkoisi myös porojen luontaisia vaellus- ja muita kulkureittejä, joten yhteentörmäysten riski on suuri. Ruotsissa kuolee poroja junan törmätessa helposti kymmeniä kerralla. Kokonaissaldo per vuosi on muistaakseni nelinumeroinen.
Lappilaisien teitä ei korjata liikkumiseen, mutta muille rakennetaan rata jotta saavat mansikkaa ja mammonaa. Samalla paliskunnat halkoontuu ja laidunkierto estyy.