”Hyvää päivän jatkoa”
Tuo nykyään usein kaupan kassalta kuultu lause on niin teennäinen, että se saa päivänjatkoni kaikkea muuta kuin hyväksi. Kun kassojen on ilmeisesti määrätty se sanoa, kassahenkilö ei silti sitä tosissaan tarkoita, vaan konemaisesti latelee, se on jopa vaivaannuttavaa.
Se ei tee kauppaa yhtään asiakaslähtöisemmäksi ja ystävällisemmäksi, se vaikuttaa jopa kaupan valintaan ainakin minulla. En käy paikallisessa s-marketissa tuon takia vaan valitsen naapurikaupan.
Tuo teennäinen ”hyvää päivän jatkoa” saattaa sopia jonnekin muualle, mutta ei meille Suomeen.
PS. Kielipoliiseille tiedoksi: Lauseen voi kirjoittaa muotoon ”hyvää päivän jatkoa” tai ”hyvää päivänjatkoa”, kumpikin on yhtä oikein.
Kommentit (15)
On se kamalaa. Kyllä menee päivä pilalle. Sapettaa niin kovin ettei uni tule.
On sullakin ongelmat
Niin. Jokaisella omansa. Mitä sitten?
Alkossa kassojen on ilmeisesti määrätty sanoa niin hauskaa päivänjatkoa, ainakin lähialkossa. Hih.
Totta, niin käsketään sanoa. Valita johdolle. Pakko tehdä mitä työnantaja käskee.
Joo, en mäkään tykkää, kun ei se ole luontevaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta, niin käsketään sanoa. Valita johdolle. Pakko tehdä mitä työnantaja käskee.
Mä ainakin oon valittanut, varmaan ap:kin, tai ainakin olisi hyvä valittaa.
Onko teille muuten kerrottu, miksi tuo pitää sanoa? Onko sille jotain hyviä perusteluja?
Itsehän toivottelen hyvää päivänjatkoa ja huutistelen mielessäni koska en oikeasti tarkoita sitä.
Mun käy sääliksi kassoja, jotka toistaa satoja kertoja päivässä nuo samat. "Hei", "Kiitos", "Onko S-etukorttia", "Kiitos", "Hyvää päivänjatkoa".
Itse en pystyisi. Jos olisi ihan pakko, niin kykenisin korkeintaan toistamaan nuo fraasit monotonisella, robottimaisella äänellä, tyhjä katse silmissäni.
Mä sanon usein vain "kiitti moi", mutta jos asiakas on kiva tai jos hänestä paljastuu jotakin henkilökohtaisempaa, saatan toivottaa kivoja juhlia, hyvät päivänjatkot tai hyvää viikonloppua. Jos on naama oikein väärinpäin, toivotan yleensä kanssa hyvät päivänjatkot. :D Lajittelen asiakkaita ja valitsen loppufraasin sen mukaan, tykkäänkö niistä, koska se on luontevaa. Ja kehun myös ostoksiaan vain, jos oikeasti tykkään niistä, tyyliin "mulla on tämä kotona, tää kestää kyllä vuosikausia menemättä miksikään". En tosin ole s-marketin kassa, tuota edellistä olisi hieman vaikeakin sanoa jostain Rainbow-roiskeläpästä.
Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Tuo "hyvää päivänjatkoa" on tullut jenkkilästä, aivan typerä ja teennäinen lause, jota kuulee ikävä kyllä todella paljon. Sanonkin ihan piruuttani "Näkemiin" kun minulle sanotaan tuo irvokas lause.
Vielä kun suomalainen ei-asiakaspalveluun soveltuva alitajuista herravihaa kokeva usein nais asiakaspalvelija sen sanoo, se kuulostaa vielä ikävämmältä ja teennäisemmältä.
Ap. tässä vielä. En tarkoittanut kassahenkilöitä mitenkään moittia vaan nimenomaan kaupan johtoa tms. Kassat tuohon syyttömiä ovat, ja he sitä joutuvat teennäisesti hokemaan. Sympatiani ovat heidän puolellaan.
Niin, ja olen palautetta asiasta laittanutkin, vastausta en tosin ole saanut.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon usein vain "kiitti moi", mutta jos asiakas on kiva tai jos hänestä paljastuu jotakin henkilökohtaisempaa, saatan toivottaa kivoja juhlia, hyvät päivänjatkot tai hyvää viikonloppua. Jos on naama oikein väärinpäin, toivotan yleensä kanssa hyvät päivänjatkot. :D Lajittelen asiakkaita ja valitsen loppufraasin sen mukaan, tykkäänkö niistä, koska se on luontevaa. Ja kehun myös ostoksiaan vain, jos oikeasti tykkään niistä, tyyliin "mulla on tämä kotona, tää kestää kyllä vuosikausia menemättä miksikään". En tosin ole s-marketin kassa, tuota edellistä olisi hieman vaikeakin sanoa jostain Rainbow-roiskeläpästä.
En yhtään tykkäisi jos kassa puuttuisi ostoksiini noin. Ei ole kassan asia kommentoida asiakkaan ostoksia oma-aloitteisesti millään lailla. Kehut ostoksia? Jestas.
Minä toivotan usein puhelun lopettaessani tai muuten asioinnin päättäessäni toiselle osapuolelle hyvää päivänjatkoa. Olen käyttäytynyt näin teinistä saakka.
Eipä ole tullut mieleenkään että peruskohtelias käytös olisi teennäistä.
Vierailija kirjoitti:
Mun käy sääliksi kassoja, jotka toistaa satoja kertoja päivässä nuo samat. "Hei", "Kiitos", "Onko S-etukorttia", "Kiitos", "Hyvää päivänjatkoa".
Itse en pystyisi. Jos olisi ihan pakko, niin kykenisin korkeintaan toistamaan nuo fraasit monotonisella, robottimaisella äänellä, tyhjä katse silmissäni.
Tuo on ihan luontevaa tilanteeseen liittyvää dialogia. Ei niitä mitenkään automaatiolla toistella. Esim. jos asiakas ottaa esiin etukorttinsa, ei sitä tarvitse erikseen kysyä... Ainoastaan tuo viimeinen toivotteluosuus on päälle liimattua. Itse en koskaan sano mitään, mikä ei tunnu luontevalta. Ts. ihminen tulee kassalle --> on luontevaa sanoa moi. Kukaan tuskin ajattelee, että voi ny vitttu, just sanoin moi puoli minuuttia sitten.
On sullakin ongelmat