Valtavia mullistuksia odotettavissa autoiluun – Tuore raportti: toimet käynnistettävä nopeasti, kansalaisille julkistettu kysely
Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä on koonnut kolme vaihtoehtoista skenaariota liikenteen päästöjen poistamiseksi.
Yhtä yksinkertaista ja helppoa tietä päästövähennyksiin ei ole, todetaan työryhmän tänään julkistetussa väliraportissa.
– Suuria päästövähennyksiä aikaansaavat toimet on välttämätöntä käynnistää juuri nyt, jos aiomme torjua ilmastonmuutoksen maailmanlaajuiset katastrofaaliset seuraukset yhteiskunnallemme. Meidän on oltava valmiita tekemään vaikeiltakin tuntuvia ratkaisuja, työryhmän puheenjohtaja, osastopäällikkö Juhapekka Ristola toteaa LVM:n lähettämässä tiedotteessa.
Helsingin uusi toimenpideohjelma: Ruuhkamaksut tai tietullit käyttöön ja pysäköinnin hinta reilusti ylös
Skenaarioiden kautta toimenpiteiden valintaan
Työryhmä on luonut kolme toisistaan selvästi erottuvaa skenaariota, muutospolkua, jotka tuovat esille eri tekijöiden vaikutuksen päästöjen määrään. Skenaarioissa esitetään myös, millaisia keinoja tavoitteiden saavuttaminen vaatisi. Vaihtoehdot esitellään ääriskenaarioina.
Muutospolut eivät vielä ole ministeriön mukaan ehdotus toteutettavista toimenpiteistä, vaan listaus toimista, joilla eri tulevaisuuskuviin päästäisiin. Ajatuksena on, että näiden toimenpiteiden joukosta viisaasti valitsemalla voidaan vähentää ja lopulta kokonaan poistaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt.
https://www.is.fi/autot/art-2000005827322.html
Kommentit (11)
Tässä tulee käymään niin kuin toivotaan ja päästöt tulevat suomessa vähenemään näiden valtiovallan toimien seurauksena. Pitää myös muistaa että tämä linjaus ja tavoite tulee hävittämään merkittävän määrän autoalan nykyisistä työpaikoista ja sitäkautta syntyy valtion verotulobudjettiin ammotava aukko joka taas pitää korjata kuinkas muuten kuin kansalaisten veroja ja maksuja korottamalla.
Näin mennään tämän hallituksen utopistisilla tavoitteilla johonkin suuntaan mutta tuskin onnistuneesti koska tällä politiikalla työttömyys suomessa lisääntyy ja yrityksille myönnettävien hyödyttömien tukien määrä kasvaa vain enisestään.
Voi järjen valo! Menkää saarnaamaan Kiinaan, Intiaan, Afrikkaa ja Etelä-Amerikkaan. Elämme arktisella vyöhykkeellä, jossa energian kulutus on suunnilleen vakio. Sähköautoihin siirtyminen tarkoittaisi suomeen kolmen uuden ydinvoimalan rakentamista tai vaihtoehtoisesti 3 000 tuulipuiston rakentamista. Se tarkoittaa 60 000 tuulimyllyä. Suomen jokaiseen kuntaan tulisi 3 tuulipuistoa, joka on noin suurinta 60 tuulimyllyä joka kuntaan. Suhteuttakaa asioita älkääkä paljastako älyllistä epärehellisyyttänne!
Taustalla häämöttävät Bernerin suunnitelmat liikenneverkkojen yksityistämiseksi. Tässä on odotettavissa soten kaltainen mammuttiuudistus, jossa ilmastonmuutos on lopulta vain keppihevonen. Ilmastotavoitteisiin päästäisiin yksinkertaisesti vain liikenteen energianlähteiden verotusta säätämällä.
Vierailija kirjoitti:
Voi järjen valo! Menkää saarnaamaan Kiinaan, Intiaan, Afrikkaa ja Etelä-Amerikkaan. Elämme arktisella vyöhykkeellä, jossa energian kulutus on suunnilleen vakio. Sähköautoihin siirtyminen tarkoittaisi suomeen kolmen uuden ydinvoimalan rakentamista tai vaihtoehtoisesti 3 000 tuulipuiston rakentamista. Se tarkoittaa 60 000 tuulimyllyä. Suomen jokaiseen kuntaan tulisi 3 tuulipuistoa, joka on noin suurinta 60 tuulimyllyä joka kuntaan. Suhteuttakaa asioita älkääkä paljastako älyllistä epärehellisyyttänne!
Mikä vika tuulipuistoissa on? Antaa tulla vaan. Tuohon merellehän niitä sopii pitkin rannikkoa vaikka kuinka.
Asun lapissa. Onko ideoita kuinka luovun autosta? Toki kunto nousee pyöräillessä, varsinkin talvella. Ja ei, en halua etelän ruuhka keskuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Asun lapissa. Onko ideoita kuinka luovun autosta? Toki kunto nousee pyöräillessä, varsinkin talvella. Ja ei, en halua etelän ruuhka keskuksiin.
Lentokone. Sipilälläkin on
Kaikkinensa vaikka suomi tekis kaiken edellä mainitun niin kiinan koko aasian että afrikan väestönkasvu teollisuuksineen lisää ilmaston kuormitusta moninkertaisesti. Ainoa järkevä tie on että Suomen teollisuus suuntaa ilmastolliset teolliset tuotteensa suoraan näille markkinoille. Muuten niin sanotulta länneltä loppuu leipä kallistuneiden tuotteiden vuoksi ja suurin syy on maksut ja verot.
Jos julkinen kulkisi paremmin ei meillä olisi autoa. Vaan kun bussit kulkee vain arkisin 2 x päivä ei se riitä. Jos saisivat yhden aamuvuoron lisää niin voisi luopua autosta, töiden jälkeen kyllä maltan odottaa bussia kotiin. 30 km on turhan pitkä matka pyöräillä talvella.
Vierailija kirjoitti:
Taustalla häämöttävät Bernerin suunnitelmat liikenneverkkojen yksityistämiseksi. Tässä on odotettavissa soten kaltainen mammuttiuudistus, jossa ilmastonmuutos on lopulta vain keppihevonen. Ilmastotavoitteisiin päästäisiin yksinkertaisesti vain liikenteen energianlähteiden verotusta säätämällä.
Ihan selvästi taas uusi keino saada VR yksityistettyä. Mitenköhän päästöt tippuu jos toimijoita on enemmän?
Nyt on selvinnyt Suomen osuus globaaleista CO2-päästöistä: 0,07 promillea (1/14412 osuus).
Luku vuodelta 2015: Suomen päästöt 55 507 kt CO2-eqv (tuore YK raportti) verrattuna 800Gt lukemaan kaikista CO2-päästöistä ( IPCC AR4 raportti).
Jos siis ihmisen osuus hiilidioksidipitoisuuden noususta ilmakehässä on 32Gt (fossiiliset päästöt) / 800Gt (koko ilmastonvaihtelun päästöt) = 4%, niin yllä mainitun YK-raportin lukemalla Suomen osuus globaalin pitoisuuden noususta on tosiaan 0,07 promillea
Mitään uudistusta poliitikot ja virkamiehet eivät saa aikaan jossa ei kansan kukkarolla käydä. Erikoista on että usein silti pieni piiri hyötyy näistä uudistuksista ja rahastaa sairaasti...samahan on edessä Sote hommassa ja miten kävikään sähkön siirtomaksun kanssa.