Työväenlaulujen seksismi
Työväenlaulut sisältävät pääsääntöisesti paljon seksisismiä. Niiden laulaminen tulisi tasa-arvon nimissä lopettaa tai ainakin rajoittaa historiallisiin tilaisuuksiin.
Esimerkki laulustua Riistäjän lait:
"Raha ei sikiä pankeissa, työMIES! Se syntyy sinun työstäsi työMIES! Sinun ja EUKKOSI raadannasta porvari kiskoo miljoonansa, ja minne ne miljoonat sijoitetaan, kas sitä ei duunari tietää saa."
Eli aktiivinen toimija, jolle laulu suunnataan on ainoastaan mies. Työväenluokan nainen on ainoastaan joku "eukko", jota puhutellaan miehen kautta.
Ja niin edelleen.
Kommentit (11)
Vihapuhetta noissa lauluissa on paljon enemmän kuin seksismiä.
Pitää muistaa, että se on vasemmistolaista vihapuhetta. Se on erilaista ja parempaa, koska se kohdistuu rakenteisiin ihmisten sijaan. Esim. punaisten prikaatien terrorismissa kuolleiden omaiset voivat lohduttautua sillä, että heidän läheisiään kohtaan tehty väkivalta oli todellisuudessa rakenteita kohtaan suunnattua.
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta noissa lauluissa on paljon enemmän kuin seksismiä.
Kerros vähän lisää, itselleni ei tähän hätään tuollaisia tule mieleen.
Niissähän on yleensä vahvaääninen naislaulaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta noissa lauluissa on paljon enemmän kuin seksismiä.
Kerros vähän lisää, itselleni ei tähän hätään tuollaisia tule mieleen.
”lahtareita niinkuin halkoja pinoon pistetään/
ja Sianpäälle kyllä neljä lautaa varataan”
”Lyhyt laulu on paukahdus kiväärin/
se puhe tepsii möhömaha porvariin”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta noissa lauluissa on paljon enemmän kuin seksismiä.
Kerros vähän lisää, itselleni ei tähän hätään tuollaisia tule mieleen.
”lahtareita niinkuin halkoja pinoon pistetään/
ja Sianpäälle kyllä neljä lautaa varataan”
”Lyhyt laulu on paukahdus kiväärin/
se puhe tepsii möhömaha porvariin”.
En tunne tuollaista, mistä kappaleesta nuo ovat?
Vierailija kirjoitti:
Niissähän on yleensä vahvaääninen naislaulaja.
...joka laulaa seksististä tuubaa. Onhan Päivi Räsänenkin "vahva nainen", joka suoltaa kaikkea seksististä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta noissa lauluissa on paljon enemmän kuin seksismiä.
Kerros vähän lisää, itselleni ei tähän hätään tuollaisia tule mieleen.
"Riistäjät ruoskaansa selkäämme soittaa
vastassa valkoinen armeija on;
pakko on taistella, kuolla tai voittaa
ratkaisu eessä on tuntematon"
Aivan sama tappo ja kostomeininki on pohjimmiltaan kaikissa työväenlauluissa. Kerropa itse, missä laulussa näin ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta noissa lauluissa on paljon enemmän kuin seksismiä.
Kerros vähän lisää, itselleni ei tähän hätään tuollaisia tule mieleen.
"Riistäjät ruoskaansa selkäämme soittaa
vastassa valkoinen armeija on;
pakko on taistella, kuolla tai voittaa
ratkaisu eessä on tuntematon"
Aivan sama tappo ja kostomeininki on pohjimmiltaan kaikissa työväenlauluissa. Kerropa itse, missä laulussa näin ei olisi.
Tuokin laulu on sävelletty joskus 1900-luvun, aivan alkuvuosina. Yhteiskunnat kaikkialla (ja koko maailma) olivat silloin HYVIN HYVIN ERILAISIA kuin se yhteiskunta joka esim. tässä meidän ympärillämme on. Tämä olisi tajuttava ja osattava ottaa huomioon niiden sanoituksia jollain 1990-luvulla syntynein ja kehittynein käsittein (kuten esim. tuo .seksismi) ja niiden kriteereillä arvostellessaan.
Siihen aikaan ei edes esim. Englannissakaan (josta silloin kartoissa käytettiin vielä sen omahyväisen imperialistisen isottelevaa nimitystä 'Iso-Britannia') naisilla ollut vielä edes äänioikeutta ja edessä oli vielä 1. maailmansotakin kaikkine kauheuksineen jne Ammattiyhditys aktiiveja tapettiin ja teloitettiinkin noina vuosina
(...ja itse asiassa vielä monia vuosikymmeniä myöhemminkin) Yhdysvalloissa....
...ja erilaiset kansallimieliset (kuten Suomessa esim. väkivaltaisiin ja aseellisiin toimiin syyllistynyt ns Lapuan liike suorastaan vainosivat ammatttiyhdistysihmisiä 'ryssän kätyreinä', vaikka kyse täällä heillä , siis noilla lukuisilla vainotuilla työläisillä, oli vain oman maan työläisten olojen parantamisesta.
Työväenlaulut syntyivät tällaisista historioista ja niiden ihmisten kohtaloista .
Ne kumpusivat sen ajan yhteiskunnasta ja ihmisten toiveista saada ihmisarvoisempi elämä itselleen ja lapsilleen.
Työläisen asema yhteiskunnan tuotantoketjussa ja sen hierarkiassa oli aivan toista kuin se mikä se on nyt.
Juuri mitään sosiaalitukijärjestelmiä ei ollut ja työläinen oli vain jonkun itsekkään kapitalistin 'kertakäyttötavara',joka heitettiin vain syrjään tienposkeen kimpsuineen ja kampsuineen kun ei ollut enää käyttöä tehtaanomistajalle.
Noissa oloissa silloin syntyi, kehittyi ja järjestäytyi työväenliike.
No näinhän se vähän on, itse tykkään kyllä kuunnella ja lauleskella noita vanhojakin lauluja, mutta minulle ne ovat ennen kaikkea muistutus siitä menneiden polvien kamppailusta. Se oli erilaista aikaa, on niitä paljon muitakin lauluja jotka eivät sovellu milloin mistäkin syistä nykyaikaan. Mutta paljon on ajattomiakin.