Opettajan tiukka arvostelu
Lapsi sai esim kokeiden keskiarvoksi 8,85 niin numero oli todistuksessa 8. Jos oli kokeiden ja läksyjen kuuntelemisen keskiarvo 7.70 niin sai numeron 7. Opettaja vaan sanoo että arvosteli tiukasti. Onko tämä oikein?
Kommentit (18)
No sen arvostelun pitää olla ohjeistuksen mukainen. EI ope saa itse niitä kriteerejä keksiä. MUTTA arvosanaan vaikuttaa muukin kuin pelkät kokeet.
Varmaan ihan oikein. Opsissa lukee mitkä ovat arvosanan 8 kriteerit
Lapsen kokeiden keskiarvo 10, todistuksessa 9, koska ei viitannut 10 edestä. Opettajan vaihduttua, todistuksessa jälleen 10.
Idio*tti opettaja, jota tosin en maininnut lapselle, vaan totesin että eri opettajat painottavat tuntiosallistumista eri tavoin.
Lapsen luokka oli älyttömän villi ja lapsi hiljainen, viittaaminen oli työlästä tuollaisessa ympäristössä.
Tuntiosaaminen ja -osallistuminen vaikuttaa yhtä paljon kuin kokeet.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kokeiden keskiarvo 10, todistuksessa 9, koska ei viitannut 10 edestä. Opettajan vaihduttua, todistuksessa jälleen 10.
Idio*tti opettaja, jota tosin en maininnut lapselle, vaan totesin että eri opettajat painottavat tuntiosallistumista eri tavoin.
Lapsen luokka oli älyttömän villi ja lapsi hiljainen, viittaaminen oli työlästä tuollaisessa ympäristössä.
Tutustu opetussuunnitelmaan. Siellä selvitetään mistä arviointi koostuu ja vastaus ei ole kokeiden keskiarvosta
Vierailija kirjoitti:
Tuntiosaaminen ja -osallistuminen vaikuttaa yhtä paljon kuin kokeet.
En ikinä ymmärtänyt, että minkä takia tuntiosaamista/osallistumista painotetaan niin paljon. Ei kai ne lapsen kokeessa osoittamat tiedot ole mihinkään kadonneet, vaikka ei olekaan tunnilla koko ajan äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntiosaaminen ja -osallistuminen vaikuttaa yhtä paljon kuin kokeet.
Tämä on yllätys meille 70- ja 80-luvulla koulua käyneille.
Luulen, että tämä myös heikoimmissa arvosanoissa syy siihen, miksi oppilaat ns. ei osaa mitään. Oppilaat saavat tuntiosaamisen perusteella paremman arvosanan mitä koeosaaminen edellyttäisi. Ongelma on se, että kokeessa mitataan kokonaisuuksien ymmärtämistä sekä saamista ja tuntiosaaminen on kapeampaa kappalekohtausta osaamista.
Jouluna on järkevää antaa tiukemmin arvosana, niin ei tarvi keväällä laskea numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kokeiden keskiarvo 10, todistuksessa 9, koska ei viitannut 10 edestä. Opettajan vaihduttua, todistuksessa jälleen 10.
Idio*tti opettaja, jota tosin en maininnut lapselle, vaan totesin että eri opettajat painottavat tuntiosallistumista eri tavoin.
Lapsen luokka oli älyttömän villi ja lapsi hiljainen, viittaaminen oli työlästä tuollaisessa ympäristössä.Tutustu opetussuunnitelmaan. Siellä selvitetään mistä arviointi koostuu ja vastaus ei ole kokeiden keskiarvosta
Tuo tapahtui jo vanhan opsin aikaan. Tuota tyyliä noudatti ainoastaan yksi opettaja. Lapsen kotitehtävät oli aina tehtynä, pistokokeista myös 10. Nykysin arvosanat noudattavat kokeiden ja harjoitustöiden arvosanojen keskiarvoa. Käytös on 9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntiosaaminen ja -osallistuminen vaikuttaa yhtä paljon kuin kokeet.
En ikinä ymmärtänyt, että minkä takia tuntiosaamista/osallistumista painotetaan niin paljon. Ei kai ne lapsen kokeessa osoittamat tiedot ole mihinkään kadonneet, vaikka ei olekaan tunnilla koko ajan äänessä.
Kaikkien opetustavoitteiden toteutumista ei voida mitata kokeessa kunnollisesti. Oman ajattelun ilmaiseminen myös suullisesti on tärkeä taito
3
Oppilaan käytös tunneilla vaikuttaa myös, ei pelkkä kokeiden arvosana. Jos ei viittaa, tuijottelee vain ikkunasta, kaivelee puhelintaan ja keikkuu tuolilla, niin se vaikuttaa arvosanaa alentavasti. Käske lastasi käyttäytymään, tekemään läksynsä ja viittaamaan jos haluat hänelle parempia numeroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntiosaaminen ja -osallistuminen vaikuttaa yhtä paljon kuin kokeet.
Tämä on yllätys meille 70- ja 80-luvulla koulua käyneille.
Luulen, että tämä myös heikoimmissa arvosanoissa syy siihen, miksi oppilaat ns. ei osaa mitään. Oppilaat saavat tuntiosaamisen perusteella paremman arvosanan mitä koeosaaminen edellyttäisi. Ongelma on se, että kokeessa mitataan kokonaisuuksien ymmärtämistä sekä saamista ja tuntiosaaminen on kapeampaa kappalekohtausta osaamista.
Meillä kyllä arvosanat tulevat edelleen kokeiden keskiarvojen perusteella.
Itse tsemppasin hurjasti historiassa, ainoa , joka ei ollut 9 tai 10.
Osallistu on tunneilla hulluna, kokeesta sain 9+.
Opettaja antoi kasin. Näki pettymykseni ja selitti , että olisi voinut ysinkin antaa, mutta säästeli vielä.
Lopetin tsemppuksen, säästelin niin että sain seiskan.
Olin silloin 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntiosaaminen ja -osallistuminen vaikuttaa yhtä paljon kuin kokeet.
Tämä on yllätys meille 70- ja 80-luvulla koulua käyneille.
Luulen, että tämä myös heikoimmissa arvosanoissa syy siihen, miksi oppilaat ns. ei osaa mitään. Oppilaat saavat tuntiosaamisen perusteella paremman arvosanan mitä koeosaaminen edellyttäisi. Ongelma on se, että kokeessa mitataan kokonaisuuksien ymmärtämistä sekä saamista ja tuntiosaaminen on kapeampaa kappalekohtausta osaamista.
Meillä kyllä arvosanat tulevat edelleen kokeiden keskiarvojen perusteella.
No sitten teillä opettajat tekee virkavirheitä. Arviointiin on ihan selkeät arviointiohjeet. Ei niitä kukaan itse saa keksiä.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Oppilaan käytös tunneilla vaikuttaa myös, ei pelkkä kokeiden arvosana. Jos ei viittaa, tuijottelee vain ikkunasta, kaivelee puhelintaan ja keikkuu tuolilla, niin se vaikuttaa arvosanaa alentavasti. Käske lastasi käyttäytymään, tekemään läksynsä ja viittaamaan jos haluat hänelle parempia numeroita.
Ujo lapsi ei viittaa, koska muut mölisee, ääni ei kuulu, kiusaajat imitoi vastaamista jne.
Tiukka arviointi on harmillista etenkin ysillä, kun haetaan toisen asteen kouluihin. Tiukka ope antaa seiskan, samoilla taidoilla tai jopa heikommilla toisessa koulussa saat ysin. Sitten tämä ysin saanut pääsee kovemman keskiarvon lukioon.
On.