Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten joillakin yrityksillä voi mennä niin huonosti että joutuu tilaamaan tavaran vaikkei tiedä millä sen maksaisi?

Vierailija
03.12.2017 |

Eli hoitaa liiketoimintaa niin että maksaa toimittajille vasta sen jälkeen kun on saanut tilatut tuotteet myytyä eteenpäin. Minusta se on sairasta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg.

Vierailija
2/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin tuttua.

Itse olin kerran tukkuliikkeessä joka toimitti askarteluvälineitä alan kaupoille. Usein kävi niin että ennen eräpäivää ei kuulunut mitään, ja eräpäivän jälkeen alettiin maksaa tilausta tipoittain ilmeisesti sen mukaan mitä saatiin kaupasta myytyä. Eli tilattiin 10 kappaletta tavaraa x ja siitä myytiin yksi niin maksettiin samana päivänä kymmenesosa alkuperäisen tilauksen hinnasta. Täysin naurettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meillä tilaaja maksaa tuotteet 60 vrk kuluttua siitä, kun hän on ne saanut. Tämä on tilaajan oma päätös ja koska tilaajalla on alan monopoli, ei asialle yksinkertaisesti voi mitään. Mutta jos me hankimme jotain tilaajan kautta, on maksuaikaa 14 vrk.

Käytännössä rahavirta sisään yritykseen on koko ajan 2 kk "myöhässä" ja silti on pakko tehdä hankintoja, jotta tuotanto pyörii. Joskus on todella se tilanne, että on ostettava tuotantotarvikkeita, vaikka ei tiedä, millä ne maksaa. Jos meiltä tilaava yritys ei maksa edes sen 60 vrk sisällä, niin ongelmia tulee. Ja joskus sieltä ryöpsähtää tilille kerralla 1 000 000 euroa.

Vierailija
4/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi meillä tilaaja maksaa tuotteet 60 vrk kuluttua siitä, kun hän on ne saanut. Tämä on tilaajan oma päätös ja koska tilaajalla on alan monopoli, ei asialle yksinkertaisesti voi mitään. Mutta jos me hankimme jotain tilaajan kautta, on maksuaikaa 14 vrk.

Käytännössä rahavirta sisään yritykseen on koko ajan 2 kk "myöhässä" ja silti on pakko tehdä hankintoja, jotta tuotanto pyörii. Joskus on todella se tilanne, että on ostettava tuotantotarvikkeita, vaikka ei tiedä, millä ne maksaa. Jos meiltä tilaava yritys ei maksa edes sen 60 vrk sisällä, niin ongelmia tulee. Ja joskus sieltä ryöpsähtää tilille kerralla 1 000 000 euroa.

Miten voitte hyväksyä tuollaisen tilanteen? Minä vaatisin viivästyskorkoja ja perintäkuluja.

Vierailija
5/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hoitaa liiketoimintaa niin että maksaa toimittajille vasta sen jälkeen kun on saanut tilatut tuotteet myytyä eteenpäin. Minusta se on sairasta.

"Living on the edge"

Näinhän se on bisneksessä että siellä voidaan velallakin vivuttaa, eli omaa varallisuutta ei ole lainkaan. Tällöin kaikki perustuu siihen että firma X ostaa osapuolelta Y luotolla kauppatavaraa, jonka X yrittää saada myydyksi osapuolelle Z korkeampaan hintaan.

Ja Y saa rahansa vasta kun Z on maksanut sen.

X:llä ei ole omaa rahaaa yhtään, vaan kaikki perustuu siihen että Z maksaa tuotteesta enemmän kuin millä hinnalla Y sen myi.

Tämmöstähän se kauppa on, mutta moraalinkin kannalta väärin siinä vaiheessa jos Y:n rahat vaarantuu sen takia että X:n kauppatapa aiheuttaa riskin Y:n laskun maksamiselle.

Maailma on täynnä p*rsaukisia miljonäärejä joilla kaikilla periaate toiminnassaan on jokseenkin yo. mallinen, että kannattaa aina suhtautua varauksellisesti näiden "varakkaampien" kavereiden vaurauteen, se on monesti kaunis kuori päällä mutta sisällä ei yhtään mitään.

Vierailija
6/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi meillä tilaaja maksaa tuotteet 60 vrk kuluttua siitä, kun hän on ne saanut. Tämä on tilaajan oma päätös ja koska tilaajalla on alan monopoli, ei asialle yksinkertaisesti voi mitään. Mutta jos me hankimme jotain tilaajan kautta, on maksuaikaa 14 vrk.

Käytännössä rahavirta sisään yritykseen on koko ajan 2 kk "myöhässä" ja silti on pakko tehdä hankintoja, jotta tuotanto pyörii. Joskus on todella se tilanne, että on ostettava tuotantotarvikkeita, vaikka ei tiedä, millä ne maksaa. Jos meiltä tilaava yritys ei maksa edes sen 60 vrk sisällä, niin ongelmia tulee. Ja joskus sieltä ryöpsähtää tilille kerralla 1 000 000 euroa.

Miten voitte hyväksyä tuollaisen tilanteen? Minä vaatisin viivästyskorkoja ja perintäkuluja.

Ei yrittäjä voi mitään tuollaisia ukaaseja antaa. Jos pienen yrittäjän asiakkaana on vaikkapa Kesko, kyllä,se Kesko sanoo että meillä on maksuaika tämä ja siihen on tyydyttävä. Maksuaika saattaa olla jopa 90 päivää. Yrittäjällä ehtii siinä ajassa mennä jo paljon kuluja, esim vuokra, alv, työnantajasuoritukset, vakuutukset,.... Suuri asiakas voi ihan hyvin tilata joltain toiselta jos yrittäjä alkaa uhkavaatimuksia ladella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia valitettavasti isoissakin yrityksissä. Hoidan myyntireskontraa niin näitä rahoja saa olla aina perimässä ja usein asiakkaat väittää että heillä on enemmän maksuaikaa kuin mitä on sovittu. Rasittavaa.

Vierailija
8/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset ottavat liian suuria riskejä, vaikka lopputuloksesta ei ole tietoa. Maailmalla on surullisa tarinoita firmoista, jotka lopulta päätyvät ahdinkoon ja konkurssiin. Huonoa taloussuunnittelua, mutta valitettavasti arkipäivää monelle yritykselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi meillä tilaaja maksaa tuotteet 60 vrk kuluttua siitä, kun hän on ne saanut. Tämä on tilaajan oma päätös ja koska tilaajalla on alan monopoli, ei asialle yksinkertaisesti voi mitään. Mutta jos me hankimme jotain tilaajan kautta, on maksuaikaa 14 vrk.

Käytännössä rahavirta sisään yritykseen on koko ajan 2 kk "myöhässä" ja silti on pakko tehdä hankintoja, jotta tuotanto pyörii. Joskus on todella se tilanne, että on ostettava tuotantotarvikkeita, vaikka ei tiedä, millä ne maksaa. Jos meiltä tilaava yritys ei maksa edes sen 60 vrk sisällä, niin ongelmia tulee. Ja joskus sieltä ryöpsähtää tilille kerralla 1 000 000 euroa.

Miten voitte hyväksyä tuollaisen tilanteen? Minä vaatisin viivästyskorkoja ja perintäkuluja.

Miten? Tilaaja voi itse määrittää maksuaikataulunsa, sille ei voi mitään. Kyseessä on iso eurooppalainen yritys, joka kyllä tietää, miten pitää toimia.

Vierailija
10/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi meillä tilaaja maksaa tuotteet 60 vrk kuluttua siitä, kun hän on ne saanut. Tämä on tilaajan oma päätös ja koska tilaajalla on alan monopoli, ei asialle yksinkertaisesti voi mitään. Mutta jos me hankimme jotain tilaajan kautta, on maksuaikaa 14 vrk.

Käytännössä rahavirta sisään yritykseen on koko ajan 2 kk "myöhässä" ja silti on pakko tehdä hankintoja, jotta tuotanto pyörii. Joskus on todella se tilanne, että on ostettava tuotantotarvikkeita, vaikka ei tiedä, millä ne maksaa. Jos meiltä tilaava yritys ei maksa edes sen 60 vrk sisällä, niin ongelmia tulee. Ja joskus sieltä ryöpsähtää tilille kerralla 1 000 000 euroa.

Miten voitte hyväksyä tuollaisen tilanteen? Minä vaatisin viivästyskorkoja ja perintäkuluja.

Ei yrittäjä voi mitään tuollaisia ukaaseja antaa. Jos pienen yrittäjän asiakkaana on vaikkapa Kesko, kyllä,se Kesko sanoo että meillä on maksuaika tämä ja siihen on tyydyttävä. Maksuaika saattaa olla jopa 90 päivää. Yrittäjällä ehtii siinä ajassa mennä jo paljon kuluja, esim vuokra, alv, työnantajasuoritukset, vakuutukset,.... Suuri asiakas voi ihan hyvin tilata joltain toiselta jos yrittäjä alkaa uhkavaatimuksia ladella.

Jättäisin silti myymättä. Omissa liiketoimissa asetan itse ehdot ja jos se ei käy niin voi sitten tilata joltain muulta. Asiakkaita on ollut ihan kivasti tähänkin asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet firmat juuri tämän pitkän maksuajan vuoksi nykyään myyvätkin saatavansa rahoitusyhtiöille. Eli kun kirjoitat ja lähetät 100 € laskun, voit myydä tämän saatavan rahoitusyhtiölle esim. 95 € hintaan ja saat rahat heti. Rahoitusyhtiö sitten perii alkuperäisen laskun 100 € velalliselta oman ainataulunsa mukaan j aottaa oman katteensa tuosta 5 % siivusta.

Vierailija
12/12 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on yrityksen ja sen johtajien/omistajien oma päätös kuitenkin, että haluaako laittaa oman firmansa sellaiseen asemaan, että se ei saa laskutettua omia tuotteitaan ajoissa, mutta joutuu kuitenkin omat laskunsa maksamaan nopeasti.

Uskon kyllä, että se on varmasti haasteellinen tilanne kenelle tahansa jolla koko omaisuus velkoineen on kiinni siinä yrityksen toiminnassa, mutta edelleenkin on vaan pakko sanoa, että se joka firmassa päättää, sillä on kuitenkin avaimet tehdä asiassa ratkaisuja, vaikka ne olisi vähän vaikeitakin.

Itse olen oman ammatinharjoittamisen kaltaisen sivuluontoisen toimintani järkeillyt niin, että työn tilaaja ei saa koskaan varsinaista "tuotetta" mikäli ei maksa laskuaan, eli rahat aina ensin ja vasta sitten se varsinainen tuote.

Ainoa "luotto" mitä tarjoan potentiaaliselle asiakkaalleni, voi olla sen luontoinen, että voin tehdä esim. täydellä tyytyväisyystakuulla jotakin ITSE hyväksi katsomiani lyhyitä projekteja, mutta tällöinkin hoidan homman niin että siinä ei ole minulle varsinaisia kustannuksia. Riski on toki se että en välttämättä saa tuloja käyttämästäni ajasta, mutta toisaalta monissa tapauksissa en välttämättä saa sitten asiakastakaan jos en toimisi näin. Toistaiseksi ainakin on tämä systeemi toiminut oikein hyvin, eli saan tekemästäni työstä korvauksen myös vähän vähempivaraiseltakin asiakkaalta, kunhan vaan teen hommani sen tasoisesti kuin olen itse tottunut tekemään.

Jos on jo tuollaiseen jatkuvan "luoton" kierteeseen joutunut, kyllä se voi olla aika iso työ säätää se firman toiminta pois siitä, mutta ehdottomasti se kannattaa tehdä jos se on firman toiminnallekin iso riski että joku venyttelee laskujensa maksamista älyttömän paljon.

Älkää olko liian hyväuskoisia älkääkä alkako kenenkään toisen luottopankiksi tai riskiensietopuskuriksi, vaan huolehtikaa siitä että laskut maksatetaan ajallaan, ja joustot tehdään sitten lisähinnalla tai lisämaksusta tmv.