Mitä eroa on oppimisvaikeuksilla ja kehitysvammalla?
Tahtoisin tietää. Tukiliiton sivuilla nää niputetaan samaksi asiaksi.
Kommentit (10)
Mitä eroa on tyhmällä kysymyksellä ja tyhmällä kysyjällä?
Aivojaa tuloisi osataaa täydestä passiivisuudrsta aktivooida ja pitäää aktiivisuutta ylllä niin se hankalaa väsymyksen ja elintoiimintojen mukauutuessa ja epä inspiiroivassa ympäristössdä.
Jokaisella kehitysvammaisella on oppimisvaikeuksia.
Oppimisvaikeuksista kärsivällä ei välttämättä ole kehitysvammaa. Joillakin on ja joillakin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Aivojaa tuloisi osataaa täydestä passiivisuudrsta aktivooida ja pitäää aktiivisuutta ylllä niin se hankalaa väsymyksen ja elintoiimintojen mukauutuessa ja epä inspiiroivassa ympäristössdä.
Se onn aivokemiiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivojaa tuloisi osataaa täydestä passiivisuudrsta aktivooida ja pitäää aktiivisuutta ylllä niin se hankalaa väsymyksen ja elintoiimintojen mukauutuessa ja epä inspiiroivassa ympäristössdä.
Se onn aivokemiiaa.
Siis osaaltaa kun puhuutaan. Jus tämäänlaisia sanoja käyyttää jottta erottauutu marrginaaalissa jossa se meneestyminen mitataaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on tyhmällä kysymyksellä ja tyhmällä kysyjällä?
Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan, on vain tyhmiä kysyjiä.
Rautalankaesimerkki:
Oppimisvaikeus: miten lasketaan yhteen 2+2*2. Mutta kun hän menee kauppaan, hän tietää, että 10 eurolla ei saa 11 euroa maksavaa tuotetta
Kehityvammainen taas saattaa tuon laskun mekaanisesti jopa tajuta, jos on opetellut niitä. Mutta kun hän menee kauppaan, hän saattaa kysyä euron tuotteesta, että riittääkö 10 euroa siihen.
Eli kehitysvamma on silloin, jos arjen haasteissa on vaikeuksia selvitä. Jos on oppimisvaikeuksia ilman kehitysvammaa, arki sujuu, mutta joitakin osa-alueita on vaikea ymmärtää. On myös tyyppejä, jotka ovat loistavia matikassa, mutta kielet ei millään suju ja päinvastoin. Toisaalta kehitysvammainenkin voi oppia kieliä todella hyvin, varsinkin jos ympäristö tukee siinä.
Erot havaitaan älykkyystesteillä, joissa testataan eri osa-alueita ja tietyn äo:n alle jääminen tarkoittaa kehitysvammaa. Raja on ns. veteen piirretty viiva kuitenkin, kun ollaan lähellä määritelmää.
Tasoero.
Jollakin voi olla jonkinlainen hahmotushäiriö, joka vaikeuttaa oppimista vaikka älykkyys olisikin normaali.
Jonkun älykkyys on niin matala(75-85), että on oppimisvaikeuksia, puhutaan laaja-alaisista oppimisvaikeuksista(entinen heikkolahjaisuus).
Jos ÄO on alle 75, on kyse älyllisestä kehitysvammasta.
Mitä eroa on lehmällä ja sammakolla?
Nekin voi niputtaa samaksi jos niin haluaa.