Liikkeiden "lisämyynnin" tyrkyttäminen.
Ärsyttävä lisämyynti, pistääkö vihaksi muilla? Tänään ostin silmälasit,kahdet yhden hinnalla,yksitehot , yhteishintaan 29€ .Löytyi hyvät pokat, kyllästynyt marketkamaan.
Tiesin että lukulaseihin tulee olla 2,5 plussaa. Valitsin kehykset ,kaikki OK.
No tarjottiin näöntarkastus 0e, eikö kannattaisi? No tottakai!
Otettiin silmistä kuvat ok,mitattiin simänpaineet: molemmissa 19 OK? (voisitko tulla kontrolliin viikonpäästä,on vähän koholla (5€), näkö molemmissa silmissä 1.2 ,silti ehdotettiin kaksitehoja,koska silmä saisi levätä. Täh?? Sanoin Kiitos ei,lukulasit tulin ostamaan.
Myymälän puolella alkoi sitkeä myynti lukulaseihin saa lisähinnalla: "näkyvyyttä" pidemmälle ja laajemmalle. Ei kiitos. Jaa,paineet oli koholla, varataanko aika silmälääkärille? Lisätäänkö linssin kovuutta,heijastusta, ohuutta....x€ lisää.
Ei,ei,ei!!
Parin vkon päästä haen valmiit lasit. Näin introverttina ahdistaa jo nyt.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä lisämyynti, pistääkö vihaksi muilla? Tänään ostin silmälasit,kahdet yhden hinnalla,yksitehot , yhteishintaan 29€ .Löytyi hyvät pokat, kyllästynyt marketkamaan.
Tiesin että lukulaseihin tulee olla 2,5 plussaa. Valitsin kehykset ,kaikki OK.
No tarjottiin näöntarkastus 0e, eikö kannattaisi? No tottakai!
Otettiin silmistä kuvat ok,mitattiin simänpaineet: molemmissa 19 OK? (voisitko tulla kontrolliin viikonpäästä,on vähän koholla (5€), näkö molemmissa silmissä 1.2 ,silti ehdotettiin kaksitehoja,koska silmä saisi levätä. Täh?? Sanoin Kiitos ei,lukulasit tulin ostamaan.
Myymälän puolella alkoi sitkeä myynti lukulaseihin saa lisähinnalla: "näkyvyyttä" pidemmälle ja laajemmalle. Ei kiitos. Jaa,paineet oli koholla, varataanko aika silmälääkärille? Lisätäänkö linssin kovuutta,heijastusta, ohuutta....x€ lisää.
Ei,ei,ei!!
Parin vkon päästä haen valmiit lasit. Näin introverttina ahdistaa jo nyt.
Menepä eläinlääkärillä käymään perusrokotusta hakemassa lemmikillesi.....kummasti alkaa hienovarainen painostus siihen ja tuohon.
Myyminen on niiden työtä. Ei se ole hyväntekeväisyyttä. Osaat varmasti sanoa "ei kiitos"?
Tilanne on vaivaannuttava, mutta aina voi sanoa tomerasti - EI KIITOS!
Vierailija kirjoitti:
Myyminen on niiden työtä. Ei se ole hyväntekeväisyyttä. Osaat varmasti sanoa "ei kiitos"?
Asiakas osaa varmasti myös sanoa tarvitsevansa tuotteen/palvelun, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyminen on niiden työtä. Ei se ole hyväntekeväisyyttä. Osaat varmasti sanoa "ei kiitos"?
Asiakas osaa varmasti myös sanoa tarvitsevansa tuotteen/palvelun, jos haluaa.
Itse asiassa ei ne aina osaa. Vasta kun kysyy, niin muistavat että tarvivat senkin.
Saisko olla suklaata, maistuisiko suklaa, kolme kpl 4€ tms. aina Shellin kassalla...
Vierailija kirjoitti:
Myyminen on niiden työtä. Ei se ole hyväntekeväisyyttä. Osaat varmasti sanoa "ei kiitos"?
Ei olekaan hyväntekeväisyyttä myydä asiakkaan haluamat lasit. Ei ole myöskään mitenkään ongelmallista, jos myyjä kysyy, voiko hän olla jotenkin muuten avuksi ja mainita jotain aurinkolaseista tms. Mutta kyllä se lisämyynti yhteen "ei kiitokseen" pitäisi loppua.
Eläinlääkärillä lemmikin käyttö. Se erikoisruokien myynti! Kalliita, mutta onko välttämätöntä lemmikille? Onko eläinrääkkäystä sit syöttää marketruokaa?
Kampaamot.....Meillä on nyt tällainen just sun hiuksille sopiva tuotesarja ja säästöpakkaus! Ei maksa ku 60€ shampoo, hoitoaine,hiusnaamio!
Sit se ei sovikaan sun hiuksille ja sulla on 5l paskatuotetta hävitettävänä. Aaaargh
Jos asiakkaalle ei kerrota, että silmänpaine noussut, niin tehdään virhe. Toisaalta jos asiakkaalle ei kerrota, että ne halvat lasit ovat oikeasti aika huonot, niin sehän on asiakkaan oma ongelma, jos ei näe niillä mitään muuta kuin lukea tietyltä rajatulta etäisyydeltä. Tai jos ne linssit naarmuuntuvat jo puhdistuksesta.
No tuo optikkokäynti kuulosti kyllä siltä että he tekivät vain työtään ja ohjasivat eteenpäin kun jotain huolestuttavaa ilmeni. Menehän sinne silmälääkärille,sun terveytesi kyseessä. Ihan eri juttu kuin joku vaatekauppojen tuputus.
Sain lahjakortin (100€) kosmetologille. Valitsin hoidon herkälle,pintakuivalle iholle 98€. Kosmetologin mielestä tarvitsin todellakin "kirkastavan" hoidon.
Hoito viimeisteltiin aivan ihanan tuoksuisella ja tuntuisella voiteella. Ihastelin ääneen!
Pois lähtiessä hoitaja otti voidepurkin hyllystä,sanoi että tämän voiteen tarvitset 87€, mutta on nyt hintaan 76€.
Siinä onnenhuumassa ostin,luulin tyhmä,että se on samaa voidetta kuin hoidon lopussa.
Käytössä voide oli kammottavaa,tuoksui pistävälle ja kirveli iholla puhdistuksen/saunan jälkeen. Lisäksi saamani hoidon hinta liikkeen nettisivuilla on 70e.
Bye bye 100€....tai siis 176€
Specsavers? Kaverille kans tyrkytettiin. Mä en ole koskaan käynyt tuolla.
Vierailija kirjoitti:
Saisko olla suklaata, maistuisiko suklaa, kolme kpl 4€ tms. aina Shellin kassalla...
Joka halvatun aamu R-kioskilla sama virsi : maistuisko kahvi, entä croissantti? Siis oikeasti, ei kiitos, osaan ottaa tuosta mistä muutkin jos mieli tekee.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakkaalle ei kerrota, että silmänpaine noussut, niin tehdään virhe. Toisaalta jos asiakkaalle ei kerrota, että ne halvat lasit ovat oikeasti aika huonot, niin sehän on asiakkaan oma ongelma, jos ei näe niillä mitään muuta kuin lukea tietyltä rajatulta etäisyydeltä. Tai jos ne linssit naarmuuntuvat jo puhdistuksesta.
21 on vielä normaali silmänpaine, aplla 19
Vierailija kirjoitti:
Sain lahjakortin (100€) kosmetologille. Valitsin hoidon herkälle,pintakuivalle iholle 98€. Kosmetologin mielestä tarvitsin todellakin "kirkastavan" hoidon.
Hoito viimeisteltiin aivan ihanan tuoksuisella ja tuntuisella voiteella. Ihastelin ääneen!Pois lähtiessä hoitaja otti voidepurkin hyllystä,sanoi että tämän voiteen tarvitset 87€, mutta on nyt hintaan 76€.
Siinä onnenhuumassa ostin,luulin tyhmä,että se on samaa voidetta kuin hoidon lopussa.
Käytössä voide oli kammottavaa,tuoksui pistävälle ja kirveli iholla puhdistuksen/saunan jälkeen. Lisäksi saamani hoidon hinta liikkeen nettisivuilla on 70e.Bye bye 100€....tai siis 176€
Bad bad bisnessss...
Tuolla tavoin toimimalla liike menetti varmuudella 4-10 asiakasta, ehkä enemmänkin. Mielipahasta kerrotaan useammalle ---> jotka puolestaan kertovat eteenpäin.
Hyvästä palvelusta sen sijaan harvemmin annetaan palautetta, ellei se ole aivan erityisen speciaalia - mutta palataan todennäköisemmin palveluntarjoajan luo uudelleen, koska todettu luotettvaksi.
Liikkeenharjoittajien syytä muistaa ohjenuorana Pretty Woman-elokuvan kohtaus missä päähenkilö Viviania kohdeltiin kuin halpaa makkaraa ja menetettiin samalla varteenotettava ostaja.
"Big mistake. Huge."
jos joku kysyy saako olla muuta sanon persettä
Nesteellä ostan 2 euron puuron ja aina sanotaan laitetaanko kahvi? tai otatko kahvin myös? Mitä hittoa!! Ei puuro mitään kahvia tarvitse. Enkä edes juo kahvia.
Kun Tiimarissa alkoi tuo tuputtaminen "tässä ois näitä kyniä kolme viitosella. Tarviitko vihkoja. Mites höyhenet tai kreppipaperi kun tuo pääsiäinenkin tulee. Nyt ois noi kaikki pääsiäiskoristeet - 30 %" lopetin siellä asioimisen.
Ja kuinkas sitten sille putiikille kävikään. Ehkä muut oli samaa mieltä "lisämyynnistä".
Lisäostosten tyrkyttäminen maksamisen yhteydessä kassalla on kiusallista ostajalle ja tyhmä sekä moukkamaisen kummallinen liiketoimintapiirre. Valitettavasti pesiytynyt pysyvästi joihinkin vaate- ja huonekalukauppoihin toimintasuunnitelmaan - vaikka vaikutus on päinvastainen jos ajatellaan myynnin tuollaisella lisääntyvän. Korkeintaan "saako olla muuta" riittää, jos on myyjä pakotettu tyrkyttämään kauppiaan toimesta lisämyynnin toivossa.