Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansallinen älykkyysosamäärä Pisa-testien vaihtelun selittäjänä

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quatar 70

Vierailija
2/7 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään "kansallista älykkyysosamäärää". Yhteinen älykkyyosamääräpooli tarkoittaisi, että sitä voisi käyttää johonkin tavoitteeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään "kansallista älykkyysosamäärää". Yhteinen älykkyyosamääräpooli tarkoittaisi, että sitä voisi käyttää johonkin tavoitteeseen. 

"Tällai- sen tulkinnan taustalla näyttää olevan julkilausu- maton olettamus, jonka mukaan kansojen keski- määräinen älykkyysosamäärä on suunnilleen yh- täläinen ja että se ei sen vuoksi voi tarjota mitään huomionarvoista selitystä eri maiden suuresti toi- sistaan poikkeavalle menestykselle PISA-testeissä.

Minulla on asiasta toisenlainen näkemys, jota koetan perustella empiirisen aineiston avulla. Ai- kaisempien tutkimusteni tulosten pohjalta olen päätynyt hypoteesiin, jonka mukaan keskimää- räisessä kansallisessa älykkyysosamäärässä (ÄO) olevat erot selittävät valtaosan PISA-testien osoit- tamista maiden välisistä eroista."

Vierailija
4/7 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään "kansallista älykkyysosamäärää". Yhteinen älykkyyosamääräpooli tarkoittaisi, että sitä voisi käyttää johonkin tavoitteeseen. 

"Tällai- sen tulkinnan taustalla näyttää olevan julkilausu- maton olettamus, jonka mukaan kansojen keski- määräinen älykkyysosamäärä on suunnilleen yh- täläinen ja että se ei sen vuoksi voi tarjota mitään huomionarvoista selitystä eri maiden suuresti toi- sistaan poikkeavalle menestykselle PISA-testeissä.

Minulla on asiasta toisenlainen näkemys, jota koetan perustella empiirisen aineiston avulla. Ai- kaisempien tutkimusteni tulosten pohjalta olen päätynyt hypoteesiin, jonka mukaan keskimää- räisessä kansallisessa älykkyysosamäärässä (ÄO) olevat erot selittävät valtaosan PISA-testien osoit- tamista maiden välisistä eroista."

Kuinka järkevää oikeasti on yrittää vertailla lilliputtivaltioita satojen miljoonien ja miljardiluokan kansoihin? 

Vierailija
5/7 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään "kansallista älykkyysosamäärää". Yhteinen älykkyyosamääräpooli tarkoittaisi, että sitä voisi käyttää johonkin tavoitteeseen. 

"Tällai- sen tulkinnan taustalla näyttää olevan julkilausu- maton olettamus, jonka mukaan kansojen keski- määräinen älykkyysosamäärä on suunnilleen yh- täläinen ja että se ei sen vuoksi voi tarjota mitään huomionarvoista selitystä eri maiden suuresti toi- sistaan poikkeavalle menestykselle PISA-testeissä.

Minulla on asiasta toisenlainen näkemys, jota koetan perustella empiirisen aineiston avulla. Ai- kaisempien tutkimusteni tulosten pohjalta olen päätynyt hypoteesiin, jonka mukaan keskimää- räisessä kansallisessa älykkyysosamäärässä (ÄO) olevat erot selittävät valtaosan PISA-testien osoit- tamista maiden välisistä eroista."

Kuinka järkevää oikeasti on yrittää vertailla lilliputtivaltioita satojen miljoonien ja miljardiluokan kansoihin? 

Ei kai keskiarvoon paljoa vaikuta se onko maassa miljoona vai miljardi ihmistä ? Pisa testien kärjessä on Kiina ja Viro. Älykkyystestien kärjessä ja hännänhuippuina on suuria ja pieniä maita. 

Tuossa tutkimuksessa on hyvin selvitetty maan keskimääräisen älykkyysosamäärän ja pisa-tuloksien välinen kausaliteetti.

