Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikäs juttu tää on, että 8. ja 9. luokan numerot vaikuttavat päättöarvosanaan?

Vierailija
09.04.2019 |

Ihan hyvä uudistus, tiedän liikaa niitä, jotka ovat vikana keväänä tsempanneet numeroita kutosesta ysiin. Ja sitten menevät lukioon tajuamaan, että eivät osaakaan mitään.

Mutta onko tämä koulukohtaista vai uudessa OPS:ssa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttavathan ne. Osa aineista loppuu kasilla( numero tulee päättötodistukseen) ja jos ei 9. luokan numerot saisi vaikuttaa, niin mitkä sitten?

Vierailija
2/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä ihmeen hatusta tai ilmasta ne sitten pitäisi sinun mielestäsi tempaista, jos ei kasin ja ysin numeroista? Olisi mielenkiintoista tietää!

T. Yläkoulun opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttavathan ne. Osa aineista loppuu kasilla( numero tulee päättötodistukseen) ja jos ei 9. luokan numerot saisi vaikuttaa, niin mitkä sitten?

Ah, määritelmä  on ennen varmasti ollut luokkaa "viimeisin arvosana ko. aineesta" jolloin on sitten tullut seiskan, kasin tai pääsääntöiseti ysin arvosana sen mukaan milloin ainetta on viimeksi ollut.

Vierailija
4/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai noin. Mikäs järki siinä olisi, että koko peruskoulun ajan kokeista tulee kutosia, (vielä ysilläkin), mutta viimeisessä kokeessa saa rutistettua itsestään ysin?

Vierailija
5/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä ihmeen hatusta tai ilmasta ne sitten pitäisi sinun mielestäsi tempaista, jos ei kasin ja ysin numeroista? Olisi mielenkiintoista tietää!

T. Yläkoulun opettaja

Silloin kun minä olin nuori, otettiin 9. luokan kevään numero ja se oli siinä. Meilläkin oli jo jaksot käytössä, paljon numeroita.

Asianlaita on siis muuttunut siitä.

Vierailija
6/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan on ollut jo pitkään. Painotus kumminkin siinä viimeisimmässä numerossa, jos vaikka ka on 8,4 ja viimeinen numero 10, niin todennäköisesti kääntyy ysiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aiempi kouluhistoria vaikuttaa. Ei tuossa mitään uutta ole, itse törmäsin siihen 1970-luvulla kun peruskoululaitos käynnistettiin.

Aikaisempi osaaminen voi korottaa yläkoulun päättöarvosanoja, ei koskaan laskea.

Tämä voi olla tarpeen esim. oppilaan sairastamisen tai lähipiirissä tapahtuneiden kriisien vuoksi. Jos äiti kuolee ysiluokalla ja oppilaan koulunkäynti romahtaa, ei ole kohtuullista rankaista siitä.

Vierailija
8/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiassa opsin päättöarvioinnin kriteereissä on sisältöjä myös seiskalta. Eli päättöarviointi muodostuu 7-9 luokkien sisältöjen perusteella.

Koulunkäynnin romahtaminen näkyy ihmisen biologian osuudessa, joka taas väistämättä vaikuttaa päättöarvosanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä ihmeen hatusta tai ilmasta ne sitten pitäisi sinun mielestäsi tempaista, jos ei kasin ja ysin numeroista? Olisi mielenkiintoista tietää!

T. Yläkoulun opettaja

Silloin kun minä olin nuori, otettiin 9. luokan kevään numero ja se oli siinä. Meilläkin oli jo jaksot käytössä, paljon numeroita.

Asianlaita on siis muuttunut siitä.

No höpötystä. Päättöarvioinnille on jo kymmeniä vuosia ollut omat kriteerit. Jossain kumuloituvissa aineissa toki voi olla niin, että ysin kevään taso on pääasia, mutta esimerkiksi reaaliaineissa ei todellakaan voisi tehdä niin, että oppilas saa esimerkiksi ysin bilsasta, vaikka seiska- ja kasiluokan kurssit olivat kutosia.

Opetussuunnitelma määrittää arvioinnin kriteerit. Ne sitovat kaikkia opettajia kaikissa kouluissa ja ovat ihan julkisia ja löytyvät netistä.

Vierailija
10/10 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko aiempi kouluhistoria vaikuttaa. Ei tuossa mitään uutta ole, itse törmäsin siihen 1970-luvulla kun peruskoululaitos käynnistettiin.

Aikaisempi osaaminen voi korottaa yläkoulun päättöarvosanoja, ei koskaan laskea.

Tämä voi olla tarpeen esim. oppilaan sairastamisen tai lähipiirissä tapahtuneiden kriisien vuoksi. Jos äiti kuolee ysiluokalla ja oppilaan koulunkäynti romahtaa, ei ole kohtuullista rankaista siitä.

Koko aikaisempi kouluhistoria ei todellakaan vaikuta. Ei ketään yläkoulun opettajaa kiinnosta, miten alakoulu meni eikä opsissa heitä kehoteta asiaan perehtymään. Moinen olisi päinvastoin virkavirhe.

Päättöarvioinnin kriteerit ovat erilaiset kyin aiempien opintojen. Hyvän osaamisen kriteerit on määritelty ja opettajan pitää pohtia, miten oppilaan osaaminen suhtautuu niihin. Arvosanoja ei voi laskea mistään keskiarvona tms.

Oppilaan perhetilanne voidaan ehkä ottaa huomioon siten, että kaikkia tehtäviä ei tarvitse tehdä, mutta arvosana tulee silti osaamisen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän