AUTOASIAA: VW passat, golf ja Skodat - kuinka "vanhaa" vuosimallia näitä uskaltaa/kannattaa hankkia? (Muuna kuin
dieselinä.) Millaisia kokemuksia teillä? Saa toki kommentoida muitakin merkkejä tai malleja.
Kommentit (20)
TSI-bensakoneissa oli isoja ongelmia jakopään ketjujen kanssa, olikohan vuodet 2010-2012(?); siirtyivät sen jälkeen käyttämään taas hihnoja ja homma taas kunnossa 2013 alkaen. Audeissa käytetyissä 1.8TFSI-moottoreissa ollut suuria ongelmia öljynkulutuksen kanssa.
Kannattaa katsella myös Seattia. Samaa konsernia ja samat osat kuin noissa muissakin ja etenkin nykyiset mallit oikein hyviä ja selvästi edullisempia kuin VW.
Vw moottorit huonoja, parempi katsella jotain muuta.
Mahdollisimman vanhaa.
Osta Passat 2001-2004 1.8T bensakoneella.
Katsoin kuinka vanha aloitus on kyseessä kun haetaan dieseliä :D Kukaan täysjärkinen ei enää hanki dieseliä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kuinka vanha aloitus on kyseessä kun haetaan dieseliä :D Kukaan täysjärkinen ei enää hanki dieseliä.
Ei haeta.
Hyvä mainehan näillä on etenkin kilometrien suhteen ja aika paljon kertoo se että poliisi käyttää ja takseissakin on paljon. Oikeastaan kysymys kysymysmerkki ovat uudemmat pienet turbomoottorit ja niiden kesto koska niistä on kokemuksia kuitenkin aika vähän. Käytännössä väittäisin että mitään isoja ongelmia ei pitäisi olla ennen 200teur kilometria jos ikää ei ole vielä älyttömästi.
Kyllähän dieselit kestää. Varsinkin vanha 1.9 menee järkiään sen 500tkm
Vierailija kirjoitti:
2014
Se kaikista "järkevin" vaihtoehto on tosiaan neljä vuotta vanha auto. Uusi auto on hyvin lähellä, mutta kaikista kalliinmaksi tulee 8-vuotias auto.
Tuossa 1.8t moottorissa on ongelmana moottorin karstoittuminen sisältä, karsta tukkii öljyn imusihdin ja huonot öljynpaineet aiheuttaa moottori/turbo vaurion, suurin syyllinen on longlife öljyt ja vähäiset ajokilometrit/vuosi.
2.0tdi moottoreissa ongelmana on öljypumpunakseli joka kestää n:200000km, aiheuttaa moottorivaurion/turbon.
Uudempien öljynkulutus ym. Ongelmiin en ota kantaa, mutta niitä on PALJON kerrottua enemmän.
Meillä oli 1.9TDI golf lastutettuna, tuolla ajaa helposti 500-600000km, mutta muija kun halusi toisenlaisen auton ei volkkari kelvannut vaihdossa mihinkään tai siitä ei olisi hyvitetty mitään.
Ehkä järkevintä on unohtaa kokonaan VAG konsernin autojen osto.
Audissa ainakin on koko ajan jotain vikaa, edellisellä bemarilla oli todella huolettomia kilometrejä.
Kierrä nuo kaikki vikavaggineet kaukaa ellet nauti ylimääräisistä korjaamokäynneistä ja sinulla paljon ylimääräistä aikaa ja rahaa.
Omituisia vastauksia tässä ketjussa. Skoda ei ole turhaan suomen suosituin auto ja vikatilastoissa ei vikoja juuri näy. Huvittavaa tosin on että koska Skodaan tulee tekniikka vasta Audin ja volkkarin jälkeen siitä puuttuu kaikki uusimmat hienoudet mutta vastaavasti vikoja ja lastentauteja ei myöskään ole ja sekös harmittaa konsernissa kun tilastoja katsotaan.
Onkos se vag-jakoketjuongelma hoidettu?
Kun vag-konsernin 1,8- ja 2,0-litraiset tfsi-koneet alkoivat oireilla järjettömillä öljynkulutuksilla, Audi ja Vw luistelivat vastuusta. Kas kummaa, Skoda hoiti homman kunnialla: ongelmakoneet korjattiin takuuna. Tekniikan maailmahan tutki mikä noissa koneissa meni vikaan ja kyseessä oli männänrenkaan liian pienet öljyaukot jotka tukkeutuivat äärimmäisen helposti, jolloin renkaat alkoivat "pumpata" öljyä pihalle.
Ap:lle: mielestäni ei voi sanoa mitään yleispätevää ikää tai kilometrimäärää, koska niin paljon riippuu autoyksilöstä. Tällä hetkellä allani on 2008 Octavia, sitä ennen ajoin 16 vuotta vanhalla Toyota Avensiksella joka oli elämäni luotettavin auto mutta söi 270 tkm iässä 8 dl öljyä per tankillinen bensaa.
Pelkkää mutua nämä vastaukset. Auton valinnassa on niiiiiin monta muuttujaa että valinta on lähes mahdotonta. Joku moittii vagin öljynkulutusta, toinen jakoketjuja jne. vaikka nämä on vuosimallikohtaisia ongelmia. Vagin hyvä maine on seurausta muutaman vuoden takaisista erinomaisista moottoreista 1.9TDI ja 1.8T. Se ei tarkoita että nykymoottorit ois yhtä kestäviä ja vähähuoltoisia. Joku sanoo että '2014', eli neljä vuotta vanha auto on paras, ai ihanko mallista, merkistä ja koosta riippumatta? Totuus 1. Sellaista autoa ei ole vielä tehtykään joka ei mene jostain kohtaa rikki. 2. Auto on kulkuväline, ei statussymboli. Jos haet statussymbolia niin älä kysy neuvoja, järjellä ei ole statusauton kanssa mitään tekemistä. 3. Auton kiinteät kulut voi olla vuodessa 300€, tai sitten 5000€, oli auton hankintahinta sitten satasen tai kymppitonnin. Uusissakin autoissa voi tulla yllättävä parin tonnin remppa. 4. Näistä on aika vaikea löytää kombinaatio jossa kaikki tarpeet on täytetty: auton hinta, koko, kulutus, kestävyys, huoltojen hinnat, varaosien hinnat, osaatko itse korjata, merkin maine, väri, automaatti, ilmastointi, laatuvaikutelma, bensa vai diesel... ja tähän koko sotkuun ympätään vielä mielipiteet eikä logiikkaa (en mä millää riisikipolla aja).
Meillä on 2009 vuoden Kia Ceed dieselinä. Ollaan oltu tyytyväisiä tähän käytettyyn hankintaan. Kiihtyy muuten hyvin eikä ole silti mikään löpönhörppijä :)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kuinka vanha aloitus on kyseessä kun haetaan dieseliä :D Kukaan täysjärkinen ei enää hanki dieseliä.
Miksei muka?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä :) Ollaan parhaillaan vaihtamassa autoa