Vierailija
6/7 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään "kansallista älykkyysosamäärää". Yhteinen älykkyyosamääräpooli tarkoittaisi, että sitä voisi käyttää johonkin tavoitteeseen. 

"Tällai- sen tulkinnan taustalla näyttää olevan julkilausu- maton olettamus, jonka mukaan kansojen keski- määräinen älykkyysosamäärä on suunnilleen yh- täläinen ja että se ei sen vuoksi voi tarjota mitään huomionarvoista selitystä eri maiden suuresti toi- sistaan poikkeavalle menestykselle PISA-testeissä.

Minulla on asiasta toisenlainen näkemys, jota koetan perustella empiirisen aineiston avulla. Ai- kaisempien tutkimusteni tulosten pohjalta olen päätynyt hypoteesiin, jonka mukaan keskimää- räisessä kansallisessa älykkyysosamäärässä (ÄO) olevat erot selittävät valtaosan PISA-testien osoit- tamista maiden välisistä eroista."

Kuinka järkevää oikeasti on yrittää vertailla lilliputtivaltioita satojen miljoonien ja miljardiluokan kansoihin? 

Ei kai keskiarvoon paljoa vaikuta se onko maassa miljoona vai miljardi ihmistä ? Pisa testien kärjessä on Kiina ja Viro. Älykkyystestien kärjessä ja hännänhuippuina on suuria ja pieniä maita. 

Tuossa tutkimuksessa on hyvin selvitetty maan keskimääräisen älykkyysosamäärän ja pisa-tuloksien välinen kausaliteetti.

Keskiarvo on täysin merkityksetön, jos toisessa maassa on "neroja" enemmän kuin toisessa koko populaatiota. Ja toisaalta koulumenestyksestä ja massiivisista rahallisista panostuksista huolimatta Kiinan tiedekulttuuri ei ole ehtinyt kehittymään kunnolla, joten siellä tehdään lähes yksinomaan yksinkertaista kopiotiedettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään "kansallista älykkyysosamäärää". Yhteinen älykkyyosamääräpooli tarkoittaisi, että sitä voisi käyttää johonkin tavoitteeseen. 

"Tällai- sen tulkinnan taustalla näyttää olevan julkilausu- maton olettamus, jonka mukaan kansojen keski- määräinen älykkyysosamäärä on suunnilleen yh- täläinen ja että se ei sen vuoksi voi tarjota mitään huomionarvoista selitystä eri maiden suuresti toi- sistaan poikkeavalle menestykselle PISA-testeissä.

Minulla on asiasta toisenlainen näkemys, jota koetan perustella empiirisen aineiston avulla. Ai- kaisempien tutkimusteni tulosten pohjalta olen päätynyt hypoteesiin, jonka mukaan keskimää- räisessä kansallisessa älykkyysosamäärässä (ÄO) olevat erot selittävät valtaosan PISA-testien osoit- tamista maiden välisistä eroista."

Kuinka järkevää oikeasti on yrittää vertailla lilliputtivaltioita satojen miljoonien ja miljardiluokan kansoihin? 

Ei kai keskiarvoon paljoa vaikuta se onko maassa miljoona vai miljardi ihmistä ? Pisa testien kärjessä on Kiina ja Viro. Älykkyystestien kärjessä ja hännänhuippuina on suuria ja pieniä maita. 

Tuossa tutkimuksessa on hyvin selvitetty maan keskimääräisen älykkyysosamäärän ja pisa-tuloksien välinen kausaliteetti.

Keskiarvo on täysin merkityksetön, jos toisessa maassa on "neroja" enemmän kuin toisessa koko populaatiota. Ja toisaalta koulumenestyksestä ja massiivisista rahallisista panostuksista huolimatta Kiinan tiedekulttuuri ei ole ehtinyt kehittymään kunnolla, joten siellä tehdään lähes yksinomaan yksinkertaista kopiotiedettä.

Tämän huomaa hyvin Afrikassa, missä keskiarvot ovat alhaisempia, mutta sinne on tullut satoja tieteen nobeleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi