Harjoittelija työpaikalla
Työpaikallani päiväkodissa on lastenhoitaja-harjoittelija, joka käyttäytyy hieman erikoisesti. Hän on ottanut hyvin aktiivisen, tunkeilevan ja hieman röyhkeänkin roolin, joka hämmästyttää muita mutta ei häntä ohjaavaa opettajaa, mikä sekin on outoa.
Ohikulkiessani kuulin, miten tämä harjoittelija kauhisteli erään lapsen vanhempia ja ilmoitti tekevänsä lasun, kun "tilanne kerran ei korjaannu". Hänellä on myös tapana kulkea ympäri päiväkotia ja tuijottaa ryhmien toimintaa ja sitten juoruta, miten huonosti hoidetaan hänen mielestään asioita.
Tulee tunne, että hän on osoittamassa omaa paremmuuttaan siinä toivossa, että työpaikka irtoaisi.
Vaikuttaa siltä, että hän ei ole oppimassa, vaan arvostelemassa. Jäin miettimään, mitkä ovat säännöt näiden harjoittelijoiden suhteen? Koskaan ennen ei ole tullut tällaista vastaan, vaan harjoittelijat ovat olleet vähän nöyremmällä mielellä liikkeellä ja luonnostaan tienneet, mihin asioihin heidän ei tule puuttua.
Kommentit (22)
Taidat hoitaa työsi huonosti kuin noin huolettaa arvostelu.
Kuulostaa erikoiselta ja aika ärsyttävältä toiminnalta. Tuollainen harjoittelija täytyy pistää ruotuun jo tuossa vaiheessa, koska tietää paljon ongelmia myös siinä vaiheessa, kun hänellä on se työpaikka. Ei tuollainen osaa olla hyvän työilmapiirin luoja, vaan selkäänpuukottaja.
Ette oo antaneet jälleen töitä kun on luppoaikaa arvostella?
Vierailija kirjoitti:
Ette oo antaneet jälleen töitä kun on luppoaikaa arvostella?
Jos harjoittelija ei ns. tiedä paikkaansa, puhu ohjaajan kanssa. Jos ohjaajakaan ei tajua tehtäväänsä, puhu pomon kanssa.
Harjoittelija leikkimään, lukemaan, piirtämään ja pukemaan kokoaikaisesti. Harjoittelija pesee ja pyyhkii, huolehtii ulkovaatteet kuivumaan ja putsaa niistä kuran.
Vierailija kirjoitti:
Puhu häntä ohjaavan opettajan kanssa. Voi olla että kyse on vain sinun kokemuksestasi, tai sitten ohjaaja ei ole tavannut tuollaista ennen eikä osaa pistää häntä järjestykseen.
Ei vaan kyseessä on koko työyhteisön kokemus. Ohjaavan open jämäkkyyden puutetta ihmettelen.
Oletko puhunut suoraan harjoittelijan ja opettajan kanssa? Ystävällisesti ja rakentavasti.
Hänelle on osoitettu työtehtäviä mutta häntä kiinnostaa rutiinitöitä enemmän muiden työntekijöiden arvosteleminen ja aika tökerö tapa korjailla muiden tekemisiä. Hän ei ole oikein sisäistänyt rooliaan. suoraan sanonut, että "hyvä harjoittelijahan saa helposti työpaikan harjoittelupaikastaan".
tämä on sellainen ihminen, josta nousi heti epäilys, että hänessä on jotain, mitä on syytä varoa.
Ongelma on noin yleensäkin se, että työpaikoilla voi tapahtua kaikenlaista täysin asiatonta ja työyhteisöä tuhoavaa, eikä varajohtajat ja johtajat osaa näitä tilanteita ehkäistä, pysäyttää alkuunsa tai korjata. Hyvin usein viestinviejä "ammutaan alas".
Olen pari tuollaista työntekijää/harjoittelijaa tavannut. Heillä oli hyvin vahvat mielipiteet, kaikkeen piti puuttua ja kaikesta ilmaista se vahva mielipide. Kumpikaan ei ole enää päiväkodissa töissä. Ilmeisesti eivät ymmärtäneet kuinka huonosti me kaikki teimme työmme.😉
Meillä oli kerran tuollainen kaikesta kaiken tietävä yli-ihminen harjoittelijana vanhainkodissa, tiesi jo ovesta tullessaan että vanhuksia hoidetaan huonosti.
Kaksi kertaa kahdeksan viikon harjoittelun aikana otti vanhukseen kontaktia ja täytyy myöntää että teki sen kunnioittavasti ja taitavasti. Muuten koko kahdeksan viikkoa oli omaa kehua, toisten haukkumista, tarinoita, jotka eivät voineet olla totta, kokoaikaista puuttumista toisten työhön arvostellen. Siis suoraan sanoen harjoittelija helvetistä.
Kun tuli arvostelun aika opettaja sanoi, että sille on annettava hyvä arvostelu muuten se tekee valituksen ja niin tuo kauhistus sai hyvän numeron ja varsin lyhyt sanaisen arvostelun
Tuollaista se on kun jotkut yrittävät kehittää toimintaa paremmaksi. Eivät ole ymmärtäneet ettei heidän työnkuvaansa kuulu kehittäminen vaan suorittaminen. Pistäkää harjoittelija ruotuun ja käskekää pitää mielipiteensä omana tietonaan. Tai pyytäkää kertomaan asiat päiväkodin johtajalle, joka voi sitten naureskella asialle vielä vuosienkin päästä.
Harjoittelijalle annetaan arviointi harjoittelun päätyttyä. Harjoittelijalle annetaan myös palautetta pitkin harjoittelua. Kirjatkaa hänen laiminlyöntinsä ja töiden välttelyt. Minuutin tarkkuudella. Työntekijöiden nimet alle paperiin. Olkaa valmiita todistamaan harjoittelijan epäasiallisuus.
Käykään läpi viikkopalavereissa harjoittelijan laiminlyönnit. Palavereihin mukaan työyhteisön jäseniä todistajiksi harjoittelijan laiminlyönneistä ja jälkikäteiseen välien selvittelyyn. Pitää olla mustaa valkoisella harjoittelijan epäsopivuudesta, sillä tietysti hän valittaa huonosta arvioinnistaan. Varautukaa siihen edeltä käsin. Seiskää sanojenne takana.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se on kun jotkut yrittävät kehittää toimintaa paremmaksi. Eivät ole ymmärtäneet ettei heidän työnkuvaansa kuulu kehittäminen vaan suorittaminen. Pistäkää harjoittelija ruotuun ja käskekää pitää mielipiteensä omana tietonaan. Tai pyytäkää kertomaan asiat päiväkodin johtajalle, joka voi sitten naureskella asialle vielä vuosienkin päästä.
Niin. Harjoittelija on opiskelija eikä hänellä voi silloin olla työnkuvaa kuten kirjoitat. Hän ei ole töissä, eikä hänelle kuulu tietenkään toiminnan kehittäminen (muu kuin oman toimintansa). Suorittaminen? Vähän provosoiva termi.
Opiskelujen osana on työharjoittelu. Opiskelijan osaa ei kuulu kulkea ylimielisesti pitkin harjoittelupaikkansa käytäviä korjaamassa muiden toimintaa, vaan opetella olemaan osana oman ryhmänsä toimintaa ja tiimiä.
Nää on pahimpia nää kaikentietävät. eikä niiden vastakohta eli perässävedettävätkään ole mikään kiva ilmiö.
Jollain tavalla muistuttakaa kaikentietävää, että hän on harjoittelija ja mitä se tarkoittaa käytännössä.
Nykynuorissa tuntuu olevan paljon "itsevarmoja" tulevia johtajia jotka tietävät miten asiat tehdään. Aeimmin elämä opetti mutta nykyään näitä taidetaan sietää paremmin. Se mikä näissä tapauksissa eniten huvittaa on se, että jos kyseessä on lastentarhaopettaja tai sairaanhoitaja niin vaikka saisikin lisää vastuuta niin edelleen olisi "vain" lastentarhaopetteja tai sairaanhoitaja. Moni sh lähtee lukemaan sitten yliopistolle korkeakoulututkinnon joka ehkä mahdollistaa pääsyn osastonhoitajaksi mutta niitäkin paikkoja riittää vain harvoilla ja palkka ei välttämättä edes kovin paljon paremmaksi muutu ja sitten nämä tyypit vasta tajuavat että tulikohan valittua väärä ala...
Kannattaa antaa palautetta harjoittelijalle itselleen tai ohjaajalle jo harjoittelun kuluessa. Monissa koulutuksissa painotetaan nykyään että opiskelijan tulisi harjoitteluissa aktiivisesti kysellä perusteluita miksi jotakin työvaiheita tehdään niin kuin tehdään ja muutenkin kyseenalaistaa jos kohtaa koulun opetuksesta poikkeavia työskentelytapoja.
Itse pidän tätä aika hölmönä ja tajuan että ei työpaikoille harjoittelijana mennä minään besseewisserinä. Joillekin tämä on ehkä epäselvää ja jos henkilö muutenkin omaa vahvat mielipiteet ja rohkeutta sanoa ne ääneen, se ehkä voi ilmentyä ap:n kuvailemana päsmäröintinä ja arvosteluna.
Tuttu ihmistyyppi. Olen ollut sijaistamassa Opettajankoulutuslaitoksen yhteistyökoulussa ja välillä toiminut myös harjoittelun ohjaajana. Etenkin vanhemmat opiskelijat ovat kovinkin ylimielisiä.
Hyvähän se on, että kiinnittää huomiota toimintakulttuurin epäkohtiin.
Monesti on huonoja käytäntöjä, joista on muodostunut rutiinia ilman, että sisältä päin nähdään asioita. Tarvitaan ulkopuolinen näkemään ja sanomaan.
Harjoittelijalla voi olla paljon tuoreemmat opit ja näkemykset kuin siellä muilla. Tietysti kyseenalaistaminen tulisi tehdä rakentavasti ja sitä hän ei ilmeisesti osaa.
Sinänsä olen eri mieltä siitä, että harjoittelijan pitäisi olla vain nöyrä ja tehdä käskettävät toimet. Erittäin positiivista, jos osaa tarkkailla tilanteita ja antaa palautetta.
Hän on vain harjoittelija ja saa sanoa mitä haluaa. Sinä sen sijaan olet jo töissä ja pakotettu mielistelemään jotta et näyttäydy huonossa valossa.
Ehkäpä hänellä vain on kovat paineet saada työpaikka ja luulee, että se onnistuu kun on tuolla tavalla "pätevä". Tai sitten vain on luonteeltaan besserwisser. Mutta sitä en ymmärrä miksi harjoittelijan pitäisi jotenkin nöyremmällä asenteella olla liikenteessä.
Puhu häntä ohjaavan opettajan kanssa. Voi olla että kyse on vain sinun kokemuksestasi, tai sitten ohjaaja ei ole tavannut tuollaista ennen eikä osaa pistää häntä järjestykseen.