Yksityisten terveysasemien aspat
Tiesittekö, että muutaman tällaisen aspa on ulkoistettu kolmannen osapuolen hoidettavaksi? Eli tällaisiin call centereihin. Täysin ammattitaidottomat ihmiset hoitaa ajanvarauksen ja neuvonnan, tietoturva myös huolettaa.
Tätä lisää kunhan Sote tulee! Mitäs mieltä muut palstalaiset on tästä?
Kommentit (19)
Tiesin. Olen ollut töissä yhdessä suuressa ketjussa, jossa toimittiin juuri näin. On ollut jo kauan entinen työpaikka, oli niin ihmeellistä touhua.
Totta on. Olin työhaastattelussa eräässä call centerissä. Kuuntelin, kun aspa neuvoi asiakkaalle tien Helsinkiläiseen lääkärikeskukseen aivan toisessa kaupungissa. Duuni tehdään avokonttorissa, joten epäily intimiteettisuojasta voi olla aiheellinen. Aspat eivät ole terveysalan ammattilaisia, joten asiakkaan täytyy olla aika varma oikeasta lääkäristä, jotta ei joudu maksamaan useammasta käynnistä. Ei paljon kannata kysellä, mikähän olisi oikea erikoislääkäri, kun vaiva on sellainen ja tällainen. Ei Jake 20 v. tai peruspirre siellä puhelinkeskuksessa varmaan tiedä.
Järkyttävää! En ymmärrä miten voi olla laillista. Hoitaako nämä soten myötä päätökset siitä, kuka saa ajan terveyskeskukseen ja mille lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää! En ymmärrä miten voi olla laillista. Hoitaako nämä soten myötä päätökset siitä, kuka saa ajan terveyskeskukseen ja mille lääkärille?
Yksityisten aspat eivät päätä terveyskeskuksista.
Olen hoitajana yksityisellä ja meillä on jo monta vuotta helisty call centerin kanssa. Tekevät jatkuvasti virheitä ajanvarausten kanssa joita saa sitten hoitajat selvittää. Eivät lue ohjeistuksia tai luultavasti eivät muista kun lääkäreitä on satoja ympäri Suomea. Lisäksi vaihtuvuus on suurta.
Tästä tulikin ahaa-elämys.
Kyselin aikaa HIV-pikatestiin M:llä alkavaan suureen lääkäriasemaan ja aspa ei tiennyt mitään asiasta ja rupesi vielä ihmettelemään että "ootkos nyt ihan varma että jotain pikatestejä on olemassa mun pitää kyllä nyt tarkistaa tätä asiaa odotas".
Odotin 5min
Kyseessä ei ole vain yksityisen puolen juttu, myös esim. julkisten sairaaloiden päivystyksien puhelinneuvonta on usein ulkoistettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole vain yksityisen puolen juttu, myös esim. julkisten sairaaloiden päivystyksien puhelinneuvonta on usein ulkoistettu.
Tässä olis hesarille aihetta juttuun!
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole vain yksityisen puolen juttu, myös esim. julkisten sairaaloiden päivystyksien puhelinneuvonta on usein ulkoistettu.
No mutta sehän selittää miksi siellä tiuskitaan eikä osata vastata kysymykseen!
Ajat varataan netissä. Ei tarvita aspoja, paitsi jos on yli 80-v.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että muutaman tällaisen aspa on ulkoistettu kolmannen osapuolen hoidettavaksi? Eli tällaisiin call centereihin. Täysin ammattitaidottomat ihmiset hoitaa ajanvarauksen ja neuvonnan, tietoturva myös huolettaa.
Tätä lisää kunhan Sote tulee! Mitäs mieltä muut palstalaiset on tästä?
Eikös malesialaiset opi aika nopeasti puhumaan suomea?
Mikäs temppu olisi ulkoistaa puhelinpalvelu sinne jos tulee helvemmaksi?
Onko Aspa levittänyt toimintansa terveysasemille, vai mikä tämä homma nyt on
Todella huolestuttavaa. Tulee mieleen oma retki lääkärille viime keväänä, kun selittämättömät kovat kivut vaivasivat ja kävin lääkäriltä toiselle. Päivystyksessä sain asiaan apua ja lääkkeet, lisäksi ohjattiin hakeutumaan lääkärille, jos oireet ei helpota parissa viikossa. Oli kiva soitella lääkäriasemalle ja kysyä heiltä millehän lääkärille pitäisi mennä, koska sen keskussairaalakäynnin ajan olin niin kovissa kivuissa, etten muistanut kysyä ohjeita. Ei siellä asemalla osattu neuvoa ja piti maksaa ensin yleislääkäri, että pääs oikeaan osastoon. Puoliksi toki oma moka.
Olen itse ollut töissä Call Centerissä ja yksityisyydensuoja on siellä pelkkä vitsi. Asiakkaista puhutaan koko nimillä, haukutaan mielenterveysongelmaisiksi hulluiksi, selataan facebook-tilit ja kaikki läpi ja solvataan. Nauhoitettuja puheluita kuunnellaan repeatilla ja nauretaan "tyhmille asiakkaille". Tätä teki myös esimiehet. Kun miettii miten sekava itse voi olla puhelimessa kovien kipujen iskiessä, ei tunnu kivalta ajatuskelta, että päädyn tällaiseksi pilkan kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko Aspa levittänyt toimintansa terveysasemille, vai mikä tämä homma nyt on
Aspa on kloonannut itsensä Mehiläisessä.
Monelle se ajanvaraus vaan on pienempi ongelma kuin se, että sitä hoitoa joutuu odottamaan 2-6kk. Viimeksi olin julkkarilla hammaslääkärissä ja seuraavan käynnin varauksen koneelle naputti hammaslääkäri itse. Onko se sitten tehokasta, jos info-pisteessä istuu samalla joku pienipalkkaisempi tekemättä paljon mitään?
Vierailija kirjoitti:
Monelle se ajanvaraus vaan on pienempi ongelma kuin se, että sitä hoitoa joutuu odottamaan 2-6kk. Viimeksi olin julkkarilla hammaslääkärissä ja seuraavan käynnin varauksen koneelle naputti hammaslääkäri itse. Onko se sitten tehokasta, jos info-pisteessä istuu samalla joku pienipalkkaisempi tekemättä paljon mitään?
Todella usein joutuu jonottamaan puhelimessa! Eli tuskin ne siellä mitään tekemättä istuu.
Ne ajanvaraajat myös pisteyttää potilaat ja sen mukaan pääsee jonossa eteenpäin. Esim mielenterveyspotilas saattaa joutua venaamaan aikaa tutkimukseen kauemmin kuin joku toinen, jonka hoitamisesta on enemmän hyötyä yhteiskunnale.
Koskeeko heitä vaitiolovelvollisuus?
Miten näihin hommiin voisi hakea töihin?
Ei kai tää oo totta?