Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turmakone Boeing 737 vieläkö uskaltaa?

Vierailija
11.03.2019 |

Lentokonemalli Boeing 737 MAX 8 ollut nyt kahdessa eri onnettomuudessa Etiopiassa ja Jakartalla. Jakartalla alustavassa tutkimuksessa kävi ilmi, että matkustajat ja miehistö havaitsivat ongelmia sekä merkkejä laitteiden vikaantumisesta aikaisemmilla lennoilla. Tämän seurauksena Boeing antoi varoituksen kaikille 737 MAX -sarjan operaattoreille välttääkseen Lion Air -lennon kaltaisen äkillisen onnettomuuden. Vielä ei ole tietoa olivatko samankaltaiset syyt syynä myös Etiopian turmakoneessa. Suomessa lentää myös samoja koneita mm. Norwegian ja FlyDubai. Muualla Air Italy, American Airlines käyttävät samaa konemallia. En uskaltaisi tätä konemallia käyttää, vaikka ainahan voi käydä tuuri ettei satu mitään.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä ole vähintään jokunen ilmassa koko ajan ja onnettomuuksia sattuu hyvin harvoin joten ihan hyvin uskaltaa. Esim. busseja palaa suomessa huomattavasti useammin.

Vierailija
2/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airbus on muutenkin paljon parempi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edit. Iltasanomissa lukee että samaa turmakonemallia käyttää 10 eri lentoyhtiötä, ei siis vain ylempänä mainitut, uutisessa ei mainita mitkä. Lisäksi matkustajat eivät aina saa välttämättä lipussa tietoa mikä konemalli on kyseessä.

Vierailija
4/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotellaan rauhassa onnettomuustutkinnan loppuraporttia. Minusta enemmän merkillepantavaa tapauksissa on onnettomuusyhtiöissä vallitseva turvallisuuskulttuuri.

Vierailija
5/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on ehkä se että lentäjät eivät osaa käyttää (sulkea) uutta MCAS järjestelmää. Eli tietokoneen ohjaus kumoaa lentäjän ohjauksen. Muistan nähneeni kritiikkiä sitä kohtaan jo aiemmin ja epäilyjä että aiheuttaa ongelmia.

Vierailija
6/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa konetyyppiä löytyy myös mm. Turkish Airlines, Ryanair

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edit. Iltasanomissa lukee että samaa turmakonemallia käyttää 10 eri lentoyhtiötä, ei siis vain ylempänä mainitut, uutisessa ei mainita mitkä. Lisäksi matkustajat eivät aina saa välttämättä lipussa tietoa mikä konemalli on kyseessä.

tässähän se ongelma piileekin. Kyseistä Boeing 737 Max 8-konetyyppiä käyttää niin moni lentoyhtiö, että jos kaikki asetetaan lentokieltoon, meneekin sormi suuhun, että millä koneella suoritetaan korvaavat lennot. Lentoyhtiöissä jatketaan siis vanhaan malliin ja toivotaan että enempää ei tule taivaalta alas.

Vierailija
8/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lensin ko. konetyypillä Helsingistä Tukholmaan Norwegianin kyydillä. Hyvin sujui matka ja kone oli hiljainen ja moderni, ei pelottanut. Odotellaan nyt tutkinnan tuloksia ja sitten vasta ne johtopäätökset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edit. Iltasanomissa lukee että samaa turmakonemallia käyttää 10 eri lentoyhtiötä, ei siis vain ylempänä mainitut, uutisessa ei mainita mitkä. Lisäksi matkustajat eivät aina saa välttämättä lipussa tietoa mikä konemalli on kyseessä.

tässähän se ongelma piileekin. Kyseistä Boeing 737 Max 8-konetyyppiä käyttää niin moni lentoyhtiö, että jos kaikki asetetaan lentokieltoon, meneekin sormi suuhun, että millä koneella suoritetaan korvaavat lennot. Lentoyhtiöissä jatketaan siis vanhaan malliin ja toivotaan että enempää ei tule taivaalta alas.

Jotkut olivat myös kommentoineet miksi kaapelit eivät ole tulenkestäviä, niin kun tuli tuhoaa ohjaamon ei lentohenk.kunta voi tehdä enempää kuin matkustajatkaan. Lentämisessä säästetään liikaa tietynlaisissa asioissa kuten turvallisuus. Lisäksi lento-ohjeet "alas laskemisesta" ovat aivan puutaheinää, juuri koskaan onnettomuuksissa ei ole mahdollista laskeutua turvallisesti alas happinaamari päässä. Lentoemäntien tehtävä lähinnä toimia tarjoilijoina ja ohjeiden antajina, hätätilassa ei paljoa auta ne ohjeet enää. Maksavat asiakkaat ovat vähän kuin toissijainen asia ja lentofirmojen tuotto kaikille pääasia. Moni firma pitää myös huoltotöitä toissijaisina asioina vaikka harva myöntää.

Vierailija
10/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko automaattiohjaus veti tonttiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taasko automaattiohjaus veti tonttiin?

Sitäkö syöksyä varten oli jo tontti hankittu?

Vierailija
12/12 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo onnettomuuteen joutuneiden koneiden operaattoreita, niin villi veikkaus on syyn löytyminen sieltä organisaatiokulttuurin tai koulutuksen puolelta.

Esimerkiksi mikä siinä on niin vaikeaa käyttää sitä perussääntöä joka pelastaisi lähes kaikilta sakkausonnettomuuksilta: nokka lievässä kulmassa ylös, kaasu 2/3 asetuksella ja automatiikka pois päältä. Jos kone on rakenteellisesti ehjä niin se lähtee aina nousemaan tällä asetuksella hallittavaa vauhtia ylöspäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä