Voisiko Silja ja Viking vähentää Helsinki-Tukholma risteilyjen määrää?
Epäilen että maanantai-perjantai arkivuoroilla matkustaa 1/3 tai korkeintaan puolet laivan maksimi matkustajamäärästä.
Viikonloppuna laivat on täynnä ja hinnat katossa. Jonkun pitää maksaa tappiollisen arjen kustannukset. Valtiokin tukee yhtiöitä muutamalla sadalla miljoonalla per vuosi
Olisiko fiksua vähentää arkimatkojen määrää, esim jättämällä tiistain ja keskiviikon vuorot ajamatta?
Se vähentäisi kustannuksia, saattaisi jopa halventaa risteilyhintojakin :)
Kommentit (22)
Tukholma on ihana kaupunki, ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes menee mihinkään Ruotsiin nykyään? Itse suuntaan baltian maihin.
Noilla laivoilla onkin nykyään suurin osa matkustajista ruotsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että maanantai-perjantai arkivuoroilla matkustaa 1/3 tai korkeintaan puolet laivan maksimi matkustajamäärästä.
Viikonloppuna laivat on täynnä ja hinnat katossa. Jonkun pitää maksaa tappiollisen arjen kustannukset. Valtiokin tukee yhtiöitä muutamalla sadalla miljoonalla per vuosi
Olisiko fiksua vähentää arkimatkojen määrää, esim jättämällä tiistain ja keskiviikon vuorot ajamatta?
Se vähentäisi kustannuksia, saattaisi jopa halventaa risteilyhintojakin :)
Eihän niitä arkipäivien matkoja matkustajien vuoksi ajeta, vaan rahdin! Sehän ne suurimmat rahat tuo.
Kun kerran on pakko ajaa joka tapauksessa, niin asiakkaita houkutellaan sitten todella halvoilla risteilyhinnoilla, ajatuksena että luultavasti sitten kuitenkin ostavat jotain laivalla ja käyttävät palveluja.
Eläkeläiset, työttömät, opiskelijat jne. hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes menee mihinkään Ruotsiin nykyään? Itse suuntaan baltian maihin.
Nyt ei ollutkaan kysymys mistään viinarallista vaan ihan normaalista matkailusta.
Minusta ensin pitäisi vähentää aivottomia - kuten ap - tältä planeetalta.
Laivan kulut satamassa seisoessa saattavat olla hyvinkin samaa luokkaa kuin merillä, iso osa henkilökuntaa kun tarvitaan myös satamassa, puhumattakaan kiinteistä kuluista kuten sähkö ja lämmitys, ja mitään tuloja ei satamassa seistessä tule. Plus ei ne huvimatkailijat ainoita matkustajia ole, tavarankuljetuksia kulkee myös paljon meriteitse.
Vierailija kirjoitti:
Rekkaliikenne vaatii tiheää ajoa.
Valtaosa rahdista taitaa jo mennä Turun kautta. Sinne menee useampi laiva ja se on halvempaa. Eikä rekkamiehelle ole ongelma ajaa Turusta eteenpäin.
Helsingistä jos laiva lähtee maanantaina niin takaisin se on vasta keskiviikko aamuna.
Meinaako ap, ettei noissa laivayhtiöissä osata laskea kannattavuutta? Sinähän voit mennä kertomaan tämän älynväläyksesi heille!
Hotelli, jossa voisi juhlia kuin 24-tunnin risteilyllä ja vielä yöpyä päälle,
samalla hinnalla kuin autolautoilla, olisi minun juttu.
Sellainen maanpäällinen porauslautta.
Olisiko matkustajamäärillä mitään tekemistä hintojen kalleuden kanssa? Jos on väkeä tulossa, ei niille kannata myydä matkaa halvalla.
Sit on kyllä kaupoissa aika paljon vähemmän mitään tuontitavaroita, tai verkkokauppakuljetukset Euroopasta tulee vielä hitaammin. Noiden alusten varsinainen bisneshän ei ole matkustajaliikenne vaan rahtiliikenne.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä jos laiva lähtee maanantaina niin takaisin se on vasta keskiviikko aamuna.
Joka päivä ne laivat kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes menee mihinkään Ruotsiin nykyään? Itse suuntaan baltian maihin.
Noilla laivoilla onkin nykyään suurin osa matkustajista ruotsalaisia.
Vai Ruotsiin pesineitä?
Vierailija kirjoitti:
Sit on kyllä kaupoissa aika paljon vähemmän mitään tuontitavaroita, tai verkkokauppakuljetukset Euroopasta tulee vielä hitaammin. Noiden alusten varsinainen bisneshän ei ole matkustajaliikenne vaan rahtiliikenne.
Mun mies on ajanut viis vuotta tavaraa Keski-Euroopasta Suomeen. Sen laiva lähtee Kapellskäristä ja menee Naantaliin. Sen kaveri reissaa Saksasta Vuosaareen. Ei ne ainakaan käytä matkustajalaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekkaliikenne vaatii tiheää ajoa.
Valtaosa rahdista taitaa jo mennä Turun kautta. Sinne menee useampi laiva ja se on halvempaa. Eikä rekkamiehelle ole ongelma ajaa Turusta eteenpäin.
Ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Meinaako ap, ettei noissa laivayhtiöissä osata laskea kannattavuutta? Sinähän voit mennä kertomaan tämän älynväläyksesi heille!
Jospa laskut on jo laskettu ja täällä mitataan onko kannatusta. Tähän mennessä kukaan ei ole laittanut vuorojen harventamista vastaan. Kaikki puhui vain rahtiliikenteestä. Kummallinen vauva-palsta :)
Vierailija kirjoitti:
Hotelli, jossa voisi juhlia kuin 24-tunnin risteilyllä ja vielä yöpyä päälle,
samalla hinnalla kuin autolautoilla, olisi minun juttu.
Sellainen maanpäällinen porauslautta.
Turkulaisena ihmettelen miksi vaivautua matkustamaan satoja kilometrejä jostain Suomen syrjäkyliltä
Turkuun ja 24-tunnin risteilylle. Varsinkin nuoret tulevat laivoille bilettämään ja pornoilemaan.
Kuka edes menee mihinkään Ruotsiin nykyään? Itse suuntaan baltian maihin.