Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakaspalvelijat ja asiakkaiden röyhkeys

Vierailija
28.03.2018 |

Täälläkin asiakaspalvelijat usein valittavat röyhkeistä asiakkaista. Mutta miksi ihmeessä röyhkeydellä saa melkein aina parempaa palvelua kuin ilman?

Aina joskus täällä "paha saa palkkansa" -henkisiä tarinoita (useimmiten fantasioita, veikkaisin) siitä, miten röyhkeä asiakas on saanut nenilleen. Mutta käytännössä en ole huomannut näin koskaan tapahtuvan. Olen itse kohtelias, hiljainen hiirulainen: useimmiten saan ihan asiallista palvelua, koska suurin osa ihmisistä - asiakaspalvelijat mukaan lukien - ovat mukavia. Hymyilen myyjälle, myyjä hymyilee takaisin. Normaalit kohtaamiset ovat tällaisia.

Mutta joskus sitten vastaan tulee: a) veemäisiä myyjiä, ja b) tilanteita jolloin tarvitsisi jotain ekstraa. Näissä tilanteissa olen huomannut, että röyhkeät asiakkaat oikeasti pärjäävät paremmin.

Veemäiset myyjät tuntuvat olevan ekstraveemäisiä kaltaisilleni nössöille asiakkaille. Olen todella monta kertaa huomannut, että vaikka minua kohdellaan kuin ilmaa tai minulle ollaan tylyjä tai jopa loukkaavia, vaativalle asiakkaalle joka vaikuttaa myyjääkin veemäisemmältä ollaan mielin kielin. Ilmeisesti röyhkeät ihmiset jotenkin kunnioittavat toisiaan?

Ekstrapalvelusten pyytäminen onkin sitten se, missä röyhkeydestä on eniten etua. Jos minun kaltaiseni nössö pyytää jotain, vaikkapa varaamaan tarvitsemani tuotteen seuraavalle päivälle koska en pääse aiemmin hakemaan, vastaus on, että valitettavasti tämä ei nyt käy koska säännöt ovat nämä. Sitten kun röyhkeämpi asiakas vaatimalla vaatii ja aggressiivisesti inttää että tämän on nyt käytävä näin, näistä säännöistä kuitenkin joustetaan. Tällainen tapaus siis kävi tänään. Tuli taas aika kehno fiilis. Itse siis nolostuin pyytämästäni palveluksesta ja pyytelin anteeksi, ja sitten toinen jyrää itselleen tämän palveluksen pyytämättä mitään anteeksi. Hän vain vaati tämän ja sillä hyvä.

Jos haluaisitte asiakkaiden olevan mukavia eikä röyhkeitä, miksette palkitse kohteliaita ihmisiä paremmalla palvelulla? Sen sijaan, että röyhkeät aina "palkitaan" röyhkeydestään.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista kyllä. Liekö taustalla joku ajatus, että helpommalla pääsee kitisijästä eroon, kun antaa periksi. Tätähän moni konflikteja välttelevä tekee ihan vapaa-ajallaankin.

Itse taas voin ihan oikeasti sanoa, että kohdallani tuo ei päde. Paitsi ehkä joskus nuorena ihan alkuaikoina, mutta nykyään ei, oikeastaan olen huomattavasti mukavampi ja joustavampi ihmiselle, joka käyttäytyy kunnolla, esim. Huutamalla tahtoansa läpi ajavat saavat kehotuksen tulla myöhemmin uudestaan, kun äänenvoimakkuus vähän laskee - siitä ei ensinnäkään tule mitään, jos toinen mesoaa ja toiseksi se voi oikeasti häiritä tai jopa pelottaa muita ihmisiä.

Vierailija
2/4 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas käyttäytyy asiattomasti ja alkaa esim. Haukkumaan niin sillloin voi sanoa että palvelen sitten kun olet rauhoittunut ja pystyt keskustelemaan rauhallisesti. Haukkumista ja arvostelevaa käytöstä tai huutamista ei tarvitse missään työssä sietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asiakaspalvelijana sellainen, että kivasti valittavat asiakkaat saattavat saada kahvipaketin päälle, raivoajat saavat tasan sen hyvityksen mikä niille kuuluukin eikä mitään ekstraa, ellei siihen ole oikeasti hyvää syytä.

Nää "asioin jatkossa muualla"-tyypit saavat asioida puolestani kaukana minusta, ei haittaa. Niitä on niin vähän että tuskin sen takia menee duuni alta ja jos menee niin aika sama, kiinnostaa kuin kilo kakkaa.

En tajua millainen ihminen tulee huutamaan kaupan kassalle, täytyy olla päässä vikaa, pysyköön poissa!

Vierailija
4/4 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kaupanmyyjä, mutta todellakin huvittaa kun joskus kaupassa käydessä kuulee jonkun mouhoavan henkilökunnalle, kuinka hän alkaa käydä muualla kaupassa tai tänne ei enää aio tulla. No se varmaan kiinnostaakin sitä mouhoamista kuuntelevaa myyjää ihan tosi paljon, varsinkin jos vika on ollut tuotteessa, jolle asialle kauppa ei voi mitään eikä se ole kaupan syytä jos tuote-erässä on ollut viallista tavaraa.

Ja senkun on käymättä, jokainen voi valita kauppansa, mitä siitä tarvitsee siellä kaupassa meuhkata.